رئیسی نتوانسته برای اصولگرایان اجماع ایجاد کند

گفت‌وگو با مصطفی تاج‌زاده

تحلیل های متفاوتی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ وجود دارد با توجه به اعلام حضور آقای رئیسی برایند شما از انتخابات آینده چیست؟
آمدن آقای رئیسی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد چرا که این موضوع به سود کشور است . هم انتخابات را گرم و پرشور می کند و موجب افزایش مشارکت می شود و هم به سود جریان اصلاحات و اعتدال است زیرا بسیاری از شهروندانی را که تردید داشتند در انتخابات شرکت کنند یا خیر یا تردید داشتند که آیا باید به آقای روحانی رای بدهند یا خیر ترغیب می کند که مشارکت فعالی در انتخابات داشته باشند و به آقای روحانی رای بدهند.

به چه دلیل این تصور را دارید؟
این صحبت من چند علت دارد و به همین دلایل از ورود ایشان تعجب می کنم و فکر نمی کردم مجموعه معادلات جناح راست به آقای رئیسی ختم شود.

من آقای رئیسی را رقیب مقتدری برای آقای روحانی ارزیابی نمی کنم برای اینکه مهمترین مشکلی که کشور ما با آن دست به گریبان است اقتصادی است و درست است که دولت روحانی گام های موثری به سمت مهار تورم و افزایش رونق اقتصادی برداشته اما همچنان مشکل گرانی و بیکاری جدی است و همین دو عامل موجب شده است تا مردم نگران آینده خود باشند. پس اگر مردم قرار باشد به روحانی رای ندهند باید به کسی رای دهند که آن فرد را بهتر از رئیس دولت یازدهم بدانند درحالی که آقای رئیسی تجربه ای در زمینه مدیریت مسائل اقتصادی ندارد که بتواند آن را عرضه کند لذا نمی تواندبه لحاظ رفع معضلات اقتصادی امیدی بیافریند.
مشکل دیگر این است که در شرایط کنونی بین المللی نیز ما نظریه ای از سوی آقای رئیسی نمی بینیم و همین موضوع باعث می شود در مقابل حسن روحانی که در این دو مورد کارنامه روشنی داشته و صاحب تجربه است یک گام عقب تر باشد و از این رو بسیاری احساس می کنند در مقایسه این دو گزینه باید به کسی رای دهند که در مهمترین معضل کشور صاحب نظریه و تجربه است. به نظر من در سیاست خارجی آقای رئیسی نمی تواند انتظارات جامعه را آن هم در این شرایط حساس برآورده کند.

یعنی شما معتقدید سابقه اجرایی اقای رئیسی در انتخاب او موثر است؟
قطعا یکی از عواملی که نگاه های تردید آمیزی را متوجه آقای رئیسی می کند سابقه اجرایی اوست که چندان دید مثبتی درباره آن وجود ندارد مضاف بر آنکه ایشان تیم تعریف شده ای هم همراه خود ندارد تا بتوان عملکرد او را بر این اساس سنجید.

نظر شما در مورد بدنه اجتماعی حامی آقای رئیسی چیست؟
برای ارزیابی این موضوع باید به نظر سنجی ها مراجعه کرد. نظر سنجی ها تا کنون آقای رئیسی را در ردیف های اول و دوم قرار نداده است بلکه با آرای اندک در ردیف های بعدی قرار داده است. از سوی دیگر من نقطه برجسته ای که بتواند او را به سرعت در نظر افکار عمومی ارتقا بدهد نمی بینم البته تبلیغات قوی از سوی ایشان مشاهده شود که نشان از وجود یک تیم حرفه ای در این زمینه دارد. البته در هیمن موارد نیز تناقضات بسیاری مشاهده می شود. یعنی با وجود آنکه به نظر می رسد سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام گرفته اما هنوز پژواکی در افکار عمومی نداشته است.

با توجه به این صحبت ها به نظر شما دلیل انتخاب آقای رئیسی از سوی جناح راست چیست؟
من نمی دانم چرا جناح راست با وجود اینکه نامزدهای برجسته تری نسبت به آقای رئیسی هم به لحاظ اقتصادی و سیاسی و هم به لحاظ اجرایی و مدیریتی داشتند چرا ایشان را معرفی کردند. امیدوارم با این تحلیل ساده لوحانه که پیروزی آقای خاتمی بر آقای ناطق به علت سیادتش بوده است آقای رئیسی را تشویق به نامزدی نکرده باشند چراکه این فرضیه نه تنها درست نیست بلکه توهین به شعور ملتی بشمار می رود که توانسته است با تصمیم های خود تحسین و اعجاب جهانیان را برانگیزد و بارها میهن و نظام را از مخاطرات نجات دهد.

آیا حضور آقای رئیسی توانسته است اجماعی در میان اصولگرایان ایجاد کند؟
حضور آقای رئیسی نتوانسته است تاکنون اجماعی میان اصولگرایان ایجاد کند به طوری که مجموعه آقای جلیلی حساب خود را جدا کرده اند و تصمیم دارند به صورت مستقل شرکت کنند. اعتراضاتی در بین نامزدهای دیگر از جمله طرفداران آقای قالیباف و دیگران به طور جدی در رسانه های معطوف به این طیف و فضاهای مجازی آنها دیده می می شود. مضاف بر اینکه وضعیت خود آقای رئیسی هم به درستی مشخص نیست که آیا می خواهد به عنوان نماینده جناح راست در این کارزار شرکت کند یا به صورت مستقل وارد شود. به هر صورت تهدیدهایی متوجه اصولگراها شده است که نمی دانم تا چه حد برای آنها برنامه دارند و می توانند از پس آنها برآیند.

منبع: خبرگزاری برنا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. باتحلیـل آقای تاجزاده موافقــم واگرچــه جناح تنــدرو اصولگرا هیچ وقت ازتوهین به شعور ملت ابایی نداشتــه وهمواره توهیــن کرده…! لیکن این بار با انتخاب آقای رئیسی افراد بسیــار کمســواد جامعــه مثــل خود من به این جناح شک کردم…زیرا آقای رئیسی بدون اینکه خدای ناکرده بخواهــم جسارتی به ایشـان بکنــم: برخلاف اکثریت مطلق روحانیـون نه سخنــران قهاری هستنــد، نه شیک پوش هستنــد ودر مناظرات و بیاناتی که تا حالا ازایشـان شنیــده ام طرح مدبرانه ای هم برای اداره کشــور ندارنــد…
    شایـد شعار ۲برابر و ۳برابر کردن یارانه ها برای عــده ای قلیــل شعار فریبنــده ای باشــد لیکن اکثــریت مطلق تمامی افرادیکه هم اکنــون یارانه دریافت میکننــد لحن ونفرین به باعث و بانی آن میکننــد…! چون همان اکثریت مطلق براین باور انــد که گران شــدن آب، برق، تلفن و…براثرهمین یارانه لعنتی است،!
    دیگرنامزد مطرح اصولگرایان آقای قالیبــاف هم درســال ۸۴ محکـــم تر ومنطقی تر صحبت میکرد، یادم می آیــد درسـال ۸۴ به یک سوآل همگانی یعنی ســوآلی که مجری از همــه ی نامزدها پرسیــد وبهتــرین و منطقی ترین پاسخ ازآن آقای قالیبـاف بود، وآن ســوآل این بود: باآمریکا چــه میکنیــد؟(نقـل به مضمون) وآقای قالیبـــاف چنیــن پاسخ گفت: از اول انقلاب تا فلان ســال ســرعنــاد داشتیــم ، بعــد دوره رفع تنش فرا رسیــد و دوره تنــش زدایی داشتیــم که دیگر پاسخگـو نیست، و من فکرمیکنــم که دوره تعــامل فرا رسیــده…اگرچــه خودش هم تشخیص داده بود که پاسخ به این سوآل میتوانــد برایـش مشکل ســاز بشــود که شــد، لیکن این پاسخ ایشــان نشــان از درک مشکل داشت،
    هم اکنــون هم اینچنیــن است تا مشکل ما با آمریکای جنایتکار به یک شکلی حــل نشــود نه اروپایی ها میتـواننــد با ما کار وکاسبی آنجام دهنــد ونـه بانکهــای اروپایی…زیرا آمریکا نخواهــد گذاشت که پـس از این همــه جنگ ودعــوا و شنیــدن مرگ و…بایستنــد یــه گوشــه ای واروپایی ها کیفـش را ببــرد…! محال است،
    بنــا براین آقای روحانی وزیرخارجــه اش جنــاب آقای ظریف چــه با اجازه و چــه بی اجازه بــه یخ این ضــدیت را ترک زد و تابــو را چــه بخواهیــم و چــه نخواهیــم و چــه دلـواپســان خودشــان را از دار آویزان کننـــد شکست، همیــن آقای روحانی بایــد ادامــه دهــد و انشــاالله پس از تحویــل بوئینگ یواش یواش بانک ها را وارد جریان نمایــد،
    درغیــر اینصورت با پول هائیکه اعراب دراین زمینــه خرجمیکننــد وخواهنــد کرد محال است که روز خوش ببینیـــــــــم…!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »