آمریکا رفت، ایران ماند

پایان برزخِ برجام

زیتون-سینا پاکزاد: رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی وین خارج خواهد شد و ظرف چند ساعت آینده دستوری را صادر خواهد کرد که بالاترین تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌های نفتی و علیه بانک مرکزی در یک دوره زمانی ۹۰ تا ۱۸۰ روزه اعمال خواهند شد.

وزیر دارایی آمریکا نیز اعلام کرد که مجوز فروش ایرباس و بوئینک طی ۹۰ روز لغو خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که بعضی متحدان آمریکا حاضرند با افزایش صادرات خود کاهش صادرات نفت ایران را جبران کنند.تحریم فروش نفت ایران یکی از اصلی ترین تحریم های آمریکاست که بعد از مدتی می تواند فروش نفت ایران را به نصف برساند.

دونالد ترامپ گفت که در ماه های گذشته با کشورهای اروپایی و دوستان آمریکا در خاورمیانه مشورت کرده و همه در درک خود از خطر ایران هم صدا هستند.

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که بعد از مشورت ها برایش مشخص شده که با این توافق نمی توان جلوی تولید بمب اتمی از سوی ایران را گرفت.

وی گفت که توافق اتمی جلوی برنامه های اتمی ایران و همچنین اقدامات او در منطقه را نخواهد کرد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما همچنان  از این توافق حمایت کرد و خطاب به مقامات و مردم ایران گفت که اجازه ندهید هیچ کس این توافق را از بین ببرد ما این توافق را با هم ساختیم.

رییس جمهور آمریکا گفت که «بلند پروازی های خونین ایران» پس از توافق اتمی «وقیحانه تر» خواهد شده است.

رییس جمهور آمریکا همچنین گفت که اگر اجازه دهد توافق پابرجا باشد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه شکل خواهد گرفت.

دونالد ترامپ با اشاره به مذاکرات برای رسیدن به توافق اتمی با ایران گفت که توافق هسته ای در واقع به جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم و رسیدن به سلاح هسته ای کمک کرد.

او همچنین توافق اتمی را «فاجعه بار» خواند که به ایران «دست بالا» را داده و به دولت ایران «میلیاردها دلار» پول نقد رسانده است.

ترامپ همچنین به سخنان بنیامین نتانیاهو مبنی بر ادامه فعالیت های هسته ای ایران استناد کرد.

رییس جمهور آمریکا همچنین گفت که ایران پول های به دست آمده از توافق را خرج موشک ها با کلاهک هسته ای کرده است.

ترامپ مانند سخنان پیشینش جمهوری اسلامی را حامی تروریسم در دنیا خواند.

دونالد ترامپ پس از پایان سخنرانی آن را امضا کرد و نسخه امضا شده را نشان داد. یکی از خبرنگارن دو بار پرسید:‌ آقای رییس جمهوری، چطوری کنار گذاشتن این توافق به امنیت آمریکا کمک می‌کند؟ ولی آقای ترامپ به آن پاسخی نداد.

تصمیم دونالد ترامپ شکستی نیز برای کشورهای اروپایی محسوب می شود که با همه رایزنی ها نتوانستند رییس جمهور آمریکا را راضی به باقی ماندن در ترامپ بکنند.

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما توافق اتمی را نتیجه ۱۲ سال تلاش دیپلماسی خواند و گفت که اتحادیه اروپا همچنان از این توافق حمایت خواهد کرد.

او خطاب به مقامات و مردم ایران گفت که اجازه ندهید هیچ کس این توافق را از بین ببرد ما این توافق را با هم ساختیم.

اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز تاسف از تصمیم آمریکا اعلام کرد که «برجام یک توافق چند جانبه است و نمی توان آن را به طور یک طرفه ترک و ملغی کرد».

براساس این بیانیه،«تا زمانی که ایران به تعهداتش در این توافق پایبند بماند، چنانچه تاکنون چنین کرده، اتحادیه اروپا هم به برجام متعهد خواهد ماند».

حسن روحانی رییس جمهور ایران اما پس از این سخنان گفت که از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است و در این شرایط ما منتظر آن باشیم که شش کشور نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

وی گفت که به وزارت خارجه ماموریت داده که با سه کشور اروپایی و چین و روسیه مذاکرات لازم را انجام دهد.

آقای روحانی گفت که اگر ایران ببیند با این کشورها هر چه در برجام بوده را می تواند به دست بیاورد برجام پایدار خواهد ماند و اگر منافع ایران تضمین نشود به زودی با مردم ایران صحبت و تصمیمات نظام را به اطلاع مردم می رساند.

وی همچنین گفت که به سازمان انرژی اتمی دستور داده که مقدمات بازگشت به شرایط سابق را آماده کند اما ایران مدتی صبر خواهد کرد و سپس با توجه به منافع ملی خود تصمیم خواهد گرفت.

روحانی همچنین آمریکا را متهم کرد که پس از توافق اتمی وین به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی گفت که ایران طبق اذعان آژانس بین المللی به تعهد خود وفادار بوده است.

روحانی گفت که برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده بلکه یک توافق چند جانبه بوده و سخنان دونالد ترامپ به این معنا است که آمریکا به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست.

رییس جمهور ایران همچنین گفت که تنها اسراییل از مواضع ترامپ حمایت کرده است.

بلافاصله پس از پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، امانوئل مکرون همتای فرانسوی او در پیامی توئیتری از خروج ایالات متحده ابراز تاسف کرد.

وی نوشته است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام متاسف است. رژیم عدم اشاعه هسته‌ای در معرض خطر است».

بنیامین نتانیاهو اما دقایقی بعد شدیدا از اقدام رییس جمهور آمریکا ابراز خوشحالی کرد.

روزنامه های عربی نیز به این موضوع توجه خاصی کرده اند و تحلیل گران عرب موضوع اسراییل و سوریه و برجام را در یک بسته تحلیل می کنند.

این موضوع البته می تواند خطر افزایش درگیری بین اسراییل و ایران در سوریه را به دنبال داشته باشد.پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ هم اسرائیل اعلام کرد که ایران در حال جابجایی نیروهایش در مرز سوریه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، اما تصمیم دونالد ترامپ را «اشتباهی جدی» دانست و نوشت که «این تصمیم، آمریکا را با خطر احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی یا احتمال بروز جنگ در خاورمیانه مواجه می‌کند».

دراین میان مقامات جمهوری اسلامی تنها تهدید کرده اند که آمریکا از این اقدام خود پشیمان خواهد شد.آنان اما نگفته اند که دقیقا قصد دارند چه کنند.

بنیامین نتانیاهو اما دقایقی بعد شدیدا از اقدام رییس جمهور آمریکا ابراز خوشحالی کرد.روزنامه های عربی نیز به این موضوع توجه خاصی کرده اند و تحلیل گران عرب موضوع اسراییل و سوریه و برجام را در یک بسته تحلیل می کنند.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، خبر داده بود که این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تا به مقامات غربی اعلام کند، ایران از برجام و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود و فعالیت‌های اتمی خود را «به شکل نامحدودی» از سرخواهد گرفت.

شروع غنی سازی در فردو و رسیدن به غنی سازی ۲۰ درصدی از جمله گزینه های دیگر پیش روی ایران است.

هر چند ممکن است ایران در ابتدا راه کارهای حقوقی مانند شکایت به کمیسیون مشترک را دنبال کند.

ادامه برجام با کشورهای اروپایی راه حل دیگر ایران است اما از دیگاه بسیاری این اقدام تقریبا بی معنا خواهد بود.

علی مطهری نایب رییس مجلس نیز گفته است: «اگر اروپایی‌ها بخواهند ما را دو سه سال معطل نگه داشته و بین زمین و آسمان معلق نگه دارند به نظرم بهتر است ظرف یکی دو ماه از برجام خارج شویم».

بحران اصلی اما وضعیت اقتصادی کشور است چرا که پیش از خروج آمریکا از برجام نیز تاثیرات آن قابل مشاهده بود.

دولت حتی با تزریق ارز نتوانسته بازار را کنترل کندو قیمت دلار به هفت هزار تومان رسیده و قیمت لیر ترکیه و درهم امارات نیز افزایش قابل توجهی یافته‌است.

خروج آمریکا از برجام می تواند شدیدترین ضربه به دولت روحانی باشد چرا که دولت بخش عمده ای از تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذشته بود.

دولت حسن روحانی برای اینکه آیت الله خامنه ای زیر میز مذاکرات برجام نزند عملا چندان وارد موضوع سیاست داخلی نشد.از سوی دیگر برگ برنده دولت حسن روحانی بهبود وضعیت اقتصادی است که برای ادامه آن نیاز به برجام دارد.

اینک با خروج آمریکا از برجام عملا بزرگترین پروژه دولت حسن روحانی شکست خورده  و او عملا وضعیتی شبیه دولت احمدی نژاد پیدا کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ما هم برق داریم و هم رادیو، خبر ها را می دانیم. راه حل به نظر شما چیست؟ آیا آزادی موسوی از حصر و باز گذاشتن دستش برای کار وفاق آور نیست؟ آقایان سبزها!!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

آمریکا رفت، ایران ماند

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »