اجماع‌سازی خاتمی نه رئیس‌جمهور سازی

تقی رحمانی

محمد رضا خاتمی اصلاح طلبی مقبولی است در مصاحبه اخیر خود ن با ایلنا نکات مهم و خوبی بیان کرده است اما در باره نقش برادرش یعنی آقای خاتمی تحلیلی بس مسئله‌دار عنوان کرده است.خاتمی را شورا ساز و مجلس ساز و رئیس جمهور ساز عنوان کرده است.

این بیان چند ایراد اصولی و راهبردی دارد که به آن همه‌گان توجه کنند:

۱- از نظر جناح مقابل و هم بیت رهبری و هم رهبری نظام این الترناتیو سازی قابل تحمل نیست به خصوص اگر برادر خاتمی چنین بگویید این سخن را پیام تلقی می‌کنند، این پیام را هم به انتقام از رای مردم نشان می دهند.

۲- از نظر خانواده هاشمی این تحلیل نقش هاشمی را در نظر نگرفته است پس آنان نیز این تحلیل را به حساب مصادره به مطلوب ارزیابی می کنند.

۳- نقش موسوی و کروبی در این تحلیل در نظر گرفته نشده این سخن برای بسیاری دافعه دارد.

۴- بسیاری از روشنفکران و تحصیل‌کردگان و جریانات سیاسی با نظر خاتمی به میدان وارد نشدن اینان دیگران را هم به شرکت تشویق کردن این تحلیل برای این افراد هم خوشایند نیست.

۵- خاتمی در مجلس ۹ هم رای داد در مجلس ۸ هم لیست حمایتی داد و هم برای شورا ها همان دوره خبر مهمی نشد. خاتمی هیچ وقت با جنبش سبز همراه عملی نشد اما جنبش ادامه هم یافت.

۶- به نظر می رسد خاتمی هم با بزرگ کردن نقشش تا این حد موافق نباشد، محمد رضا خاتمی هم چنین قصدی نداشته باشد.

۷- پس می توان گفت خاتمی برای برخی اجماع‌ساز مطلوب است برای برخی هم اجماع‌ساز ناگزیر، چرا که حکومت ایران خودی و غیر خودی دارد احزاب و جریانات را میدان نمی دهد و هم شخصیت‌هایی که به ولایت فقیه بلی اعتقادی نگفته اند .

۸- خاتمی را باید ارج گذاشت اما نباید با مبالغه در نقش وی برایش دافعه ایجاد کرد. به عبارتی رای‌دهندگان در ایران گاه خاتمی و غیره را هم وادار می کنند که عملی مطابق با نظر آنان انجام دهند.پس آب را گل نکنیم بگذار وزن همه چیز و کس و فرد و جریان مشخص و معین باشد. جامعه با خاتمی کار ها دارد با مبالغه در نقش او برایش دافعه ایجاد نکنیم.

منبع: کانال تلگرام تقی رحمانی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »