امام جمعه تهران: نیروی انتظامی با بی‌حجابی در خودرو برخورد کند

زیتون– موحدی کرمانی٬ خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد که فضای داخل اتومبیل «فضای خصوصی» نیست، فضای عمومی است و اگر «بدحجاب یا خدای ناکرده بی‌حجابی در آن باشد به فضای عمومی لطمه زده»، بنابراین نیروی انتظامی باید با قاطعیت با چنین افرادی برخورد کند.
به گفته موحدی کرمانی «وقتی دنیا بنگرد که در ایران حجاب مورد توجه است اینطور قضاوت می‌کند که این مردم متدین هستند، بنابراین نمی‌شود به این کشور و مردم آسیب رساند. اما اگر خدای ناکرده ببینند بی‌حجابی رایج شده و گویا در بعضی ماشین‌ها شبه کشف حجاب وجود دارد، اینطور نخواهد بود.»
خطیب نماز جمعه تهران  در ادامه خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: «فضای داخلی اتومبیل، فضای خصوصی نیست. این ماشین در خیابان حرکت می‌کند و از پشت شیشه مردم ساکنین آن را می‌بینند.»
او در ادامه با اشاره به فتوای مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید شیعیان٬ مبنی بر اینکه «ماشین فضای خصوصی نیست و فضای عمومی است» خواستار برخورد نیروی انتظامی با بی‌حجابی در خودروها شد.
موحدی کرمانی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران افزود: «مردم ما هم که این حجاب را رعایت نمی‌کنند شاید آدم‌های نجیبی باشند اما فرهنگ غلطی در خانه‌های آنها و فامیل آنها حاکم است. به خود بیایند، والله قیامتی است و نمی‌توانید در قیامت و عالم برزخ جواب دهید.»
سعید منتظرالمهدی٬ سخنگوی ناجا نیز امروز با انتقاد از ناکارآمدی بعضی دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب بر قرارگرفتن نیروی انتظامی در آخرین ایستگاه این حوزه گفت: «پلیس اشتیاقی برای ورود به حوزه حجاب ندارد ولی طبق ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی موظف به برخورد با هنجارشکنان است.»
منتظرالمهدی به تسنیم گفت: «متأسفانه ناکارآمدی بعضی دستگاه‌های مسئول در این حوزه، بار را بر دوش پلیس گذاشته و این در حالی است که اساساً برخورد با چنین مقوله‌ای باید در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اتفاق بیافتد و نه حوزه پلیسی چراکه پلیس باید در آخرین بخش از این زنجیره قرار بگیرد و در بین ۲۶ دستگاه مسئول در این بخش، پلیس آخرین مسئولیت را دارد.»
۱۶ تیرماه هادی صادقی٬ معاون فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرده بود که بخش «قابل رویت» خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود. به گفته او تنها بخش «پنهان» خودرو از جمله صندوق عقب جزء «حریم خصوصی» افراد است.
صادقی پیش از این نیز گفته بود که تنها بخش‌هایی از خودرو که «خود به خود مخفی است» به عنوان «حریم خصوصی» تلقی می شود.
موضوع حریم خصوصی بودن خودروها بار دیگر با گفته های سخنگوی نیروی انتظامی و انتشار فتوای مراجع تقلید مطرح شده است.
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه، گفت که داخل خودروها حریم خصوصی به شمار نمی‌آید.
با این حال خبرگزاری ایسنا یک روز بعد فتوای برخی از مراجع تقلید را منتشر کرد که خودرو را «ملک شخصی» می‌دانند. از جمله آیت‌الله شبیری زنجانی در این رابطه می‌گوید: «هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت اهمی مانند جلوگیری از حمل‌ونقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است.»
برخی مراجع تقلید دیگر همچون مکارم شیرازی و نوری همدانی ضمن تاکید بر این که داخل خودرو جزء حریم شخصی و خصوصی‌ است، با این‌ حال اعلام کرده اند که «باید بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.»
استناد مقامات نیروی انتظامی و قوه قضائیه درباره اطلاق نشدن حریم خصوصی به داخل خودرو به دلیل این که در معرض دید هستند، در حالی است که به گفته این مقامات، بر اساس قوانین «‌‌استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخصں نباشد ممنوع است.»
بر اساس «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که سال ۹۴ ابلاغ شد نیز اماکنی که «بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. اگر به فتوای اقای مکارم و این امام جمعه فضای اتومبیل فضای عمومی است ، اشکالی ندارد که هر شخصی در اتومبیل اقایان را بازکند و بنشیند بغل دست اهل بیت انان !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »