پایان مدیریت کارگزاران بر تهران

شهرداری تهران به اعتماد ملی رسید

زیتون-سحرنصیری: شهردار تهران پس از هفته‌ها سردرگمیِ شورای شهر با رایی نسبتا قاطع انتخاب و محمد علی افشانی با ۱۹ رای ماخوذه برای تایید نهایی به وزارت کشور معرفی شد.

انتخاب نهایی شهردار تهران با وجود تمامی انتظارات و اظهارنظرها، حاصل ائتلاف‌های سیاسی درونی شورا بود.

در انتخابات هفته گذشته در حالی که به نظر می‌رسید اجماعی برای انتخاب پیروز حناچی به عنوان گزینه واجد شرایط شکل گرفته، محمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی مکارم توانستند به ترتیب ۱۵ و ۱۱ رای کسب کنند.

دو حزب اعتماد ملی و اتحاد ملت، حاضر به ائتلاف برای بالا آمدن گزینه‌های متبوع خود نشدند و اعضای حزب کارگزاران ناخشنود از کنار رفتن حجتی، میثاق‌نامه امضاشده را شعری می‌خوانند که اعضای شورا در قافیه‌اش مانده‌اند.

چند عضو شورای شهر از جمله ناهید خداکرمی، صدر اعظم نوری ، علی اعطا و آرش میلانی در راستای شفاف‌سازی برگه‌های رای خود را منتشر کردند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران این انتخاب را قابل پیش‌بینی دانست اما اضافه کرد در مورد یکی از گزینه‌ها این ناباوری وجود دارد.

اما شگفتی اصلی، وجود تناقضات بسیار در اعضای شورای شهر تهرانی بود که همگی برآمده از لیست واحد امید بودند.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر که از حزب اتحاد ملت وارد شورا شده بود حاضر نشد به پیروز حناچی دیگر عضو این حزب رای دهد.

دو حزب اعتماد ملی و اتحاد ملت حاضر به ائتلاف برای بالا آمدن گزینه های متبوع خود نشدند و اعضای حزب کارگزاران ناخشنود از کنار رفتن حجتی، میثاق‌نامه امضاشده توسط لیست امید را شعری می‌خوانند که در قافیه‌اش مانده‌اند. آن‌ها همچنان قبای شهرداری را درخور محسن هاشمی می‌دانستند.

بیشتر بخوانید 

نام مستعار بیماری‌ِ شهردار مستعفی تهران

در نهایت اما محمود جواد حق‌شناس،ابراهیم امینی و حجت نظری سه عضو حزب اعتماد ملی توانستند با جلب نظر دیگر اعضا، گزینه خود را به عنوان شهردار انتخاب کنند.

 

انتخاب گزینه‌ها، از ابتدای امر بسیار پرحاشیه و جنجال‌برانگیز بود. اما همگی متفق‌القول بودند که در بین نامزدها، هیچ‌کدام چهره حداکثری محسوب نمی‌شود.

در نهایت نیز افشانی توانست با تکیه بر پاکدست بودنش نسبت به رقیب پیش رو که پرونده‌ای عیان در املاک نجومی داشت، بازی را ببرد.

افشانی توانست با تکیه بر پاکدست بودنش نسبت به رقیب پیش رو که پرونده‌ای عیان در املاک نجومی داشت، بازی را ببرد.

خصوصیتی که برای اداره کلان شهری چون تهران اگرچه ضروری‌ست اما کافی به نظر نمی‌رسد.

نام محمدعلی افشانی در سال ۹۴ و به دنبال انتصابش به عنوان استاندار فارس بر زبان‌ها افتاد؛ انتصابی که استعفای صوری ۱۸ نماینده مجلس استان فارس را در پی داشت.

تنها شهرت سیاسی شاخصِ  افشانی اما مربوط به زمانی است که به همراه برخی از معاونین و مسئولان دولتی وقت با امضای نامه‌ای در سال ۱۳۸۲ در حمایت از تحصن و استعفاء جمعی از نمایندگان مجلس ششم که شورای نگهبان را نهادی مانع آزادی انتخابات در ایران خوانده بود، از مقام خود استعفاء کرد.

اقدامات او در به کارگیری نزدیکان و همشهریانش در زمان فعالیتش در سمت استانداری فارس و معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان مورد انتقاد مخالفانش است.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر، در جلسه دفاعیه افشانی در شورای شهر گفت: «نگرانی ما انتصابات قوم و قبیله‌ای شما است که به آن مشهورید و هرجا می‌روید خویشاوند و قوم و قبیله‌تان را می‌برید».

همچنین حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر از نگرانی خود در خصوص مواجهه با «سازمانی تک لهجه» سخن گفت. اما موافقان، دریافت نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» از سید محمد خاتمی در سال ۸۴ و سابقه و تحصیلات او در زمینه مهندسی عمران و مدیریت اجرایی را از نقاط قوت وی می‌دانند.

در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر ارتباط افشانی با علی لاریجانی رییس مجلس و همچنین برخی نمایندگان نظیر غلامرضا تاج گردون نقل می‌شود، ارتباطی که اگرچه خود قویا رد کرده و آخرین دیدار خود با لاریجانی را در زمان استانداری‌اش در فارس اعلام کرده است ولی به شائبه حضور مجلس در پشت پرده این انتخابات به شدت دامن زده است.

در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر ارتباط افشانی با علی لاریجانی رییس مجلس و همچنین برخی نمایندگان نظیر غلامرضا تاج گردون نقل می‌شود، ارتباطی که خود قویا رد کرده است.

اما حسینی مکارم که سابقه کاری‌اش تا پیش از استعفای نجفی تنها در سطح مدیران میانی بود، ماه گذشته با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران به سمت سرپرستی شهرداری تهران تعیین شد.

بسیاری او را از نزدیکان محمدباقر قالیباف و مرتبط با پرونده املاک نجومی می‌دانند. اگرچه در تشریح برنامه‌ها، خود را پیرو شیوه مدیریتی نجفی و اجراکننده برنامه‌های او می‌دانست؛ ادعایی که با توصیه‌نامه شهردار سابق نیز بسیار همخوانی دارد.

گفته شده نجفی در چند روز گذشته نیز دیداری با سیدمحمد خاتمی جهت جلب نظر او نیز داشته است. وی در دست‌نویسی خطاب به اعضای شورای شهر از مکارم به عنوان مدیری «توانمند، برنامه ریز و تخصص گرا» یاد کرده و بر پاکدستی او صحه گذاشته است.

با این حال مکارم متهم است که در زمان شهرداری قالیباف، ملکی را با تخفیفی پنجاه درصدی دریافت کرده است.؛ اتهامی که البته خود رد کرده و در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر در مورد املاک نجومی گفته است: «در سال ۸۵ وارد شهرداری شدم و به عنوان معاون سرمایه‌گذاری مشغول به کار شدم. گفتند کسانی که ۵ سال در شهرداری کار می‌کنند می‌توانند در تعاونی ثبت نام کنند، من هم با ۶۰۰هزار تومان در تعاونی مسکن ثبت نام کردم. بعد گفتند که در تعاونی مسکن به شما سهم می‌دهند. جایی که در نظر گرفته بودند. گفتند ۷۴متر مربع به شما تعلق می‌گیرد. ۲ واحد سازمانی به متراژ ۲۳۰متر به ۳ نفر دادند. پول این را نقد گرفتند ولی داخل مدارک نوشته‌اند تخفیف».

او از تبرئه خود در این پرونده نیز سخن گفت اما محسن هاشمی طی مصاحبه‌ای با تایید این تخفیف اعلام کرد که قوه قضاییه تخفیف پنجاه درصدی را پس گرفته است.

همچنین سایت اسکان نیوز با ارائه اسنادی مدعی شده حسینی مکارم در طی شش ماه حضور در مدیریت جدید شهری یاران خود در آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را هم در مناصب شهرداری جای داده است و فردی به نام علی‌اکبرپرویزی را به سمت مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران منصوب کرده است.

 علی‌اکبر پرویزی از مدیران منصوب شده توسط حسینی مکارم، در مدت کمتر از شش ماه از مدیریت خود «دو واحد منزل مسکونی از شهرداری گرفته که تمام تجهیزات مبله کردن آنها از حساب شهرداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند خریداری شده است».

براساس این گزارش، پرویزی در مدت کمتر از شش ماه از مدیریت خود «دو واحد منزل مسکونی از شهرداری گرفته که تمام تجهیزات مبله‌کردن آنها از حساب شهرداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند خریداری شده است».

این سایت مدعی شده سرپرست شهرداری تهران «در حال اعمال فشار برای ورود محمد نجار و آناهیتا خلج به بانک شهر است».

حسینی مکارم روز گذشته اعلام کرد در صورت شهردار شدن، پیروز حناچی را به عنوان قائم مقام خود انتخاب خواهد کرد.

حناچی که تنها با اختلاف یک رای از رقابت‌ها بر سر شهردار شدن بازماند، توانسته بود نظر موافق برخی از کارشناسان و متخصصین شهری را با خود همراه کند.

وی که از اعضای حزب اتحاد ملت است، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بوده و هم اکنون به عنوان معاون فنی و عمران در شهرداری تهران مشغول کار است.

نام پیروز حناچی با افشاگری در بحث املاک نجومی شهرداری تهران گره خورده و گفته می‌شود او یکی از افرادی بوده که اسناد مربوط به املاک نجومی را در اختیار سایت منتشرکننده  گذاشته است.

زمزمه‌هایی مطرح شده که برخی از اعضای شورای شهر از بیم تایید نشدن حناچی رای خود را به سمت دیگری برده‌اند.

شهردار تهران در حالی انتخاب شد که بسیاری دست‌های پشت پرده برای هدایت شورای شهر تهران را بسیار قوی و جدی تلقی می‌کردند.

حافظی عضو سابق شورای شهر تهران در توییتی نوشته بود: «انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهر، به طرز ماهرانه‌ای و از خارج شورا مدیریت می ‌شود، با انتخاب هر یک از دو کاندیدای نهائی، مدیریت مجدد قالیباف یا حاکمیت لاریجانی بر شهر محقق خواهد شد. از شورای شهر انتظار خروج از این بن‌بست طراحی شده و تدبیر مناسب داریم».

محسن هاشمی نیز قبلا طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود بیش از تصوراتم جایگاه شورا، تشریفاتی و تبلیغاتی است.

باید دید شورای شهر در کنار شهردار جدید چگونه می تواند به انتقادات پاسخ داده و از تکرارتجربه ناموفق شورای شهر اول رهایی یابد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پایان مدیریت کارگزاران بر تهران

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »