پس از سی سال انتشار نوار «ای تو خموش پر سخن»

https://soundcloud.com/solmaz-eikder/ftyr24ez1ntm

چه زود گذشت! سی سال پیش به مناسبت دهمین سالگرد دکتر شریعتی خبری در محافل فرهنگی پیچید که به همت جمعی از علاقه مندان و نزدیکان فکری دکتر شریعتی در موسسه «شط» (شریعتی- طالقانی)، نواری حاوی موسیقی و دکلمه و آواز به نام «ای تو خموش پرسخن» با صرف هزینه مالی سنگینی تهیه شده که پس از کسب مجوز از وزارت ارشاد به بازار خواهد آمد. اما خبری از این نوار نشد. تا اینکه در سال ۶۷ پس از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از قطعات نوار از صدا و سیما پخش شد که شنیده شد مدیران وقت موسیقی وزارت ارشاد از روی این نوار سرقت کرده بودند! دست اندرکاران نوار متوجه سوء استفاده از قطعه ای از نوار به مناسبت شرایط روز می شوند و می بینند نسخه ای که برای کسب مجوز به ارشاد داده شده و مجوزش صادر نشده، سر از رادیو وتلویزیون در آورده است! اعتراض به مسئولان وقت وزارت ارشاد و تلویزیون نیز طبعا به جایی نمی رسد.

سالها بعد (۱۳۷۹) و پس از فراز و نشیب های حقوقی – اداری بسیاری این نوار در اختیار افراد دیگری قرار می گیرد و آنها با کاستن و افزودن هایی بر آن، مجوز توزیع نوار را می گیرند و آن را با عنوان «گل هزار بهار» منتشر می کنند.

شگفت این که اینک در چهلمین سالگشت دکتر شریعتی نسخه ای از نوار اصلی پیدا شده است. گذر زمان سی ساله بر کیفیت آن اثر گذاشته است. اصل نوار تهیه شده در مرحله اول که به همت موسسه «شط» صورت گرفته ۹۰ دقیقه بوده که به علت طولانی بودن آن در ویرایش نهایی به ۵۵ دقیقه تغییر می کند. نوار تازه پیدا شده همان نوار کوتاه شده ای است که به وزارت ارشاد آن زمان تحویل شده است.

کمیته یادمان چهلمین سالروز درگذشت دکتر شریعتی مفتخر است که این نوار که به همت یک عزیز دلسوز از دوستداران اندیشه شریعتی مجددا آماده سازی شده را در اختیار همگان قرار دهد. طبیعی است که برخورد با نوار و مضمون و همکاران هنری اش باید در فضای سی سال پیش در نظر گرفته شود.

شایان ذکر است که مدیر اجرایی تهیه این نوار در سال ۱۳۶۶ از سوی بنیاد شط به سعید مدنی واگذار می شود. وی با کمک مرحوم محمد نصراللهی و محمد علی نجفی و جمعی دیگر مراحل طراحی و تولید و تدوین نوار را انجام می دهند. آن ها برای ساخت آهنگ و نیز خوانندگی اشعار با تعداد زیادی از آهنگسازان و خوانندگان صاحب نام گفتگو و مذاکره می کنند که اغلب به دلیل نگرانی از عواقب امنیتی مشارکت در چنین پروژه ای ضمن ابراز علاقه، اعلام انصراف می کنند. در نهایت آقای کامبیز روشن روان آهنگسازی و آقای علیرضا افتخاری خوانندگی نوار را می پذیرند. دکلمه متن ها نیز توسط خانم افسانه بایگان و محمدرضا شریفی نیا انجام می شود.

گذر سی ساله اما برای دوستداران اندیشه شریعتی زمان طولانی و پر فراز و نشیبی بوده است. از زمانی که تعدادی از کتابهای شریعتی به مدت دو دهه اجازه انتشار نمی یابند. برخی به قید افزودن پاورقی های توضیحی از سوی ناشر مجوز می گیرند. تشکیل جلسات در خانه شخصی نیز هر ساله با تهدید بازداشت سخنرانان و خطر آتش زدن خانه از سوی عناصر افراطی روبرو بوده و بالاخره نیروهای امنیتی مانع تشکیل آن می شوند. تا جلساتی که در فضای بزرگتر و بازتر حسینیه ارشاد برگزار می شود. و باز ممانعت دوباره و مانع تراشی مجدد برای آن و تشکیل مجدد در خانه های شخصی و یا در سالن برخی دانشگاه ها. شریعتی در وطن خویش و حسینه ارشادش نیز غریب است. هر چند در دل آزادی خواهان و عدالت طلبان جای دارد و از سوی جامعه مدنی مورد استقبال و نقد و بررسی و الهام گیری قرار می گیرد. و این خود آرزوی شریعتی بود!

هزار گل بهاری تقدیم یاد آن عزیز خموش پر سخن؛ دوستدار انسان و مردم و وطن و تقدیم همه آنان که دل در گروی آزادی و عدالت و معنویت دارند.
◾️
کمیته یادمان چهلمین سالروز درگذشت دکتر شریعتی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »