آرایش جدید دستگاه دیپلماسی

زیتون- وزیر امور خارجه ایران در احکام جداگانه‌ای سخنگوی وزارت خارجه، معاون عربی و آفریقای و هم‌چنین رییس جدید مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه را منصوب کرد.
ایسنا خبر داد که محمدجواد ظریف در حکمی، حسین جابری انصاری را به‌عنوان معاون جدید عربی و آفریقای وزیر امور خارجه منصوب کرد.
جابری انصاری پیش از این مسوولیت‌های مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس، مشاور معاونت عربی و آفریقا، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی و سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه را بر عهده داشته است.
وزیر امور خارجه هم‌چنین در حکمی بهرام قاسمی را به عنوان سخنگو و رییس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه منصوب کرد.139503301551348097953084
بهرام قاسمی چهره‌ جدید سخنگویی وزارت خارجه سومین سخنگویی است که در دوره سه ساله تصدی محمدجواد ظریف بر وزارت امور خارجه در این جایگاه قرار می‌گیرد.
بهرامی در کارنامه خود سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رییس اداره دوم سیاسی، رییس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک داشته است.
ظریف در حکمی دیگر، حسین امیرعبداللهیان معاون پیشین عربی و آفریقا وزارت امور خارجه را به‌عنوان مشاور وزیر منصوب کرد. تغییری که به مذاق اصولگرایان خوش نیامد. امیر عبداللهیان، گزینه مورد علاقه اصولگرایان بود و تغییر او می تواند نوید دهنده تغییر روابط ایران و کشور های عربی منطقه باشد. در این زمینه فروردین ماه امسال، حسین جابری انصاری، سخنگوی وقت وزارت خارجه، به ایت بسنده کرده بود که تغییر و تحول در پست‌های وزارت خارجه «امری عادی است.» او همچنین گزارش‌ها درباره اینکه یکی از شروط عربستان سعودی برای کاهش تنش با ایران برکناری حسین امیر عبداللهیان است را «نوعی از خیالات» خوانده و گفته بود که «اگر تغییری ایجاد شود، دلیل خاصی ندارد.»
حرف و حدیث‌ها بر سر تغییر و تحولات در وزارت خارجه از آبان سال گذشته با تغییر مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت خارجه و انتصاب وی به عنوان سفیر ایران در مالزی کلید خورد و از همان مقطع گمانه‌ها درباره رفتن حسین امیرعبداللهیان از معاونت عربی آفریقای وزارت خارجه شدت گرفت و از زمستان سال گذشته، امیرعبداللهیان که مسوولیت موضوعات سوریه و تحولات خاورمیانه را بر عهده داشت روزه سکوت اختیار کرد و به گمانه‌ها درباره جابه‌جایی‌اش در وزارت خارجه قوت بخشید.
محمد جواد ظریف پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا تغییرات در وزارت خانه متبوعش را امری عادی و مرسوم دانست.
شایعات درباره جا به جایی دیپلمات‌ها در وزارت خارجه بعد از توافق هسته‌ای ابعاد دیگری یافت و گمانه‌ها درباره تغییر سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، حمید بعید‌ی‌نژاد در رسانه‌های گروهی دست به دست می‌شد اما این شایعات نیز تاکنون روی حقیقت نگرفته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »