کاندیداهای ورود به خیابان بهشت

زمزمه‌ها درباره جانشین احتمالی قالی‌باف؛

 

زیتون- نازنین نامدار: قطعی شدن پیروزی تمام اعضای لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران حالا به گمانه‌ها درباره انتخابات شهردار بعدی پایتخت دامن زده است. نام‌های متعددی در حال حاضر به عنوان کاندیداهای تصدی شهرداری مطرح می‌شود ولی هنوز برای سنجش این که کدام یک از چهره‌ها شانس بالاتری برای پذیرش این مسوولیت دارند زمان لازم است.

شانس اول شهرداری

محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که به عنوان یکی از اعضای لیست اصلاح‌‌طلبان به شورای شهر راه یافته است از جمله کسانی است که شانس بالایی برای قرار گرفتن در جمع کاندیداهای نهایی شهرداری تهران دارد. او توانسته رای نزدیک به یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر از ساکنان پایتخت را در این انتخابات از آن خود کند که رایی بسیار بالا محسوب می‌شود.
هاشمی ۱۳ سال ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشت و در آغاز چهارمین دوره شوراها هم گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود اما در نهایت با یک رای به محمدباقر قالیباف باخت. انتظار می‌رود که اصلاح‌‌طلبان حالا هم او را دارای شانسی بالا برای تصدی شهرداری بیابند.
رفتن محسن هاشمی به خیابان بهشت نه تنها از منظر تغییر مدیریت شهری بلکه از جهت سیاسی هم مهم و کلیدی خواهد بود.
بعد از سالها فشار بر خانواده هاشمی رفسنجانی که پس از درگذشت او نیز ادامه یافته است٬ رسیدن فرزند او به پستی مهم چون شهرداری تهران به این معنی خواهد بود که هاشمی‌ها به لطف پایگاه‌ اجتماعی‌شان بخشی از محدودیت‌ها و تنگناها را از خود دور کرده‌اند.
شهردار شدن محسن هاشمی البته بدون مانع هم نخواهد بود و یکی از موانع اولیه و مهم در مسیر رسیدن او به سمت شهرداری این است که وی اکنون به عنوان عضو شورای شهر با اقبال مردمی روبرو شده است و استعفا از این پست به هوای رسیدن به شهرداری می‌تواند با نارضایتی‌هایی همراه شود.
در شبکه‌های اجتماعی هم پس از بالا گرفتن زمزمه شهرداری هاشمی این اعتراض از سوی بعضی کاربران به چشم می‌خورد.آنها می‌گویند که به هاشمی برای شورا رای داده‌اند و رفتن وی به شهرداری را توهین به رای خود می‌دانند.

استعفای هر یک از اعضای شورای شهر در حال حاضر منجر به ورود یک کاندیدای اصول‌گرا خواهد شد که اکنون به عنوان علی‌البدل در رده ۲۲ به بعد جدول منتخبان قرار دارند. مهدی چمران که برای سالها سمت ریاست شورای شهر تهران را به عهده داشت اکنون نفر بیست و دوم است و به طور طبیعی اگر محسن هاشمی یا هر فرد دیگری از شورای شهر تصمیم به استعفا بگیرند او به عنوان جایگزین وارد شورا خواهد شد.

بار دیگر نجفی

نام‌های دیگری هم برای تصدی شهرداری تهران شنیده می‌شود که در میان آنها نام محمدعلی نجفی٬ محسن صفایی فراهانی و محسن مهرعلی زاده پرتکرارتر است. محمدعلی نجفی در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و به این نهاد راه یافت اما پس از روی کار آمدن دولت روحانی و قبول مسوولیت در معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شورا استعفا داد.

نجفی در دولت روحانی برای مدتی سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری بود و مسوولیت پرونده بحث‌برانگیز بورسیه‌های غیرقانونی را هم به عهده داشت. سابقه اصلاح‌طلبانه نجفی اما باعث شد که وی پس از معرفی از سوی رییس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پروش نتواند از سد رای اعتماد نمایندگان عمدتا اصول‌گرای مجلس نهم بگذرد و در نتیجه از آن زمان به بعد به عنوان مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه کار داد.
حالا با تسخیر شورای شهر توسط اصلاح‌طلبان٬ در خبرهای مربوط به شهردار آینده نام محمدعلی نجفی به وفور دیده می‌شود اما مهم‌ترین مانع پیش روی شهردار شدن وی شاید بیماری قلبی او باشد. او در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ هنگام استعفا از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوشته بود که «مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجاً شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است.» از آنجا که شهرداری تهران هم یک شغل تمام وقت و پر استرس است بعید است که محمدعلی نجفی برای تصدی آن تمایل چندانی داشته باشد.

یاد دوران خوش

محسن صفایی فراهانی در میان مدیران اصلاح‌طلب به عنوان چهره‌ای دارای کارنامه درخور تحسین شناخته می‌شود و روزگار تصدی او بر فدراسیون فوتبال ایران معمولا به عنوان یکی از بانظم ترین و موفق ترین دوران فوتبال ایران شناخته می‌شود.
او علاوه بر این در پست‌های دیگری مانند هیات عامل سازمان گسترش نو سازی صنایع ایران٬ قائم مقام وزارت صنایع سنگین٬ مدیر عامل شرکت توانیر حضور داشته است. صفایی در پیامد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همچون بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان ناگزیر به تحمل حبس شد و دادگاه او را به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد. حالا با قدرت‌یابی اصلاح‌طلب‌ها در شورای شهر نام صفایی فراهانی هم به عنوان گزینه‌ای مقبول برای شهرداری تهران شنیده می‌شود. رسیدن او به این کرسی اما در عمل با دشواریهای‌ فراوان همراه خواهد بود. نخست این که سابقه محکومیت وی ممکن است راه‌اش را برای شهردار شدن سد کند و علاوه بر آن سابقه بیماری‌ جسمی هم عامل دیگری برای دور نگه داشتن صفایی فراهانی از مسوولیت سنگینی چون شهرداری تهران است.

مزیت نسبی مهرعلیزاده

نام محسن مهرعلیزاده هم به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی شهردرای آینده تهران به چشم می‌خورد و حتی برخی زمزمه‌ها وجود دارد که تصدی شهرداری توسط وی مورد تایید محمد خاتمی است. ادعای حمایت خاتمی از او البته صرفا در خبرهای غیررسمی دیده می‌شود ولی بهرحال نشان‌گر آن است که باید وی را هم در میان کاندیداهای شهرداری پایتخت به عنوان گزینه‌ای جدی مدنظر داشت.

مهرعلیزاده در دولت اول سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی بود. او در حال حاضر هم ریاست فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش را به عهده دارد. داشتن سابقه استانداری و تجربه کار با نهادهای نظامی و امنیتی و قدرت‌چانه زنی در سطح بالای قدرت به او مزیت نسبی در مقایسه با سایر کاندیداهای شهرداری تهران می‌دهد. با این وجود در اختیار گرفتن کلید ساختمان شهرداری فقط تابع توانمندی‌های فردی نیست و به مجموعه‌ای پیچیده از عوامل بستگی دارد که برای واکاوی آن باید تا چند هفته آینده صبر کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. شـورای شهـر هماننــد یک مجلس شورا است در دل پایتخت و سمت کوچکی نیست نماینــده مجلس شـور بودن در یک کشـور بنام تهران…
    به همیـن دلیـل کاربسیـار اشتبـاه ای خواهــد بود اگر آقای محسن هاشمی و یا هرکدام از نماینــدگان شــورا برای شهردارشـدن ازآن خارج شونـد…!
    بنابرآنچـه که گفتــه شــده و دلایـل بیشمار دیگر… رای دهنــدگان به این نماینــدگان حق دارنــد ازاستعفـا هریک از اعضـاء منتخب شورای شهــر تهـران ناراحت بشـونـد،
    مضافا” اصلاح طلبــان بغیــر از اسـامیکه دراین مقاله از آنها نام برده شده ماننــد آقایان صفایی فراهانی ، نجفی ومهرعلیزاده مدیران توانمنــدی در همان تهران ویا در دیگر شهر وشهرستانهای بزرگ این کشـور پهناور دارنــد که میتواننــد شهردار تهـران بزرگ را از میـان آنان انتخاب نمایــد وبیهـوده یک مدیر منتخب را نسـوزاننــد،
    واما اگر درپست شهرداری و مدیریت جناب آقای جهـانگیــری اطمینـان دارنـد میتـواننــد جناب آقای اسحاق جهانگیــری را به عنـوان شهـردار انتخاب وبعــد از۴ســال دیگر هم انشـاالله ایشــان را نامزد پست ریاست جمهـوری ۱۴۰۰ نماینــد که با این کارشـان آینــده نگری هم کرده باشنــد،.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »