وزیر کار یا وزیر جذب رای اعتماد؟

زیتون-‌سینا پاکزاد: در هفته‌های اخیر٬ فقط وزیر پیشنهادی ارتباطات نیست که پیشینه و ابهامات مربوط به فعالیت امنیتی‌اش حاشیه‌ساز شده بلکه علی ربیعی نیز به‌ عنوان وزیر پیشنهادی کار با فاصله کمی از جهرمی توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

گزاف نیست اگر گفته شود دستکم در این مورد بخشی از هواداران دولت نیز مترصد رای نیاوردن آنها در مجلس و معرفی گزینه‌های دیگر از سوی دولت هستند. طرفه آنکه اخبار مربوط به انتصاب فرزند محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید و شماری دیگر از بستگان وی در شرکت‌های «شستا» باعث تیزتر شدن پیکان حملات به سوی ربیعی شده است.
این روزها از تب و تابی مشابه مرداد ۹۲ خبری نیست، در آن مقطع میانه‌روها تازه به دولت رسیده بودند و همچنان جو سنگین دوران احمدی‌نژاد بر کشور سایه افکنده بود، مجلس ناهمسو بود و عبور دادن وزرایی معتدل از میانشان کاری دشوار. اما پس از ۴ سال که میانه‌روها در دولت و مجلس جا گرفتند از بهارستان برای پاستورنشینان باد موافق می‌وزد و فضای مجلس برای کابینه پیشنهادی حسن روحانی مساعد است.

با نگاهی به مذاکرات چند روزه مجلس در باب بررسی صلاحیت وزرا به نظر نمی رسد اغلب وزرای پیشنهادی کار دشواری برای کسب رای اعتماد داشته باشند اما همانطور که از الیاس حضرتی، نماینده تهران گرفته تا بهروز نعمتی عضو هیات رئیس مجلس اعلام کرده‌اند ممکن است دو سه وزیر نتوانند اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنند.

حالا هواداران دولت منتظرند ببیند از میان گزینه‌هایی که مطلوبشان نبوده چه کسی در میان این دو سه نفر قرار خواهد گرفت. آیا شانس ربیعی با وجود حواشی‌اش بیشتر از آن است که در این جمع جای بگیرد؟


از انجمن صنفی روزنامه نگاران تا زیر لفظی به نمایندگان
پیش از آنکه علی ربیعی درگیر حواشی جدیدش شود٬ نتوانسته بود انتظارات جامعه روزنامه‌نگاران در آغاز به کار مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را برآورده سازد. حرف های درگوشی از همان ابتدا حاکی از آن بود که وی تمایلی به این کار ندارد و حتی شایعه شد که در نقش مانع راه اندازی نیز ظاهر شده است.

پس از ناامیدی روزنامه نگاران از بازگشایی انجمن سابق٬ شماری از روزنامه نگاران به دنبال طرح تازه ای رفتند و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران را ثبت کردند تا شاید بدین ترتیب خانه‌ای برای روزنامه‌نگاران شکل بگیرد٬ اما این مسیر نیز به نتیجه نرسید٬ چنانکه عده‌ای از آنها اخیرا با استفاده از فرصت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نامه‌ای از نمایندگان خواسته‌اند که از ربیعی سوال کنند:«چرا با وجود روند کاملا قانونی طی شده تحت نظر نمایندگان وزارت کار و تایید رسمی مجمع عمومی برگزار شده و انتخاب هیات مدیره قانونی انجمن، از ثبت انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران خودداری می‌کنند؟»

این روزنامه‌نگاران با کنایه تاکید کرده‌اند که «جناب آقای دکتر ربیعی، در گذشته پاسخگوی مطالبات به حق روزنامه نگاران نبوده‌اند و حتی سوالها و تذکرات متعدد نمایندگان محترم مجلس را نیز در این خصوص بی پاسخ گذاشته‌اند، و قابل پیش بینی هم هست که بعد از کسب رای اعتماد، مجددا به همین روند عدم شفاف‌سازی و پاسخگویی ادامه دهند، مجدانه از شما نمایندگان‌مان در مجلس تقاضا می‌کنیم، اکنون که فصل پاسخگویی ایشان به مجلس است، این مطالبه به حق روزنامه نگاران را مطرح کرده بلکه آقای ربیعی نسبت به عملکرد خود در این خصوص پاسخگو شده و شفاف‌سازی نمایند.»

اما همانقدر که ربیعی در مقابل روزنامه نگاران سرسختی نشان داده در هفته های اخیر در برابر نمایندگان گشاده رو و گشاده‌دست بوده است.
۱۶ مرداد ماه سایت «انتخاب» اسنادی را از صورتجلسه شورای معاونین سازمان تامین اجتماعی منتشر کرد که در آن وظایفی برای معاونت‌ها به منظور کسب رای اعتماد ربیعی تعریف شده بود. به روایت این سایت حامی دولت، سازمان تامین اجتماعی در یکی از مفاد خود از «معاونت فنی و درآمد» خواسته که «با افزایش تعداد سهمیه کارگران ساختمانی در سال جاری، بخشی از آن را در اسرع وقت به واجدین شرایط از طریق نمایندگان مجلس ارائه کند.»

در واکنش به چنین اخباری٬ محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی گفته بود اگر «اسنادی که در مورد ایشان در بحث اعطای وام در زمان فعلی مطرح است صحت داشته باشد، اقدام و رفتار ناپسندی کرده‌اند.»

او تصریح کرده بود که جو مجلس نسبت به ربیعی منفی است. در همین اثنا بود که شایعه شد سید محمد خاتمی از وزارت ربیعی حمایت کرده است اما اندکی بعد بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با رد این شایعه در توئیتر خود نوشت: «روا نیست از اعتبار و منزلت بزرگانی نظیر آقای خاتمی برای تاثیرگذاری بر نظر نمایندگان سوء استفاده شود.»

پسر وکیلی وجه المصالحه رای اعتماد؟
ربیعی در گیرودار این حاشیه ها بود که خبر رسید مهدی وکیلی فرزند محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید به مدیرعاملی شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا وابسته به سازمان تامین اجتماعی دست یافته است.

او درست در زمانی به این منصب رسید که زمزمه لابی‌گری اطرافیان ربیعی با نمایندگان برای جلب رایشان دهان به دهان می‌چرخید. پس از افشای این موضوع٬ ولی آذروش مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه صبا توضیح داد که انتصاب وی به‌عنوان سرپرست این شرکت، با توجه به سوابق وی در این شرکت و تأکید رئیس‌جمهور و مقامات عالی نظام درباره جوان‌گرایی در مدیریت انجام‌شده است.

با این وجود٬ توضیحات آذروش کمتر کسی را توانست قانع کند و این سوال ایجاد شد که چرا در زمانی که بحث جوان گرایی مطرح می‌شود مصداقش جهرمی با سابقه کار اطلاعاتی و یا پسر یک نماینده مجلس می شود؟
در این میان محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی نیز به پشت پرده‌هایی از تکاپوی ربیعی برای استمرار وزارتش اشاره کرده و گفته است:‌ «مدیران سازمان تأمین اجتماعی ظرف هفته اخیر به تهران دعوت شده‌ و توافق کرده‌اند که با نمایندگان ارتباط بگیرند و وام‌ها و کمک‌هایی به نمایندگان برای کمک به حوزه‌های انتخابیه انجام شود.»

او تصریح کرده است:«بر اساس این توافق اعلام شده است که به نمایندگان خدمات دهید تا مشکلات آنها حل شود که در همین راستا روسای سازمان تأمین اجتماعی در استان‌ها اقدامات وسیعی را آغاز کردند.» طبق این گفته‌ها و افشاگری‌ها مشخص می‌شود علی ربیعی در کسب رای اعتماد با مشکل مواجه خواهد بود اما نمی‌توان اثربخشی لابی‌گری ها و به قول پورابراهیمی «خدمات» به نمایندگان را نیز نادیده گرفت.

ربیعی در این ساعات طلایی منتهی به رای گیری در مجلس استراتژی جلب نظر نمایندگان را در پیش گرفته است. در این روزها خبری از قول و قراری وی برای بهبود وضعیت کارگران، اصلاح قانون کار،‌ تعیین تکلیف صنف روزنامه نگاران، روشن شدن سرنوشت قراردادهای سفید امضا و دهها مورد دیگر نیست. اکنون جذب نمایندگان انگیزه اول و اخر وزیر پیشنهادی کار است. باید دید سرانجام این استراتژی به کجا منتهی می شود

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »