کلیات بودجه سال آینده تصویب شد

زیتون– نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس٬ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، کلیات این لایحه را با ۱۸۲ رأی موافق ۷۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

پیشتر نمایندگان مجلس در جلسه علنی هشتم بهمن به کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ رای منفی دادند.

در آن جلسه نمایندگان مجلس با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه، با کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقت نکرده بودند.

بودجه سال ۹۷ انتقادات فراوانی برانگیخته بود٬ با این حال رای منفی مجلس به کلیات لایحه بودجه سالانه به ندرت رخ داده است.

بودجه ۹۷ به خاطر حساس شدن بر سر برخی اعداد و ارقام از ابتدا بحث انگیز شد و دعوت رییس جمهوری به نقد و اظهار نظر درباره آن هم موجب شد نمایندگان ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند و کار به جایی رسید که کلیات رأی نیاورد.

کلیات لایحه بودجه ۹۷ از صبح امروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق، جلال میرزایی، محمدحسین فرهنگی، بهروز بنیادی، محمدجواد ابطحی، علیرضا سلیمی، زهرا سعیدی، حمیدرضا فولادگر، علی‌اکبر کریمی، نادر قاضی‌پور و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی به عنوان مخالف و همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، داوود محمدی، فاطمه ذوالقدر،‌ علی کاظمی، حسین مقصودی، رمضانعلی سبحانی‌فر، جمشید جعفرپور،‌ محمدرضا تابش، محمدمهدی برومندی و رضا انصاری در موافقت با کلیات بودجه ۹۷ سخنرانی کردند.

در ادامه نیز محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت به دفاع از لایحه پیشنهادی دولت پرداخت.

سخنگوی دولت، تاکید کرده بود که رد لایحه بودجه «تنها باعث اتلاف ۷۲ ساعته وقت نمایندگان شده و پیام منفی به جامعه منتقل می‌کند.»

«عدم توجه به کشاورزی و رفع خشکسالی»، «عملیاتی نبودن بودجه»، «شفاف نبودن درآمدها»، «جبران کسری بودجه ازطریق اوراق مشارکت»، «بی‌توجهی به اشتغال»، «وابستگی به نفت» و «افزایش سهم صندوق توسعه ملی» از جمله ایرادهای مخالفان لایحه بودجه سال ۹۷ بود.

اما افکار عمومی پیشتر نسبت به اختصاص حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به حوزه های علمیه و افزایش عوارض نرخ خروج از کشور در ماه‌های گذشته بازتاب زیادی داشت و کمپینی در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »