ما خواهان آزادی بی قید وشرط خانم وسمقی هستیم

ابراز نگرانی جمعی از نواندیشان دینی نسبت به وضعیت سلامت دکتر صدیقه وسمقی

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی با امضاء بیانیه‌ای «ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع سلامت» صدیقه  وسمقی، «خواهان آزادی بی قید و شرط» او  شدند.

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و نواندیش دینی‌ روز ۲۶ اسفند در منزلش در تهران بازداشت شد.

وکیل خانم وسمقی به خبرگزاری ایلنا گفت که موکلش یک‌سال حکم حبس قطعی داشته و احضار شده بود.

محمود علیزاده طباطبایی همچنین گفت که «خانم وسمقی به من اعلام وکالت کرده بودند و بازپرس گفت که باید خودشان بیایند. اما خانم وسمقی گفته تا نگویند اتهامم چیست من نمی‌روم که امروز آمدند منزل‌شان و بازداشت‌شان کردند.»

خانم وسمقی پیش از این در پانزدهم اسفند ماه اعلام کرده بود که به دادسرای اوین احضار شده ولی در احضاریه به اتهامات و شاکی پرونده اشاره نشده است.

محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی در تشریح چگونگی بازداشت همسرش به وب‌سایت امتداد گفت که «چهار مأمور لباس شخصی، سه مامور مرد و یک مامور زن، به منزل ما مراجعه کرده و بدون اینکه زنگ واحد محل سکونت ما را بزنند از طریق زنگ یکی از همسایه‌ها وارد آپارتمان شده و با حضور در مقابل در واحد، درخواست ورود به منزل را داشتند.»

در همین حال در پی صدور کیفرخواست صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و استاد دانشگاه زندانی در اوین، او اعلام کرد که در آن «بیدادگاه» حاضر نخواهد شد.

در پیام خانم وسمقی آمده است: «دادگاه انقلاب قانونی نیست و دفاع در این بیدادگاه معنایی ندارد. در آن حضور پیدا نمی‌کنم و نمی‌خواهم با این قضاتِ جور مواجه بشوم.» به گزارش صفحه اینستاگرامی صدیقه وسمقی، کیفرخواست او با اتهامات «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» و «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» صادر و در بند زنان زندان اوین به وی ابلاغ شده است.

احضار خانم وسمقی به دادگاه در حالی صورت گرفته که گزارش‌ها از وخامت حال این زندانی حکایت دارد و ضربان قلب او به بیش از ۱۲۰ و فشار خون او به بالای ۱۶ رسیده؛ اما چون حاضر به پذیرش حجاب اجباری برای اعزام به بهداری زندان نشده است مسئولان زندان او را حتی به بهداری زندان نیز اعزام نکرده‌اند.

متن کامل پیام نواندیشان دینی که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته در ادامه می‌آید.

ما امضاکنندگان این نامه دستگیری خانم دکتر صدیقه وسمقی، استاد بازنشسته‌ی دانشگاه، شاعر، اسلام‌پژوه، روشنفکر و منتقد سیاسی را محکوم می‌کنیم. خانم وسمقی به شکل غیر قانونی و با یورش به خانه‌اش دستگیر شده است. او علاوه بر مشکل شدید بینایی از بیماری‌های دیگری رنج می‌برد و نیازمند مراقبت مستمرّ پزشکی است.

صدیقه وسمقی کاری غیر از حق‌گویی و ستم‌ستیزی نکرده و جز به افضل الجهاد نپرداخته که همانا گفتن کلمه حق در برابر سلطان جائر است. قرآن از همگان می‌خواهد که در راه آزادی خلق از ستم مبارزه کنند: «و چرا در راه خدا و در راه [آزادسازی‌] مردان و زنان و کودکان مستضعفی کارزار نکنید که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهری که اهلش ستمگرند خارج فرما و از سوی خویش برای ما یار و یاوری بگمار» (سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۷۵). خانم وسمقی و همه‌ی آزادیخواهان شرافتمندی که در راه برابری و آزادی ایران تلاش می‌کنند در زمره‌ی کسانی هستند که به این ندای خداوند پاسخ مثبت داده‌اند.

ما ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع سلامت خانم وسمقی، که از حقوق اولیه‌ی پزشکی محروم شده، خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم و نظام جمهوری اسلامی را مسئول هر مشکلی می‌دانیم که برای سلامت ایشان پدید آید.

محمدجواد اکبرین
حسن یوسفی اشکوری
عبدالعلی بازرگان
میثم بادامچی
رضا بهشتی معزّ
عبدالکریم سروش
سروش دباغ
احمد علوی
رضا علیجانی
حسن فرشتیان
رحمان لیوانی
داریوش محمدپور
ژیلا موحد شریعت‌پناهی
عبدالله ناصری طاهری
مهدی ممکن
یاسر میردامادی
محمدحسن یزدی‌زاده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. .
    آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای گفت: دچار غفلت شده‌ایم وحدت ملی و همدلی اجتماعی را به دست خودمان مخدوش کرده‌ایم همه هم در این غفلت شریکیم.

    رهبر معظم انقلاب،
    تنها جنابعالی شریکید که التزام عملی به ولایت مطلقه‌ی فقیه را در شرایط تأسیس احزاب سیاسی گنجانده‌اید بقیه که فقط بز اخفشند مأمور معذور تأیید فرمایشات شمایند.
    دانی که دل غمزده چون خواهد شد، پا تا به سر از دست تو خون خواهد شد.
    با این افق تیره خدا داند و بس، کین مملکت خراب چون خواهد شد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  2. با آنکه هیچ گونه قرابت فکری با این گروه از هموطنانم ندارم، ولی از آنها ممنونم که حداقل یک فقره اعتراض به بیدادی که بر خانم وسمقی رفته صادر نمودند.
    جای گلایه از کسی در بین این اسامی هست چرا که پوشش اختیاری را برای تمام زنان نامعقول و ناشایست می‌داند و کلمه ای در پاسداشت جنبش آزادیخواهانه زنان حرف نمی زند ولی به یک باره از حق بانویی با تفکر مذهبی که کلمه حقش همان است که الباقی می گویند دفاع میکند ؟ چرا حق را هم فرقه ای می کنید؟
    خانم وسمقی تنها به بیان درک فقهی خود دال بر واجب نبودن حجاب اکتفا نکرد. او با جرأتی در خور تکریم و تعظیم توانست بر تربیت سنتی خویش غلبه کند و عملا نشان دهد که به عنوان بانویی صاحب خرد می تواند دنیا را بدور از تعصبها ببیند و این دانش خود را به زیور عمل بیاراید. ایشان در کنار سایر زنان ایران ایستاد و فروتنانه خود جنبشی براه نینداخت و دکانی تاسیس ننمود. در فرنگ جا خوش نکرد، نوچه و مجیز گویی هم ندارد.
    هرگز نظریه او دال بر رشد خدا همگام با توسعه بشریت را فراموش نمیکنم. بهتر و امن تر از این نمی توانست درک خود را از دین و دیانت بدون تکفیر شدن از سوی همگنانش بیان کند. خدای او نگاهبانش باد!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »