تلاش اصولگرایان برای حفظ نیکنام٬ پافشاری شورای نگهبان بر حذف وی

سپنتا نیکنام: هنوز سلب عضویت نشده‌ام

زیتون– در حالی که تلاش چهره‌های سیاسی برای عدم سلب عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد ادامه دارد، او تاکید دارد که در مرخصی به سر می‌برد و هنوز «هیچ ابلاغی از سوی هیچ مرجع رسمی در راستای لغو عضویت در شورای شهر یزد به او اعلام نشده است.»
امروز علی مطهری، نائب رییس و احمد توکلی از نمایندگان ادوار مجلس نیز به سلب عضویت یک شهروند ایرانی به دلیل دینش اعتراض کرده‌اند.
احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا در نامه‌ای به فقهای شورای نگهبان، از تصمیم آنها برای لغو عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد اعتراض کرد.
به نوشته توکلی یک حقیقت در عالم سیاست این است که رفتار حاکمان باید از نظر عموم مردم قابل فهم و ارزیابی باشد. در واقع اگر مردم را هم رأی نکنیم، همراهی دوامی نخواهد داشت.
او سپس به ماجرای رد عضویت سپنتا نیکنام، هم‌وطن زرتشتی یزدی، پس از یک دوره عضویت در شورای شهر یزد و انتخاب مجدد وی پرداخت و ادامه داد که توضیح روشن برای آنها جهت حفظ جایگاه شورای نگهبان و حفظ مصالح خارجی نظام، ضرورت روشنی دارد. بی‌توجهی به این ضرورت لطمه سنگینی به آبروی نظام می‌زند.
نماینده مجلس نهم در ادامه این مسئله را مطرح کرد که نخستین و مهم‌ترین پرسش این است که اگر حضور یک اهل کتاب در شورای شهر یزد محل اشکال است، چرا در مجلس شورای اسلامی که با یک رأی، برخی طرح‌ها و لوایح رد یا تصویب می‌شوند و یا وزیری رأی اعتماد می‌آورد و یا نمی‌آورد، چندین نفر از هم‌وطنان اهل کتاب حاضرند؟ به یاد داریم که امام این قانون اساسی را به عنوان اسلامی پذیرفته‌اند.
توکلی افزود، پرسش بعدی این است که اگر مصالح کلی نظام و توجه به آن‌ها با این اظهارنظر فقهی شورای نگهبان در تغایر باشد، که هست؛ آیا وظیفه‌ای برای فقهای محترم پیش نمی‌آورد؟ من صلاحیت بحث ماهوی ندارم، ولی اگر استناد به نظر امام در صحیفه است، آیا حکم اجماعی است یا اختلافی؟ اگر اجماعی نباشد که چنین به نظر می‌رسد، نمی‌توانستید به افکار و نظر مرجع دیگری رجوع بفرمایید؟
او در پایان از فقهای شورای نگهبان پرسید آیا صلاح نبود که فقهای محترم موضوع را در مشورت با رهبری به جایی می‌رساندند و اگر باز بر سر نظرشان باقی می‌ماندند، تمهیداتی رسانه‌ای در نظر گرفته می‌شد تا پرسش‌ها پیش از آنکه از زبان دشمنان اسلام به گوش برسد، خود آقایان مطرح می‌کردند و پاسخ می‌دادند؟
علی مطهری، نایب رییس مجلس، رویکرد شورای نگهبان در مورد لغو عضویت سپنتا نیکنام را «مخدوش» دانسته و نوشته رویه شورای نگهبان، «انضباط» کشور را «مختل» می‌کند.
علی مطهری در وب‌سایت شخصی‌اش، خطاب به محمد یزدی و محمدرضا مدرسی یزدی، دو تن از فقهای شورای نگهبان نوشته که استناد این دو فقیه به سخنان آیت‌لله خمینی، خطاست. به نوشته مطهری سخنرانی آیت‌الله خمینی مبنی بر اینکه اعضای شوراها باید «مُسلِم» باشند به دلیل نگرانی او از ورود کمونیست‌ها و اعضای سازمان مجاهدین خلق در شوراها ایراد شده است نه اقلیت‌های دیگر دینی.
مطهری افزوده عبارات به کار رفته از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی، این احتمال را تقویت می‌کند که منظور وی از عبارت «مسلم» ، «حزب توده و چریک‌های فدایی و منافقین و مانند اینها که مارکسیست بودند نباشند نه اینکه از اقلیت‌های مذهبی نباشند.»
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، فروردین ماه امسال در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد.
محمد یزدی، عضو فقیه شورای نگهبان نیز هفته گذشته، لغو عضویت نیکنام را به دلیل زردشتی بودن او، قطعی و غیرقابل برگشت اعلام کرد و گفته بود که انتخاب این اقلیت مذهبی در شهر یزد «خلاف شرع» بوده‌است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اما ضمن پافشاری بر رای فقهای شورای نگهبان تاکید کرد که نظرات شورای نگهبان به دلیل اینکه فقهی و حقوقی است، قابل مناظره نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تلاش اصولگرایان برای حفظ نیکنام٬ پافشاری شورای نگهبان بر حذف وی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »