علم‌الهدی خواستار پیگیری قضایی امضاکنندگان قرارداد با توتال شد
زیتون– احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با انتقاد از امضای قرارداد نفتی ایران با توتال خواستار آن شد که قوه قضائیه امضا کنندگان این قرار داد را مورد پیگرد قرار دهد. به گفته او دستگاه قضایی باید بررسی کند و امضاکنندگان این قرارداد را کاملا تحت تعقیب قرار دهد و حق مردم را بگیرد.
او ضمن ابراز نگرانی از «رفت و آمد» با خارجی‌ها و قرارداد‌هایی که با «خارجی‌ها» می‌بندند به قرار داد اخیر وزارت نفت و شرکت توتال اشاره کرد و گفت: «سهم ایران در این قرارداد ۱۹.۹ درصد ولی سهم توتال فرانسه ۵۰.۱ درصد است و سهم شرکت چینی ۳۰ و چند درصد است. یعنی در یک قراردادی که در کشور ما بسته شده و ملک و مال ماست و در ملک ما می‌خواهد عملیات انجام گیرد و ما به اندازه‌ شرکت خارجی آورده داریم، اما چرا باید سهم ایران ۱۹.۹ درصد باشد؟»
او در خطبه دوم از نماز جمعه امروز مشهد سخن می گفت، ادامه داد:« آقایان می‌گویند ۸۰ درصد میدان نفتی مال ماست. چه کسی گفته ۸۰ درصد؟ ۱۰۰ درصد درآمد میدان نفتی باید مال ما باشد. چون ۱۰۰ درصد میدان نفتی مال ماست و بعد می‌گویند شرکت توتال از میدان نفتی ۱۵ درصد سهم می‌گیرد و بعد برداشت می‌کند. این یکی را ما نمی‌دانستیم و خودشان اقرار کردند. ما فکر فقط می‌کردیم یک معامله است؛ یک قرارداد است؛ طبق این قرارداد سهم ایران کم است و حالا معلوم شد ۱۵ درصد ملک ۱۰۰درصد ما را به شرکت توتال دادند.»
سردار عبدالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز شب گذشته (پنجشنبه) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به انتقاد از «قرارداد با توتال» پرداخت.
او درباره امضا قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتال گفت: «قرارگاه خاتم الانبیاء در عین ارتباطی که با وزارت نفت دارد از این قرارداد خبری نداشت.» او در ادامه مدعی شد که اکنون صنعت ساخت پالایشگاه و هر طرح بزرگ دیگری در کشور بومی شده است.
به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه، بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ شامل ۳۰ چاه و دو سکو است و بخش دوم نیز ایستگاه‌های تقویت فشار و … را شامل می شود که بخش نخست دو میلیارد دلار و بخش دوم ۲/۸ دهم میلیارد دلار قیمت دارد. عبدالهی افزود که در ساخت پالایشگاه و تجهیز همه مراحل آن با مهندسی صددرصد خودکفا هستیم و در بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ با توتال کاری نیست که در کشور انجام نشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه «غیر مناقصه‌ای» بودن قرار داد با توتال را ضعف دیگر این قرارداد عنوان کرد و افزود: «وزارت نفت گفته است می خواهد قراردادگاه به سمت مناقصه برود اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است.»
ایران و غول نفتی توتال ۱۲تیرماه سال جاری قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری پارس جنوبی را امضا کردند. این قرار داد ۲۰ ساله و مربوط به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.
شرکت توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «سی ان پی سی» چین و پتروپارس ایران هر کدام با ۳۰ درصد و ۱۹.۹ درصد سهم عضو کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند.
این اولین قرارداد بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به «آی پی سی» است که با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز در مراسم امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت که امضای قرارداد با توتال، «دستاورد برجام و انتخابات» است و مانعی نیز برای حضور شرکت‌های آمریکایی برای مشارکت در پروژه‌های نفتی ایران وجود ندارد.
طی ماه‌های گذشته بخشی از اصولگرایان با این قرارداد مخالفت کرده بودند. از جمله علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس، طی یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش «جوانان انقلابی» را برای مخالفت با این قرار داد، دعوت به «آتش به اختیار»ی کرد.
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این علم الهدا را توهم برداشته است که قوه قضائیه هر غلطی میتواند بکند و لابد این تصور را قتل عام سال ۶۷ با شرکت داماد برومندش برای او ایجاد کرده است !
    این علم الهدا حرف چهل روز قبل خود را هم فراموش کرده است که”خطری که ما را تهدید میکند توده مردم است ” !!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »