دیوان عالی آمریکا رای به اجرایی شدن بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ داد

زیتون– دیوان عالی ایالات متحده بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را اجرایی کرد.
ترامپ که هدف از فرمان مهاجرتی‌اش را بهبود امنیت در آمریکا عنوان کرده بود، تصمیم تازه دادگاه را «پیروزی آشکار» برای امنیت ملی آمریکا خوانده است.
در این حکم که ساعتی پیش صادر شد دیوان عالی آمریکا تصریح شده است که این ممنوعیت ۹۰ روزه فقط شامل افرادی می‌شود که هیچ پیوندی با ایالات متحده ندارند. اما توضیح یا تفسیری در مورد «وابستگی» داده نشده است. تنها به این بسنده شده که تاکید شود: «فرمان ممنوعیت ورود اتباع شش کشور به ایالات متحده به اجرا درمی‌آید، در مورد اتباع خارجی که هیچ رابطه‌ واجد شرایطی با فرد یا موسسه‌ای در ایالات متحده ندارند.»
پیشتر چند دادگاه ایالتی آمریکا رای به توقف کامل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ داده بودند.
دیوان عالی همچنین تاکید کرده است که آماده شنیدن استدلال‌های دولت آمریکا درباره فرمان مهاجرتی یاد شده در دوره بعدی فعالیت خود است که از ماه اکتبر آغاز می‌شود.
این فرمان اجرایی اسفند سال گذشته صادر شده و یکی از اولین اقدامات دونالد ترامپ پس از شروع دوره ریاست جمهوری اش بود. بر اساس آن، مهاجرت و سفر شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را به طور موقت تعلیق شد. این کشورها شامل ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن و مدت تعلیق ۹۰ روز بود.
در همان اسفند ماه، فرمان اجرایی با اصلاحاتی دوباره صادر شد و مهاجرت و سفر شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به غیر از عراق را به آمریکا را به طور موقت تعلیق کرد. همچنین افرادی هم که ویزای معتبر آمریکا داشتند از ممنوعیت ورود مستثنی ‌شدند.
هرچند دریک واتسون قاضی دادگاهی فدرال در ایالت هاوایی دستور تازه مهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را نیز در سراسر این کشور معلق کرد.
در حکم دیوان عالی همچنین حکم ممنوعیت ۱۲۰ روزه برای ورود پناهندگان به خاک آمریکا نیز بر اساس همان شرایط ورود اتباع خارجی قابل اجرا دانسته است: «در واقع، پناهندگانی که هیچ‌گونه رابطه «واجد شرایطی» با فرد یا موسسه‌ای در ایالات متحده ندارند، مشمول این ممنوعیت می‌شوند.»
سه تن از قضات محافظه‌کار دیوان عالی از جمله نیل گورسوچ، انتصابی دونالد ترامپ، گفته‌اند که آنها به اجرای کامل فرمان مهاجرتی رییس‌جمهوری آمریکا رای می‌دهند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »