درخواست شهروندان کرد از رییس جمهوری

شعار ایران برای همه ایرانیان را تحقق ببخشید

زیتون– ۲۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی کرد و اهل سنت با انتشار نامه‌ای سرگشاده از رییس جمهوری خواستند تا در راستای تحقق شعار «ایران برای همه ایرانیان» بکوشد.
در این نامه که توسط وب‌سایت موکریان منتشر شده٬ آمده است: کردها و اهل سنت ایران، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «سنگِ تمام گذاشته» و با رأی ۷۳ درصدی خود، بیشینه توان و یارای مشارکت مدنی خویش را در حمایت از اصلاحات، تحول و اعتدال نشان داده و عملیاتی نمودند؛ در ادامه این نامه با اشاره به شعارهای تبلیغاتی حسن روحانی نوشته شده: «شما نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی به جدّ عهد نمودید که از اقوام و مذاهب مختلف ایرانی در بخشهای مختلف ترکیب کابینه و دولت استفاده نمایید و متخصصان و نخبگان کرد و اهل سنت را قدر داده و بر صدر نشانید.»
فعالان سیاسی و مدنی کرد و اهل سنت با اشاره به کابینه دوازدهم و عدم حضور حتی یک شهروند کرد یا اهل سنت در آن ضمن گلایه جدی از این موضوع، با در نظر گرفتن محدودیت های آن مقام محترم و وضعیت کشور، این مسأله را پذیرا شده‌اند.
امضاءکنندگان این مکتوب، به جدّ خواستار تغییرات اساسی و بنیادین در نگرش ساختار قدرت نسبت به کردها و اهل سنت ایرانی بوده و خواهان نگاه شهروندیِ برابر به آنها همچون سایر ایرانیان و برداشتن نگاه صرفاً امنیتی به مناطق کرد و اهل سنت نشین ایران هستیم.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
«و خداوند احوال هیچ قومی را دگرگون نسازد، مگر آنکه خوددگرگونی در آنان حاصل شود»
جناب آقای دکتر حسن روحانی
مقام محترم ریاست جمهوری
با سلام و ادب و احترام
نظم مستقر «جمهوری اسلامی» با اتکا بر دو مؤلفه «جمهوریّت» و «اسلامیّت»، پروسه «مردمسالاری دینی» را تبدیل به پروژه ای در حال پیشرفت روزافزون و نمادی برای حکومت داری در منطقه و جهان نموده و ادامه این روند در گروی «شهروند پنداری» همه ایرانیان فارغ از رنگ و نژاد و مذهب و قبیله است.
همانگونه که مستحضرید، کردها و اهل سنت ایران، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «سنگِ تمام گذاشته» و با رأی ۷۳ درصدی خود، بیشینه توان و یارای مشارکت مدنی خویش را در حمایت از اصلاحات، تحول و اعتدال نشان داده و عملیاتی نمودند و جنابعالی نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی به جدّ عهد نمودید که از اقوام و مذاهب مختلف ایرانی در بخشهای مختلف ترکیب کابینه و دولت استفاده نمایید و متخصصان و نخبگان کرد و اهل سنت را قدر داده و بر صدر نشانید.
حال که از لیست افراد کابینه رونمایی شده و عدم حضور کردها و اهل سنت در آن جمع، آشکارا گردیده، ضمن گلایه جدی از این موضوع، با در نظر گرفتن محدودیت های آن مقام محترم و وضعیت کشور، این مسأله را پذیرا شده امّا چند موردی را به عرض جنابعالی می رسانیم. ما امضاءکنندگان این مکتوب، به جدّ خواستار تغییرات اساسی و بنیادین در نگرش ساختار قدرت نسبت به کردها و اهل سنت ایرانی بوده و خواهان نگاه شهروندیِ برابر به آنها همچون سایر ایرانیان و برداشتن نگاه صرفاً امنیتی به مناطق کرد و اهل سنت نشین ایران هستیم.
رأی بالای مردمان ما، به جنابعالی رأی به تغییر و تحول بوده است و این رأی بالا، خنثی نبوده و حاوی پیامهای پنهان و آشکار بسیاری ست. این رأی، رأی به تغییرات اساسی مدیریتی – در وجه کلان و خُرد – در این مناطق و نیز پاسداشت همه جانبه فرهنگ و هویت قومیتی و مذهبی در این بخش ها از ایران اسلامی ست. این سونامی رأی کردها و اهل سنّت به دکتر حسن روحانی، رأی به استفاده از نخبگان و متخصصان شایسته و بایسته کرد — شیعه و سنی — و اهل سنتِ سالم، اصلاح طلب، تحول خواه و متعهد به عنوان معاونت های وزرا در تمامی وزارت خانه ها — حساس و غیر حساس –، سفرا، استانداران، فرمانداران، رؤسای ادارات و دانشگاهها و خلاصه مدیریت های حوزه های گوناگون بومی و کشوری ست. ما خواستار نگاهی از گونه «تبعیض مثبت» به این مناطق و ایجاد زیرساخت های اساسی برای جهش های اقتصادی و عمرانی در زمینه های گوناگون هستیم.
کوته نکته پایانی آنکه، کردها و اهل سنت با آنکه همیشه پایگاه رأی ثابتی برای اصلاح طلبان و اعتدالیون بوده اند، امّا عقد اخوت همیشگی با آنان نبسته و در صورت عدم عملیاتی شدن وعده ها، در انتخابات دیگر نامهربانی ها و نامردمی ها را جبران خواهند کرد و صد البته از خداوندگار متعال می خواهیم که اینگونه نشود. موفقیت و سربلندی جنابعالی در تحقّق شعار، «ایران برای همه ایرانیان و همه ایرانیان برای ایران»، آرزوی قلبی همه کردها و اهل سنت ایران است.
والسلام علیکم و رحمه الله
بیست و پنجم مردادماه نود و شش
امضاکنندگان:

١- دکتر جلال جلالی زاده
٢- دکتر عبدالله رمضان زاده
٣- دکتر سیدهاشم هدایتی
۴- دکتر رمضان یوسفی
۵- دکتر خالد توکلی
۶- عبدالکریم احمدنژاد
٧- سیدمسعود حسینی
٨- احسان هوشمند
٩- سیدغریب سجادی
١٠- محسن نیکخواه
١١- مظهر نوری
١٢- فرهاد امین پور
١٣- هوشنگ عزتی امینی
١۴- محمدعلی مقنیان
١۵- سیدمعروف صمدی
١۶- عبدالله سهرابی
١٧- اقبال محمدی
١٨- امید کریمیان
١٩- فخرالدین حیدریان
٢٠- محمدآزاد جلالی زاده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

درخواست شهروندان کرد از رییس جمهوری

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »