گفتگو با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛

اشتغال غریب مانده است

گفتگو با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

زیتون-فیروزه رمضان‌زاده: نزدیک به یک ماه از آغاز به کار مجلس دهم می‌گذرد و نمایندگانی که بر کرسی‌های سبز رنگ این مجلس نشسته‌اند باید اولویت‌هایشان را برای قانون‌گذاری مشخص‌تر از قبل کنند. محمدرضا بادامچی که درفهرست انتخاباتی مورد حمایت اصلاح طلبان «لیست امید» به عنوان نماینده مردم تهران با رتبه هشتم وارد دهمین دور از مجلس شورای اسلامی شد از جمله نمایندگی است که اولویت مجلس کنونی را رسیدگی به در حوزه اقتصادی می‌داند و بیش از هر چیز بر موضوع یافتن راهکاری جهت افزایش فرصت‌های شغلی پس از گذر از سالها رکود اقتصادی تاکید دارد. او در گفتگو با زیتون مجموعه‌ای از اولویت‌ها را مشخص می‌کند اما موضوع اشتغال را در صدر مطالبات قرار می‌دهد.
مشروح کامل این گفتگو در ادامه آمده است:
آقای بادامچی در حال حاضر رسیدگی به چه مسائلی در اولویت کاری نمایندگان این دور از مجلس شورای اسلامی قرار دارد؟
در حال حاضردر کمیسیون اجتماعی٬ اولویت ما رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و عمدتاً ایجاد اشتغال و احیای فرصت‌های شغلی از دست رفته است.
همچنین باید تدابیری برای حضور گسترده جوانان درعرصه مشارکت‌های سیاسی – اجتماعی بیابیم و این تدابیر باید با اصول و روح برنامه ششم توسعه همخوانی داشته باشد.
چقدر به عملی شدن چنین اولویت‌هایی امیدوار هستید؟
همان طور که می‌دانید اشتغال غریب مانده است، متاسفانه واحدهای تولیدی ما با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، اشتغال در ۱۰ سال گذشته به جای اینکه افزایش پیدا کند کاهش هم یافته است، حتی آن میزان لازمی که در برنامه‌ها دیده شده هم اشتغال ایجاد نشده است، این موارد در زمره اولویت‌های کاری ما هستند که انشالله با مشارکت نخبگان و جوانان بتوانیم بیشتر این اقدامات را سامان دهیم.
مجلس دهم به نظر شما چه نسبتی با دولت آقای روحانی برقرار خواهد کرد؟
ما از‌‌ همان بدو انتخابات که در هفتم اسفند برگزار شد در تعامل با دولت مشارکت داشتیم، هدف ما حمایت از برنامه‌های ناقص مانده اقتصادی دولت است که از جمله مسائل مهم پیش روی دولت باید به مسائل بانکی و بدهی‌های پیمانکاران اشاره کنم که ما تا حد امکان در مجلس همکاری خواهیم کرد تا دولت بتواند مشکلات پیش روی خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی برطرف کند. البته دولت با مشکلات بسیار زیادی روبرو است از جمله در حوزه محیط زیست که در حال حاضر صدای همه را بلند کرده است مثل پدیده ریزگرد‌ها که مدیریت خاصی را می‌طلبد و در این زمینه مجلس می‌تواند نقشی اساسی در حل این مشکلات ایفا کند.
آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود به مناسبت گشایش دهمین دور از مجلس شورای اسلامی براقتصاد مقاومتی تاکید کرد. از نظر شما دلیل تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر اقتصاد مقاومتی چیست؟
سخنان رهبری را که ما نباید تفسیرکنیم، سخنان ایشان بیان شیوا و مشخصی است. ایشان تاکید دارند به صنعت داخلی، تولید داخلی و پتانسیل‌های داخلی، منتها از فناوری‌هایی که در خارج کشور وجود دارند نباید غافل شویم، می‌بایست یک نگرشی به این فناوری‌ها داشته باشیم، اگر تولیدی را به کشور وارد می‌کنیم در مقابلش باید فناوری آن را هم وارد کنیم، یعنی اولویت‌های فناوری آن را هم لحاظ و تکنولوژی آن را هم وارد کنیم تا به این ترتیب صنعت ما منزوی نشود، در چارچوب صنایع داخلی، پیشرفت و پویایی صنایع داخلی امری لازم و ضروری است. از سوی دیگر باید قابلیت صادرات هم داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی مقوله‌های بسیاری دارد اما مقاوم سازی در پایه‌های اقتصاد کشور موثر خواهد بود. البته مسائل اساسی دیگری می‌توان از سخنان رهبری برداشت‌ کرد، مقوله‌های دیگری نظیر حل معضل بیکاری جوانان و سایر موارد نیز هستند که باید به همه آن‌ها جامعه عمل بپوشانیم.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

گفتگو با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »