به پیشنهاد علی لاریجانی اقلیت‌ها پس از این تنها به کاندیدای خود رای خواهند داد

زیتون– با تغییر قانون انتخابات، اقلیت‌های دینی پس از این مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می‌کنند، «تنها به کاندیدای خود رأی بدهند.»
امروز محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با تسنیم خبر از تغییر قانون «نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات» خبر داد.
به گفته محمودی شاه‌نشین، به دستور علی لاریجانی و به منظور «اصلاح تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات»، کارگروهی در این کمیسیون تشکیل شده‌است.
قرار است این کمیسیون، دربارهٔ تبصره یادشده «شفاف‌سازی» کند و «نتیجه جمع‌بندی» خود در این زمینه را در قالب یک طرح به مجلس ارائه کند.
محمودی شاه‌نشین گفته است که این کارگروه این بند «از قانون انتخابات را به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که هم نظر شورای نگهبان و هم اقلیت‌های دینی تأمین شود.»
ماده ۲۶ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی ایران»، شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام را بدین شرح توضیح داده‌است: «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۲۵ سال تمام، سکونت حداقل یک سال متصل به زمان اخذ رأی در محل، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی.»
تبصره یک این ماده نیز قید کرده که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
این تبصره در مورد شرط اعتقاد و التزام عملی به «ولایت مطلقه فقیه» برای اقلیت‌های دینی استثنایی قائل نشده است.
موضوع نحوه «شرکت‌ اقلیت‌های دینی» در انتخابات پس از شکایت نامزد اصولگرا و شکست خورده انتخابات یزد از سپنتا نیکنام، مطرح شد. علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات شورای شهر یزد، در شکایت خود به دیوان عدالت اداری مدعی شده بود که مردم شهر یزد نمی‌دانستند که او زردشتی است.
فروردین‌ماه سال جاری، تفسیر شورای نگهبان درباره تبصره ١ ماده ٢۶ قانون انتخابات شوراها از سوی احمد جنتی منتشر شد.
بر اساس این تفسیر که به استناد سخنان آیت‌الله روح‌الله خمینی در ‌سال ۵۸ مطرح شده، «کاندیداتوری غیرمسلمان‌ها در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع» دانسته شده است.
به دلیل مخالفت بعضی از نمایندگان مجلس با این تفسیر و دستور علی لاریجانی، رییس مجلس مبنی بر اینکه «ملاک باید قانون فعلی باشد»، موضوع در آن زمان متوقف شد.

اما پس از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، عباسعلی کدخدایی و محمد یزدی نیز طی چندین مصاحبه مدعی شدند که عضویت غیرمسلمانان در شوراهای شهر خلاف قاعده فقهی نفی سبیل و غیرشرعی است.
محمد یزدی، عضو فقیه شورای نگهبان، پیشتر در همین رابطه گفته بود که از رییس مجلس خواسته است تا برای «رضای خدا» قانون انتخابات را اصلاح کند.
علی لاریجانی اما اعلام کرده بود که قوانین شوراها دربارهٔ چگونگی شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات، مواردی را مطرح کرده و شورای نگهبان نمی‌تواند با خلاف شرع تشخیص دادن قانون مصوب، «کشور را به هم بریزد.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »