سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: دست‌کم ۷۴ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده‌اند

زیتون– سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، دست‌کم ۷۴ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.
به گزارش این سازمان ۵۷ نفر از کشته‌شدگان خبرنگاران حرفه‌ای، ۹ بلاگر و هشت تن از آن‌ها نیز کارکنان رسانه‌ها بوده‌اند. گزارشگران بدون مرز همچنین خبر داد که نزدیک به سه چهارم کل کشته‌شدگان، به‌طور مستقیم و در ارتباط با حرفه خود، هدف قرار گرفته‌اند.
در فهرست منتشر شده از سوی این سازمان سوریه با ۱۹ روزنامه نگار حرفه ای و غیر حرفه ای کشته شده، در صدر جدول قرار دارد. پس از سوریه، افغانستان با ۱۰ روزنامه‌نگار کشته شده، مکزیک با ۹ و عراق با ۵ روزنامه‌نگار قرار دارند.
به گفته «گزارشگران بدون مرز» تقریبا تمامی کشته‌شدگان، خبرنگاران یا کارکنان رسانه‌ های محلی بوده‌اند.
در ادامه بیانیه این سازمان آمده است که هرچند شمار قربانیان حرفه‌ای، در مقایسه با سال گذشته میلادی، کاهش یافته، اما در واقع در طی این مدت شمار زیادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، عملا به دلیل تهدیدهای بیش از حد جانی، از مناطقی مانند سوریه، یمن، عراق یا لیبی خارج شده‌اند. «گزارشگران بدون مرز» تاکید کرد که در پی خروج روزنامه‌نگاران از منطقه‌های بحرانی، جهان با خلا خبری در این کشورها روبه‌رو شده‌است.
کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین گزارش خود که ۲۸ آذر منتشر شد گفته است در سال رو به پایان دست‌کم ۴۸ خبرنگار در ارتباط با حرفه‌‌‌ای که انجام می‌دادند، کشته شده‌اند؛ تحقیقات درباره مرگ ۲۷ خبرنگار دیگر و ارتباط این مرگ‌ها با حرفه روزنامه‌نگاری همچنان ادامه دارد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »