موفقیت یک ایرانی – انگلیسی در کسب مدال «فیلدز» ریاضیات

زیتون– یک شهروند ایرانی – انگلیسی بزرگترین جایزه ریاضی جهان را کسب کرد.

کوچر بیرکار، یک کرد ایرانی که پناهنده بریتانیاست مفتخر به دریافت جایزه بسیار معتبر «فیلدز» شد که از آن به عنوان نوبل ریاضی نام برده می شود.

مدال فیلدز عالی ترین نشان برای تقدیر از دانشمندان حوزه ریاضی در جهان است که از آن به عنوان نوبل ریاضیات نیز نام برده می شود.

این جایزه هر چهار سال یکبار به چهار دانشمند حوزه ریاضی که کمتر از چهل سال داشته باشند اهدا می شود.

جایزه فیلدز امسال در جریان برگزاری کنگره جهانی ریاضی در ریودوژانیرو به برگزیدگان اهدا شد. در این مراسم که برای نخستین بار در نیمکره جنوبی برگزار می شد حدود سه هزار نفر شرکت داشتند.

کوچر بیرکار در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند و دومین ایرانی ست که این جایزه معتبر را برده است.

پیش از او مریم میرزاخانی نیز جایزه فیلدز را برنده شده بود.

به نوشته یورونیوز، بیرکار روز چهارشنبه دهم مرداد ماه این جایزه را به همراه چهار برگزیده دیگر در جریان کنگره بین المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیرو برزیل دریافت کرد.

پیتر شولتز، ریاضیدان ۳۰ ساله آلمانی، آلسیو فیگالی، ریاضیدان ۳۴ ساله از کشور ایتالیا که در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز عضویت دارد به همراه اکشای ونکاتش دانشمند ۳۴ ساله هندی که در دانشگاه استنفورد تدریس می کند از دیگر برندگان جایزه فیلدز امسال بودند.

کوچر بیرکار سال ۱۹۷۸ در مریوان از شهرهای استان کردستان ایران به دنیا آمد. او از سال ۲۰۰۰ به عنوان پناهنده در بریتانیا زندگی می کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »