موگرینی در واکنش به ادعای ترامپ: برجام را نمی‌توان یک‌جانبه لغو کرد

زیتون- فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران، توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رییس جمهوری آمریکا بتواند آن را برهم بزند.
او در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ ان‌ ان گفت: «این توافقی چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رییس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای این توافق از سوی همه طرف‌ها را تضمین کند. و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.»download
به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توافقی دوجانبه یا موضوعی یک‌جانبه نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.
رییس جمهوری جدید آمریکا در زمان مبارزه انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ایران را «فاجعه» خوانده و آن را «بدترین توافقی که از راه مذاکره به‌ دست آمده» توصیف کرده بود. ترامپ در گردهمایی آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، نیز وعده داد بود که «اولویت درجه نخست» او پس از پیروزی «الغای توافق فاجعه‌بار با ایران» خواهد بود.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نخستین واکنش به انتخاب دونالد ترامپ گفت که «رییس جمهوری آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین‌المللی نیز این توقع را از ایالت متحده آمریکا خواهد داشت.»
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز توافق برجام را «هوشمندانه» توصیف کرده و گفت مزیت این توافق این است که ایران «برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت، بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »