هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کرد

شهرداری موظف به ایمن‌سازی پلاسکو بود

زیتون- اعضای «هیات ویژه رسیدگی به حادثه پلاسکو» در یک نشست خبری در دانشگاه تربیت مدرس شرکت کرده و در مورد نتایج تحقیقات خود اطلاع رسانی کردند.
سعید بختیاری، عضو این هیات، با اشاره به «نقاط ضعف زیاد» در «رعایت اصول و ضوابط ایمنی در برابر آتش»، گفت مواردی نظیر «بار حریق بسیار زیاد در ساختمان به علت مقادیر زیاد پارچه، نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان، نبود هرگونه فضا بندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش، مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها در دوران بهره‌برداری، وجود موانع زیاد برای فعالیت آتش‌نشانان» از جمله دلایل «گسترش سریع آتش» در اینس ختمان بوده است.
علی‌اکبر آقاکوچک، قائم مقام رییس هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو، گفت: «شواهدی مبنی بر انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده وجود ندارد و این موضوع را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم.» به گفته او «نقشه‌های ساختمان در طبقه چهاردهم بود که در پی حادثه از بین رفت و این هئیت با زحمات فراوان و با استفاده از تصاویر هنگام ساخت و … نقشه‌ ساختمان را شبیه سازی کرده اند.»
محمدتقی احمدی، رییس این هیات، گفت در حادثه پلاسکو «نارسایی انباشته شده در سال‌های اخیر نقش دارند»، ضمن آن‌که «در زمینه فرهنگ ایمنی در کشور هم کمبودهای فراوانی داریم.»
به گزارش ایسنا، احمدی خبر داد که ۳۵ سازمان برای تهیه این گزارش با هیات ویژه همکاری کردند.
باقر مرتضوی، دیگر عضو این هیات، با اشاره به این‌که نیروی انتظامی باید «حتی به زور» تا شعاع ۶۰ متری محل حادثه را تخلیه می‌کرد، گفت: «آقایان اول رفتند طبقه ۱۰ و بعد رفتند طبقه ۱۱ و تخلیه و عملیات طبق اصول استاندارد حمله به آتش انجام نشد»، ضمن این‌که هنگام آتش‌سوزی «برق ساختمان قطع نشده بود و بررسی بی‌سیم‌ها نشان می‌دهد که نیروهای مزاحم تا دقایق آخر هم حضور داشتند. ضمن اینکه آتش‌نشانی تیم ایمنی نداشته و متاسفانه همچنان هم تیم سازه ندارد.» او اضافه کرد دستور تخلیه نیروها نیز «دیر» صادر شده است.
مهدی هداوند ، از اعضای هیات بررسی حادثه پلاسکو، درباره مسئول ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو گفت: «شهرداری وظیفه داشته که اگر مالک ساختمان نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام نکند در اجرای قانون شخصا وارد شده و نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام کند که این اقدام را انجام نداده است.» او از سازمان تامین اجتماعی و وزارت کشور به عنوان دیگر نهادهایی نام برد که می‌توانستند برای ایمن‌سازی و نظارت بر این مساله، اقدام‌هایی انجام دهند.
نصرالله طهماسبی، رییس کمیته بیمه و شورای خسارت هیات ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو نیز گفت: «در ساختمان اصلی پلاسکو که ریزش کرد وتخریب شد ۱۶۷ واحد بیمه شده بود. همچنین از کل واحدهای صنفی پلاسکو در مجموع ۳۰۰ واحد پرسنل خود را تحت پوشش بیمه قرار داده بودند که شامل ۷۱۳ نفر می‌شود که تا ۱۴ اسفندماه پارسال برای ۵۴۵ نفر مستمری بیمه بیکاری برقرار شده است‌»، گرچه به گفته او «آتش‌نشان‌ها هم تحت پوشش بیمه عمر وحادثه بودند و هنوز خسارتشان به دلیل عدم تکمیل پرونده پرداخت نشده اما بیمه متعهد شده که آن را پرداخت کند».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کرد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »