عباس عراقچی: ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته و پولش را گرفته ایم

زیتون– عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، گفتکه «آثار اجرای تعهدات لزوما محقق نشده است» و بخشی از مشکلات اجرا به خاطر «محدودیت‌های بیرون از برجام، بخشی ناشی از ضعف خود ماست و برخی ناشی از تحریم‌هایی است که باقی مانده است.» 51275_363
او در گفتگوی ویژه شبکه خبری تلویزیون ایران در مورد تحریم ها گفت «تحریم‌هایی که تاکنون برای برداشته شدن‌شان با مشکل مواجه بوده‌ایم، بخشی ناشی از تحریم‌های اولیه، قوانین FATF و مسئله‌ی زمانبر بودن برداشته شدن تحریم‌هاست. ما از ابتدا هم این پیش‌بینی را داشتیم که این روند زمانبر خواهد بود مثل بازسازی خرابی‌های جنگ است که ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد و هنوز هم در بخش‌هایی این خرابی‌ها وجود دارد.»
معاون ظریف با تأکید بر این که «قرار نبود تحریم‌های غیرهسته‌ای برداشته شود، تاکید کرد که مذاکره کنندگان ایرانی «صرفاً درباره‌ موضوع هسته‌ای و تحریم‌های هسته‌ای مذاکره کرده اند.» به گفته او «تحریم‌های موشکی همچنان به قوت خود باقی است؛ چرا که در این باره مذاکره نکردیم یا درباره‌ تحریم‌های اولیه و تروریسم که مربوط به روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا و حمایت ما از جنبش‌های مقاومت است که از نظر غربی‌ها در چارچوب گروه‌های تروریستی خوانده می‌شوند.»
این مذاکره کننده ارشد ایرانی درباره‌ قطعنامه‌ ممنوعیت نقل و انتقال دلار توسط ایران با بیان این که در حدود سال‌های ۱۹۹۵ آمریکا تحریم‌های مربوط به استفاده از سیستم مالی خودش را برای ایران تعلیق کرد اما این تحریم‌ها که در چارچوب تحریم‌های اولیه محسوب می‌شوند، توضیح داد که «ما همیشه به دنبال آزاد کردن اقتصاد خود از دلار یا یورو بوده‌ایم و در این سال‌های اخیر سعی کردیم تجارت خود را به ارزهای محلی از جمله ین، روپیه و غیره انجام دهیم. نمی‌دانم چرا امروز همه می‌خواهیم از دلار استفاده کنیم.» او در این رابطه افزود آمریکایی‌ها در طی مذاکرات حاضر نشدند تحریم‌های اولیه مربوط به دلار را بردارند. «ما هم معتقد بودیم اگر وارد مذاکره در این باره با آنها شویم، حتماً از ما امتیازات بیشتری می‌خواهند که در چارچوب خطوط قرمز ماست.»
به گفته عراقچی در حال حاضر ۶ میلیارد دلار در عمان و ۵.۵ میلیارد دلار در هند باقی مانده است ولی بسیاری از منابع ما تاکنون وصول شده‌اند، از جمله پول‌های ما در امارات و یا شرکت نفتی شِل.
عراقچی در خصوص انبار آب سنگین ایران نیز گفت که تاکنون ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته و پولش را هم دریافت کرده‌ایم و آب سنگین نیز ارسال شده است. برای ۴۰ تن دیگر با روسیه در حال مذاکره هستیم و کشورهای دیگری هم هستند که خریدار آب سنگین‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »