فعالان کارگری: اگر گرسنگی و فقر نباشد، کسی سراغ کولبری نمی‌رود

زیتون- به دنبال مرگ چهار کول‌بر پس از وقوع بهمن در مرز سردشت، فرماندار این شهر گفت جان‌باختگان «به دنبال قاچاق» بودند، در حالی که یک فعال کارگری این مساله را«اتهام‌زنی» توصیف کرد.
نهم بهمن ماه ریزش بهمن موجب مدفون شدن ۱۶ کول‌بر زیر برف شد. پس از چند ساعت تلاش مردم محلی و نیروهای امداد، آن‌ها از زیر آوار نجات یافتند، گرچه چهار نفر جان خود را از دست دادند.
میراشکان مهدوی، فرماندار سردشت، گفت این افراد «کول‌بر به معنای واقعی نبودند»، بلکه «از معابر غیرقانونی عبور می‌کردند و به دنبال قاچاق بوده‌اند.» به گفته او هشت هزار «دفترچه تردد کولبری در شهرستان سردشت» صادر شده که «صاحبان آن‌ها به صورت قانونی از مسیرهای امن، کولبری می‌کنند و برایشان مشکلی ایجاد نمی‌شود». مهدوی اضافه کرده بود «متوفیان هم اگر از این مسیرهای قانونی می‌رفتند، به مشکل نمی‌خوردند.»
صالح حسینی، فعال کارگری و عضو سابق خانه کارگر کردستان، اما در پاسخ به فرماندار سردشت به ایلنا گفت: «متهم کردن متوفیان به حمل قاچاق درست نیست و این اتهام‌زنی، نوعی فرار از معرکه از جانب مسئولان است؛ تازه مگر چه قاچاقی این بنده‌های خدا می‌توانند وارد کنند». به گفته او «مشکل اصلی در این شهرستان بیکاری است» و اگر «مسئولان فرصت‌های شغلی ایجاد کنند، اگر گرسنگی و فقر نباشد، کسی سراغ کولبری نمی‌رود.»
حسینی با اشاره به سخنان فرماندار سردشت و بیان این‌که «کولبری خطرناک است و معابر قانونی و غیرقانونی ندارد»، افزود: «این متوفیان در این سرمای زمستان از هر راهی در کوهستان‌های پرخطر کردستان می‌رفتند، ممکن بود بازهم دچار مشکل شوند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »