نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان عراق تعلیق شد؛ گذرگاه‌های مرزی با ایران باز شدند

زیتون– سرکنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد که مرز سلیمانیه از صبح سوم آبان ماه فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد. این اطلاعیه همزمان با انتشار بیانیه اقلیم در مورد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال منتشر شده‌است.
دولت اقلیم کردستان، نیمه شبه گذشته، با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این اطلاعیه شامل پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق است.
دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه همچنین خواستار گفت‌وگوی صریح و شفاف میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی کشور شده است.
همه پرسی اقلیم کردستان که سوم مهرماه برگذار شده بود، چالش جدی در رابطه بین اربیل و بغداد ایجاد کرد. طی روزهای گذشته در مناقشه‌ای بر سر کنترل کرکوک، عده‌ای از نیروهای دو طرف جان خود را از دست داده بودند.
در اطلاعیه دولت اقلیم کردستان آمده که اربیل خواستار خون‌ریزی و جنگ میان نیروهای عراقی و کرد نیست و از این رو «نتیجه همه‌پرسی را که در کردستان عراق برگزار شد به حالت تعلیق درمی‌آورد.»
همچنین همسایگان اقلیم کردستان از جمله ایران و ترکیه به مخالفت با نتایج این همه پرسی برخواسته و ایران گذرگاه‌های مرزی خود را به روی اقلیم کردستان بسته بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »