محمد خاتمی: فضایی فراهم شود که مردم خواست‌هایشان را بدون لکنت بیان کنند

زیتون- محمد خاتمی، رییس جمهوری اصلاحات٬ خواست تا همه دستگاه‌های حکومتی سهم خود را در «قصور و تقصیر منجر به نارضایتی‌ها بپذیرند» و باید فضایی فراهم شود تا «مردم بتوانند خواست‌ها و مطالبات خود را با امنیت و حتی بدون لکنت به زبان آورند.»

محمد خاتمی در ادامه پیامی که برای تسلیت به بازماندگان حادثه کشتی سانچی منتشر کرد؛ تاکید کرد: «در چندین شهر کشور تظاهراتی صورت گرفت، در فضایی که کمبودها و نارسایی‌ها در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و طبیعی فراوان است و انتظارهایی که نوعاً به حق است، ولی برآوردن آنها بخشی بیرون از قدرت مسؤولان و بخش دیگر ناشی از ضعف‌های ساختاری و رفتاری و سیاست‌ها و رویکردهایی است.»

به نوشته رییس جمهوری سالهای اصلاحات باید دستگاههای مسؤول را ملزم به پاسخگویی و اصلاح بینش‌ها و روش‌ها و نیز برنامه ریزی سنجیده برای حل مشکلات کنند و نهادها و دستگاههای مسؤول نیز به‌جای تحقیر مردم و نمک پاشیدن بر زخم‌های آنان با هدف سیر به سوی همبستگی اجتماعی و ملی به شناخت مشکلات و دردهای مردم و نیز اطلاع‌رسانی درست بپردازند. مبادا که نومیدی از اقدام‌ها و دلخوری از تبلیغات رسمی و بی توجهی به رأی و اراده ملت سبب کاهش امید به آینده شود و مردم رو به رسانه‌ها و پایگاهها و محافلی بیاورند که خیر مردم را نمی‌خواهند و هدفی جز تضعیف اصل نظام، مأیوس کردن مردم از بهبود اوضاع و حتی تحریک عمومی به خشونت و افراط گرایی و تخریب ندارند.

او در ادامه تاکید کرد که البته دشمن از هر زمینه و فضا سوء استفاده می کند و در این موقعیت ممکن است بسیاری از کسانی که درد و درخواست به‌حقی دارند نیز از مدار مدارا و قانون و انصاف خارج شوند.

رییس بنیاد باران «آشوب‌گر و اغتشاش‌گر» خواندن گروه‌های اجتماعی و کسانی که درد و مطالبه‌ای دارند و حتی معترض‌اند را فاجعه خواند.

خاتمی همچنین هشدار داد که نومیدی از «اقدام‌ها و دلخوری از تبلیغات رسمی و بی توجهی به رأی و اراده ملت» سبب کاهش امید به آینده می‌شود و باعث می‌شود »مردم رو به رسانه‌ها و پایگاه‌ها و محافلی بیاورند که خیر مردم را نمی‌خواهند و هدفی جز تضعیف اصل نظام، مأیوس کردن مردم از بهبود اوضاع و حتی تحریک عمومی به خشونت و افراط گرایی و تخریب ندارند.»

مجمع روحانیون مبارز به ریاست محمد خاتمی دوازدهم دی ماه طی بیانیه‌ای ضمن تایید «حق مردم بر پیگیری مطالباتشان از مجاری قانونی» عناصر «فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر» را به ایجاد آشوب و ناامنی متهم کرده بود.

تجمع‌ها و تظاهرات از روز پنجشنبه گذشته در شهر مشهد آغاز شد که شرکت‌کنندگان در آن ضمن اعتراض به گرانی و مشکلات اقتصادی، شعارهایی علیه رهبر و رییس جمهوری سر داده‌اند.
دامنه این اعتراضات به سرعت بالاگرفت و به شهرهای مختلف ایران سرایت کرد.
در طی روزهای اعتراض٬‌ بر اساس اخبار صدا و سیما حداقل ۲۱ تن کشته شدند. محمود صادقی٬ نماینده مجلس تعداد بازداشت شدگان را حداقل ۳۷۰۰ نفر ذکر کرده است.
همچنین به گفته علی مطهری٬ نایب رییس مجلس حداقل سه نفر از بازداشت شدگان در طول مدت بازداشت درگذشته‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »