تصویب اعطای تابعیت از طریق مادر به کودک

زیتون– مظفر الوندی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، خبر از تصویب لایحه پذیرش تابعیت از طریق مادر در دولت داد. به گفته او تصویب این لایحه در مجلس موجب رفع مشکلات فراوان در بحث هویت برخی کودکان می شود.
براساس آمارها حدود ۴۰ هزار کودک بی شناسنامه در کشور زندگی می کنند.
«هویت» یکی ازحقوق مسلم کودکان است، که هم در کنوانسیون حقوق کودک بر آن تاکید و هم در قوانین مختلف داخلی کشور به آن توجه شده است.
الوندی به ایلنا گفت که داشتن هویت وشناسنامه علاوه برحق کودک بودن، پیش‌زمینه ای برای حفظ امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی و امنیت سیاسی هر کشوری محسوب می شود و هیچ کشوری نمی تواند از کنار موضوعی تحت عنوان عدم هویت کودکان بی تفاوت عبور کند.
دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه تا کنون، بحث هویت از ابعاد مختلف آن یکی از موضوعات اصلی این مرجع بوده است، گفت که دو اقدام مهم و دو مصوبه در دولت به همین منظور اجرا و تصویب شد که یکی از آنها، آموزش اتباع بیگانه بود.
او تایید کرد که مصوبه آموزش اتباع بیگانه که درسال ۹۴ اصلاح شد، امکانی فراهم کرد تا فرد نیازمند آموزش بدون برگ هویتی با برگ حمایت تحصیلی بتوانند ورود کند و آموزش ببیند.
الوندی این اقدام را گامی مثبت هم در آموزش دادن بچه‌های بی‌هویت و هم درشناسایی این کودکان دانست و درباره مصوبه دوم گفت که مصوبه دوم در سال ۹۵ برای اتباع ایرانی بدون هویت مشابه اتباع بیگانه به تصویب رسید که براساس آن برای هر کسی که آیین نامه مشخص کرده و درخواست تحصیلی داشته باشد، بدون داشتن شناسنامه کارت تحصیلی صادر می شود و با این کار قدم اول برای هویت آنان برداشته می شود و افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه وزیر دادگستری روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی مرجع از تنظیم لایحه‌ای در دولت به منظور رفع این مشکل خبر داد و افزود براساس این لایحه تابعیت از طریق مادر مورد پذیرش قرار می گیرد.
الوندی همچنین خاطرنشان کرد: «هویت از کارت اولیه و شناسایی اولیه شروع می‌شود و تا مراحل شناسنامه و سایر مدارک قانونی که هویت را کامل می کند، ادامه دارد.»
در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیشتر اولویت‌، دادن کد شناسایی به افراد بدون هویت پیگیری شده است. الوندی درباره شناسنامه‌دار کردن و هویت دادن کودکان اتباع بیگانه (مادرایرانی پدر خارجی) می تواند امنیت کشور را تهدید کند یا نه، توضیح داد که نخست برای اتباع داخلی خود ضرورتا باید این کار را انجام دهیم و درباره اتباع خارجی باید بگویم تا زمانی که در کشور حضور دارند، بدون هویت بودنشان بیشتر به کشور آسیب می رساند.
دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک همچنین درباره تعدادی از کودکان ایرانی داخل کشور در مناطق محروم مانند استان سیستان و بلوچستان که بی‌هویت و بی‌شناسنامه هستند، گفت: «الزامات قانونی برای دادن شناسنامه در ثبت احوال روشن است و نمایندگان ثبت احوال در جلسات مختلف اظهار کردند پوشش صدور شناسنامه در کشور در حد ۹۹ درصد است.»
به گفته وی، حتی دهیاری‌ها، شوراها و خانه‌های بهداشت در صورت مطلع شدن، موظف به اطلاع رسانی به ثبت احوال هستند و خود ثبت احوال هم همیارانی دارد که در مناطق مختلف پیگیری می کنند و افراد محروم از شناسنامه راشناسایی می کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »