جمعی از زندانیان سیاسی سابق تاکید کردند

مرگ هاشمی می تواند فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی باشد

زیتون– ۴۳ تن از زندانیان سیاسی سابق با انتشار نامه ای سرگشاده ضمن تسلیت درگذشت هاشمی رفسنجانی از تاثیر حیات سیاسی او بر نسل جوان نوشتند: «اویی که خصوصا در دهه پایانی عمر پر برکتش چنان در برابر تنگ‌نظری‌ها سینه سپر کرد که نسل جوانِ انقلاب را از “امید به اصلاح” سرشار و نسل قدیم انقلابی را با خود همراه کرد.»
در ادامه این نامه سرگشاده آمده است هاشمی رفسنجانی مجتهد و سیاستمداری بود که در راه عزت و اعتلای ایران و انقلاب “در سنگ زیر و بالای آسیاب صدای شکستن‌های خود” را به گوش جان می‌شنید و جز صبوری و اعتدال، و جز پایمردی در راه آرمان سبز مردم ایران از او سر نزد.
به زعم امضا کنندگان این نامه آنچه هاشمی را از بسیاری از رهبران سیاسی و اجتماعی معاصر متمایز می‌کرد، سابقه درخشان انقلابی‌‌اش، وجاهت فقهی‌اش، رابطه موثرش با حوزه، ارتباط وثیق او با همه ارکان نظام و مدیریت کشور، و نیز تعامل با همه جناح‌های سیاسی و شخصیت‌های اثر‌گذار مردمی از سوی دیگر بود.
این زندانیان سیاسی در ادامه نوشتند همچنین نباید از یاد برد که آنچه به شکوفایی هاشمی یاری رساند و او را از روستایی در قلب ایران به سیاست‌مداری در ابعاد جهانی برکشید، پویایی جامعه ایران بود که شخص باهوش، ایران دوست و آینده‌نگری همانند او را در تحلیل نهایی در جبهه مردم نگه‌داشت. همین پویایی به ما امید می‌دهد که در فقدان هاشمی نیز حرکت مصلحانه ملت ایران به سوی آزادی، آبادی، عدالت و پیشرفت ادامه یابد.
آنان در پایان این نامه که توسط وب سایت کلمه منتشر شده آمده است اگر تلاش‌های هاشمی در جهت حفظ وحدت جامعه ما و بازگشت عقلانیت به عرصه مدیریت کشور بود، مرگ وی نیز می‌تواند و باید محور تعامل همه معتقدان به استقلال ایران و یک‌پارچگی سرزمینی‌آن که حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را برمی‌تابند، قرار گیرد. بر همین اساس ما از همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و نیز از ارکان نظام می‌خواهیم این ضایعه بزرگ را به فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی و حاکمیت هرچه بیشتر عقلانیت در عرصه مدیریت و مقابله با ناکارآمدی و فساد و بی‌اخلاقی تبدیل کنند و زمینه را برای همگرایی‌، همدلی و رقابت سازنده به نفع ملت ایران فراهم آورند.
اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا

حسن اسدی‌زیدآبادی؛ جواد امام؛ محسن امین‌زاده؛ مسعود باستانی؛ عمادالدین باقی؛ قربان بهزادیان‌نژاد؛ علیرضا بهشتی‌شیرازی؛ علی تاجرنیا؛ سید‌مصطفی تاج‌زاده؛ مهدی تاجیک؛ مهدی تحققی؛ مهدی تدینی؛ علی جمالی؛ امین چالاکی؛ سیاوش حاتم؛ محمد داوری؛ مهدی دولتی؛ محمدصادق ربانی‌املشی؛ محسن صفایی‌فراهانی؛ داوود سلیمانی؛ محمد شفیعی؛ کیوان صمیمی؛ ریحانه طباطبایی؛ امید عبدالوهابی؛ ساجده عرب‌سرخی؛ فیض‌الله عرب‌سرخی؛ بهزاد عربگل؛ جاوید فخریان؛ فرشاد قربان‌پور؛ عبدالله رمضان‌زاده؛ مجید دری؛ مهدی محمودیان؛ علی مقامی؛ محمدرضا مقیسه؛ علی ملیحی؛ عبدالله مومنی؛ محسن میردامادی؛ بهزاد نبوی؛ مجید نیری؛ حسین نورانی‌نژاد؛ محمدامین هادوی؛ سید‌احمد هاشمی؛ بهاره هدایت

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جمعی از زندانیان سیاسی سابق تاکید کردند

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »