نگاهی به متحدان کاندیدای اصول‌گرا؛

همه‌ی یاران رییسی

زیتون ـ مهسا محمدی: تیم انتخاباتی ابراهیم رییسی تکمیل شد. ترکیب این تیم که به نوعی تعیین‌کننده ساختار دولت احتمالی این کاندیدای اصول‌گرا خواهد بود در مراحل شکل‌گیری با اما و اگرها و کشمکش‌های فراوانی روبرو بود.

در حلقه احمدی‌نژادی‌ها

به نظر می‌رسد رییسی که سابقه اجرایی اندکی داشته و حتی در میان هوادارن خود نیز کمتر شناخته شده است قرار است از خلال انتخاب‌ها و چینش تیم خود مورد تحلیل قرار بگیرد و همچنین از طریق سهم‌دهی به جریان‌ها، پایگاه‌های رای نیروهای متشتت اصول‌گرا را در یک جا جمع کند. نگاهی کلی به تیم فعلی رییسی و حلقه اول اطرافیان این کاندیدا نشان از آن دارد که ترکیبی از جبهه پایداری، وزرای احمدی‌نژاد و ایثارگران در دولت «کار و کرامت» مسوولیت خواهند داشت.
انتخاب این اطرافیان چندان بی‌حاشیه نبوده است، در کمتر از ۲۴ ساعت ۴ نفر به عنوان رییس ستاد رییسی معرفی شدند، اولین گمانه‌زنی‌ها روی عزت الله ضرغامی و مسعود میرکاظمی متمرکز بود. پیش از اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری، میرکاظمی به عنوان گزینه اصلی مطرح شد و یک روزهم با این عنوان در اجلاس انتخاباتی در سرچشمه بهارستان حاضر شد.

بعد از اعلام اسامی و محرز شدن عدم تایید صلاحیت علیرضا زاکانی، رییسی از دومین منتخب جمنا خواست که ریاست ستاد وی را بپذیرد اما این درخواست از سوی زاکانی رد شد، در همین گیر و دار حکم ریاست ستاد رییسی به نام علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت احمدی نژاد خورد.

میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد و از جمله فعالان سیاسی نزدیک به جبهه پایداری در جایگاه ریاست کمیته طرح و برنامه ستاد قرار گرفت و الیاس نادران به سمت سخنگویی ستاد ابراهیم رییسی رسید. علاوه بر این افراد یکی از شاخص‌ترین کسانی که در روز ثبت‌نام این کاندیدا وی را همراهی می‌کرد فرهاد رهبر بود.

همراهی این عضوهیات نظارت بر انتخابات، با ابراهیم رییسی در روز ثبت نام حرف و حدیث‌های فراوانی به دنبال داشت. به دنبال بالا گرفتن اعتراضات مبنی بر غیرقانونی بودن این همراهی با وجود مسوولیت نظارتی فرهاد رهبر، شورای نگهبان اعلام کرد که وی در روز ۱۶ فروردین ماه از عضویت در هیات نظارت بر انتخابات استان تهران استعفاد داد که این استعفا همان موقع مورد موافقت قرار گرفت. این استعفا (با فرض صحت اخبار) نشان از دورخیز کردن رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احمدی نژاد برای پست کلیدی‌تری در دولت رییسی دارد.
در این میان نام کسانی مانند نادر طالب زاده و منصور کبگانیان نیز به عنوان همراهان این کاندیدای اصول‌گرا به گوش می‌خورد و سیدصولت مرتضوی، شهردار فعلی مشهد رییس ستاد استانی و احسان ابراهیمی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم به عنوان مسوول ستاد دانشجویی رییسی منصوب شده است.

ریاست «وزیر مسکن مهر» بر ستاد رییسی
علی نیکزاد، رییس ستاد رییسی پیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد بانی و پیش برنده یکی از جنجالی‌ترین طرح‌های آن دولت بود و نام‌اش با طرح مسکن مهر پیوند خورده بود به طوری که به کنایه او را «وزیر مسکن مهر» می‌نامند.

طرحی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی روحانی آن را طرحی «مزخرف» و «فاجعه‌ بار و اتلاف منابع» توصیف کرد. یکی از گمانه‌زنی‌های موجود در مورد دلایل به کار گرفتن این فرد در ستاد رییسی٬ عزم این کاندیدا برای ادامه طرح‌های دولت احمدی‌نژاد  است. تلاش برای جذب پایگاه رای سرگردان مانده احمدی‌نژاد از طریق بازی دادن وزرای احمدی‌نژادی نیز یکی دیگر از تفسیرهای موجود است.

شاید بتوان گفت نقطه اشتراک اکثر کسانی که این روزها در جایگاه شکل‌دهندگان دولت اصول‌گرای جدید قرارگرفتند، پیوند نزدیک آنان با احمدی‌نژاد و دولت ۸ ساله وی است

مسعود میرکاظمی عضو سابق سپاه پاسداران و وزیر بازرگانی دولت نهم٬ تنها عضو تیم اقتصادی احمدی‌نژاد بود که برای تصدی یک وزارتخانه دیگر در دولت دهم معرفی شد و برای یک دوره یکساله وزیر نفت هم شد و بعد جای خود را به سردار قاسمی داد.

میرکاظمی مدافع سرسخت سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی نژاد در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود و شاید همین وفاداری او در زمانی که سایر وزرا و مدیران احمدی نژاد در دفاع جانانه از سیاست‌های رییس دولت خود مردد بودند رییسی را بر این داشت که او را به جمع یاران خود بیافزاید.
خاستگاه الیاس نادران عضو دیگر کمپین رییسی نیز سپاه پاسداران است.

این نماینده مجلس و منتقد برنامه‌های اقتصادی دولت‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هم هر چند امروز به یکی از منتقدان سرسخت احمدی‌نژاد بدل شده و «پایان احمدی نژاد» را توئیت می‌کند در سال ۸۸ از رییس دولت وقت به عنوان «کسی که همه همتش را در راه خدمت‌رسانی گذاشته» نام برده و تمام قد به حمایت از وی برخواست. حال این «سخنگوی» ستاد ابراهیم رییسی از سرایت روش مدیریت احمدی نژادی به دولت روحانی سخن می‌گوید و آن را ناکارآمد ارزیابی می‌کند.
به این سیاهه می‌توان نام سعید جلیلی کاندیدای دیگر اصول‌گرایان را هم اضافه کرد که به دیدار و اعلام حمایت از کاندیدای به تعبیر خودش «اصلح» اصولگرایان پرداخته و با استقبال رییسی موجه شده است. گذشته از نیروهای ستادی رییسی شاید بتوان گفت که پرحاشیه ترین فردی که در کمپین این کاندیدا خودی نشان داد سعید مرتضوی بود.

 

حمایت دردسرساز

حضور سعید مرتضوی در سخنرانی رییسی در شهر بیرجند و اظهار نظر وی مبنی بر که «آرزو» دارد رییسی٬ رییس جمهور شود واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. در مقابل عکس‌العمل ستاد رییسی این بود که از این حضور و حمایت اعلام برائت کرد.

سعید مرتضوی سال‌ها قاضی دادگاه مطبوعات در ایران بود و نامش با توقیف گسترده مطبوعات در ایران و بازداشت روزنامه‌نگاران پیوند خورده است. تعلیق او از سمت‌های قضایی زمانی اتفاق افتاد که او در کسوت دادستان تهران به دلیل مرگ چند تن در بازداشتگاه کهریزک متهم شد.

حال با وجود آنکه رییسی به اعلام حمایت این همکار سابق خود دست رد می‌زند، اما نفس حضور این فرد در ستاد رییسی و «آرزوی» وی برای بر سر کار آمدن وی ، نشان از اشتراکات قابل تاملی در آنان دارد. در پایان، این لیست بلند بالا با نام احمد علم الهدی امام جمعه پرحاشیه مشهد و پدر همسر رییسی تکمیل می‌شود که از بزرگترین حامیان وی به حساب می‌آید.
شاید بتوان گفت نقطه اشتراک اکثر کسانی که این روزها در جایگاه شکل‌دهندگان دولت اصول‌گرای جدید قرارگرفتند، پیوند نزدیک آنان با احمدی‌نژاد و دولت ۸ ساله وی است. کسانی که امروز داعیه درانداختن طرحی نو را دارند یک بار آزمون خود را در بدنه دولت «مهرورز» پس داده‌اند و حتی موفق به عبور مجدد از نظارت استصوابی خود سیستم نشده‌اند. حال رییسی همچنان در حالی کلی گویی واظهارنظرهای سلبی است در اظهارات ایجابی خود نیز همان شیوه پوپولیستی و آشنای پیشین را در پیش گرفته است، وضعیتی که در کنار تیم همراهش تصویری آشنا را از گذشته‌ای نه چندان دور به ذهن می‌آورد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. نــه تنهــا مردم بلکه به نظر میــرســد خود آقای رئیسی واطرافیــان ایشــان هــم نامزدی ریاست جمهوری را جــدی نگرفتــه است،
    کسانیکه این دام را برای آقای رئیسی پهــن کرده انــد بطور یقیــن ازدوستان ایشــان نیستنـــد…!
    زیرا او نه پشتــوانــه مدیریتی اجرایی دارد و برعکس روحانیــون که غالبا” سخنور وسخنــران هستنـــد، ایشــان سخنــران قهاری هم نیستنــد که مردم را جـذب نمایــد وبدون اینکه بخواهــم توهینی بکنــم ایشــان در عکس های تبلیغاتی شــان تیپ آنچنانی هم ندارد که مردم با توجــه به آن به ایشــان رای دهنــد…
    بقول یک راننــده تاکسی که امروز صبــح من و بدفتــر محل کارم رســانـد آخر آدم به چــه چیــز این آقای رئیسی رای بدهــد…؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

نگاهی به متحدان کاندیدای اصول‌گرا؛

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »