انتقادها از شروط جدید آمریکا برای ایران

زیتون– شب گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا٬ خبر داد کشورش فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داد که اگر ایران مسیرش را عوض نکند «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه این کشور وضع خواهد شد.

او برای جمهوری اسلامی دوازده شرط از جمله او به عنوان اولین خواست آمریکا از ایران گفت که تهران باید «غنی‌سازی اورانیوم» را متوقف کرده و هرگز فرآوری پلوتیونیوم را دنبال نکند.

به گفته او همچنین جمهوری اسلامی باید اجازه «دسترسی بی قیدوشرط بازرسان آژانس به تمام پایگاه‌های (هسته‌ای) خود در سراسر کشور» را صادر کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایران همچنین باید «تمام شهروندان آمریکایی» را آزاد کند، به حمایت از شورشیان حوثی یمن پایان دهد، «همه نیروهایش» را از سوریه خارج کند.

وزیر خارجه آمریکا خواستار دستیابی به توافق جدیدی با ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران شد و گفت ترجیح دولت ترامپ این است که این توافق در قالب یک معاهده حاصل شود که کنگره نیز آن را تایید کند.

وزارت خارجه ایران این اظهارات «نشانه استیصال و درماندگی» آمریکا و «تلاش مذبوحانه آنها برای انحراف اذهان از اقدام غیر قانونی آمریکا» در خروج از برجام است.

وزارت امور خارجه ایران اظهارات آقای پومپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو سازمان ملل متحد دانسته است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ نیز در واکنش به اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره استراتژی تازه آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، برجام، گفته است برجام بدیل و جایگزینی ندارد.

فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما به سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو گوش دادیم، سخنرانی که مخاطب آن نه تنها ایران بلکه همه کسانی بود که از «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، حمایت می کنند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «توافق هسته ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردهای عمده دیپلماسی بین المللی هستند، چرا که صلح آمیز باقی ماندن کامل ظرفیت های هسته ای ایران را تضمین می کنند.»

حسن روحانی٬‌ رییس‌ جمهوری٬ نیز سخنان روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا را شبیه به سخنان مقامات دولت جرج بوش در ۱۵ سال پیش توصیف کرد و گفت: «شما چه کاره‌اید که برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای باید چه کند.»

حسن روحانی تاکید کرد که «دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد.»

او اضافه کرد: «اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در همین رابطه گفت که چشم‌انداز رسیدن به یک توافق جدید با تهران «خیلی خیلی سخت است» و «بعید است که توافق در مورد تمامی اقدمات ایران در یک مذاکره، اقداماتی مانند رفتارهای مخرب ایران در منطقه، برنامه موشک‌های بالیستیک و مسائل هسته‌ای، در یک زمان‌بندی معقول دست‌یافتنی باشد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »