پیام دبیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی زبان مادری

زیتون– ایرنا بوکووا، دبیرکل یونسکو، در پیامی به مناسبت روز جهانی زبان مادری خواستار به رسمیت شناخته شدن آموزش چند زبانه در مدرسه‌ها، اداره‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی شد.
یونسکو، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، روز ۲۱ فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری کرده است. به عقیده این سازمان زبان مادری «دریچه انتقال فرهنگ، ‌ارزش و دانش» است.
براساس اصل ۱۵ قانون اساسی گرچه «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است» و لازم است «اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی» با این زبان و خط باشد، اما براساس همین اصل «استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».
حسن روحانی در دوره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ وعده داده بود که این اصل را اجرا می‌کند. در حال حاضر در برخی شهرها امکان تحصیل زبان مادری وجود دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »