????زنده| نماینده مجلس: بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری مجبور به خوردن دارو می‌شدند

 

 سالانه ۳۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران می‌میرند

عباس شاهسونی، سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه ۳۶۰ هزار مرگ در کشور داریم، گفت:‌ « از این تعداد حدود ۳۶ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا است.»

سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت با اشازه به این که آلودگی هوا بار اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می‌کند، افزود: « بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴ در ۲۵ شهر بامجموع ۳۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. همچنین در همین سال در تهران ۴۳۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. افزون بر این در سال ۹۵ در شهر تهران با ا فزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ ۴۸۱۰ نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.»

شاهسونی بیان اینکه یکی از مشکلات مهم ایران آلودگی هوا است، گفت‌ که طبق برآوردهای سال ۲۰۱۷ ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد


حمله با کارگر معترض نیشکر هفت تپه

اسماعیل بخشی، یکی از کارگران بخش کشاورزی مجتمع نیشکر هفت‌تپه، بعد از سخنرانی در اعتصاب این مجتمع مورد حمله افراد نا‌شناس قرار گرفت.

 

روابط عمومی شکر هفت تپه اعلام کرد: «خوشبختانه شدت جراحات وارده زیاد نیست و کارگر مضروب، پس از درمان سرپایی مرخص شده است. شرکت هفت تپه به نوبه خود این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند و در همین راستا منتظر تحقیقات رسمی مراجع مربوطه هستیم.»

گزارشها حاکی است که هویت عاملان این حمله هنوز مشخص نیست اما حمله‌کنندگان که چهره‌های خود را پوشانده بودند، با تجمع افراد حاضر متواری می‌شوند./ایلنا

 



نفت اوپک رکورد سه ساله قیمت را شکست

بهای هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)-متشکل از ۱۴ کشور- دیروز (دوشنبه) با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته به ۶۷ دلار و ۷۸ سنت رسید و بیشترین قیمت از بیست و هشتم نوامبر ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) را ثبت کرد./ ایرنا


دانشگاه آزاد در سوریه شعبه می‌زند


لیلا حسین زاده آزاد شد

لیلا حسین زاده، فعال دانشجویی دانشگاه تهران که از یازدهم دی ماه بازداشت شده بود، امروز آزاد شد.

خانواده حسین زاده در طی این مدت از فرزند خود خبری در دست نداشتند و در توئیتر هشتگی با عنوان «لیلا کجاست» برای پیگیری وضعیت ان دانشجو به راه افتاده بود.


۱۷۰ نماینده مجلس خواهان جایگزینی پیام‌رسان داخلی به جای خارجی شدند

۱۷۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از رؤسای قوای سه‌گانه خواستند از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت و فیلترشکن‌ها را ساماندهی کنند.

در  بخشی از این نامه که توسط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد آمده است:«حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب های خیابانی اخیر، فروش مواد مخدر و روانگردان ها گوشه ای از اقدامات دشمنان ملت ایران در بستر پیام رسان های خارجی بوده است.»

نمایندگان در ادامه خواهان آن شدند که ضمن حمایت از پیام رسان های داخلی «دستور فرمایید این پیام رسان‌ها جایگزین پیام رسان‌های خارجی شود و نسبت به ساماندهی فیلترشکن ها اقدام عاجل به عمل آید.»/فارس



مجلس: جدول ۱۷ از بودجه سال ۹۷ حذف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خبر از حذف جدول ۱۷ از بودجه سال ۹۷ داد.

جدول شماره ۱۷ حاوی کمک دولت به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزشی،فرهنگی و مذهبی است.

علی اصغر یوسف نژاد افزود: در بودجه سال ۹۷ دولت جدولی را که بر اساس آن به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی کمک می‌کرد حذف کرد اما بودجه آنها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد که پیش از این حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجه های سالیانه در نظر گرفته می‌شد.

وی ادامه داد که  به تشخیص کمیسیون تلفیق کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست لذا این بودجه حذف شد و  برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت ./خانه ملت

 


مطهری: شرکت‌های خصوصی و غیروقفی آستان قدس مالیات بدهند

علی مطهری در پاسخ به آستان قدس درباره پرداخت مالیات گفت: اگر این معافیت را دربخش شرکت‌ها ومؤسسات موقوفه آستان فرضا به دلیل وقف‌بودن آنها بپذیریم،‌ در بخش شرکت‌ها ومؤسسات خصوصی آن پذیرفته نیست.

پیش از این در روز ۲۳ دی‌ ماه در یادداشتی در روزنامه شرق علی مطهری نوشته بود که «معنی ندارد بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است» وی همچنین با اشاره به سایر نهادهای غیرپاسخگو افزود:« تعیین‌تکلیف نهادهای زیرمجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان است که اینها بعد از سرنگونی حکومت شاه برای تعیین‌تکلیف اموال به‌طور موقت ایجاد شدند، اما امروز بخشی از اقتصاد کشور در دست اینهاست و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم. هرکسی، یا هر نهادی که درآمدی دارد، باید مالیات بدهد»

به دنبال این اظهار نظر، آستان قدس در جوابیه‌ای به نایب رییس مجلس اظهار داشت که «آستان قدس در پرداخت مالیات به همه تکالیف قانونی عمل کرده است» و در ادامه تاکید کرد: «درخصوص شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس، از آنجا که قاطبه آنها ریشه وقفی دارند، طبق نظر امام (ره) معاف از مالیات هستند. در اواسط دهه ۶٠ حضرت امام خمینی (ره) شفاها به نخست‌وزیر وقت دستور داده بودند که نباید از آستان قدس مالیات گرفته شود.»/شرق

 


ایران: به سانچی حمله نشده

مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی حمله به نفتکش ایرانی، سانچی،  را مردود دانسته و گفته‌اند علت غرق این کشتی در دست بررسی است.

طی چند روز اخیر به دنبال آتش‌سوزی و غرق نفتکش ایرانی سانچی و کشته شدن سرنشینان آن، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد انتقاد از دولت چین در زمینه کمک‌رسانی به این کشتی، برخی اخبار و شایعات در مورد این حادثه را تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شایعاتی در زمینه حمله نظامی به این کشتی یا تصادف عمدی جهت غرق آنگفته است: «در پی هر حادثه‌ای از قبیل غرق شدن نفتکش سانچی، شاهد هستیم در فضای مجازی مباحثی مطرح می‌شود که با واقعیت منطبق نیست.»

کشتی نفتکش سانچی روز ۱۶ دیماه هنگام عبور از نزدیکی سواحل شرقی چین در تصادف با یک بارکش چینی آسیب دید و دستخوش آتش سوزی شد. این کشتی ۳۲ سرنشین داشت که ۳۰ تن از آنان ایرانی و دو نفر دیگر بنگلادشی بودند.سانچی در  روز ۲۴ دی غرق شد و تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست دادند./ایسنا


وزیر ارشاد: هیچ اشکالی بر حضور نوازندگان زن روی صحنه وجود ندارد

وزیر ارشاد در موضوع اجازه ندادن به نوازندگان زن برای اجرا در شهر اصفهان گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر مبنای یک رویه واحد عمل کنیم تا تمام شهرها و استان ها تفاوتی در اجرای برنامه های خود نداشته باشند.

صالحی امیری تاکید کرد: هیچ ایراد و اشکالی بر حضور نوازندگان خانم روی صحنه وجود ندارد و همه استان ها باید تابع این رویه باشند.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »