نوبل صلح برای نرگس محمدی

زیتون-دومین زن ایرانی هم به افتخار دریافت معتبرترین جایزه‌ی جهانی صلح دست یافت. کمیته صلح نوبل جایزه‌ی سال ۲۰۲۳ را به نرگس محمدی، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر، اهدا کرد.

واکنش‌های خانواده برنده‌ی صلح نوبل

تقی‌ رحمانی همسر نرگس محمدی اشاره به اهمیت حمایت جهانی از آزادی‌خواهی و دموکراسی در ایران گفت که نرگس و هم‌فکرانش، مبارزه را به عنوان یک سبک زندگی انتخاب کردند. 

او در بخشی دیگر از سخنانش گفت این جایزه به مردان و زنانی که در ایران مبارزه کردند و آن‌هایی که در حصر هستند، مثل آقای موسوی، خانم رهنورد، فعالان بهایی زن مثل خانممهوش ثابت، آقای مدنی، آقای تاج‌زاده، خانم گلرخ ایرایی، زینب جلالیان، فائزه هاشمی و بهاره هدایت و سپیده قلیان و در حقیقت به تمام زندانیان داده شدهاست.

علی رحمانی، پسر نرگس محمدی، درگفتگو با بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی از حس خود زمانی که شنید مادرش برنده جایزه صلح نوبل شده گفته است. او گفت که به مادرش افتخار می‌کند و این جایزه برای همه مردم ایران است.

کیانا رحمانی، دختر نرگس محمدی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، احساس خود را از دریافت جایزه بیان کرد و به مادرش تبریک گفت و از او خواست راهش را ادامه دهد.

واکنش‌های مقامات سیاسی

دبیرکل سازمان ملل متحد، اهدای این جایزه به نرگس محمدی را «یادآوری مهمی» توصیف کرد درباره این موضوع که مساله حقوق زنان در ایران و نقاط دیگر جهان، همچنان به عقب رانده شده است. آنتونیو گوترش همچنین این جایزه را «ادای احترامی» به تمامی زنانی توصیف کرد که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند و سلامت و آزادی خود را در این راه به خطر انداخته‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان،  در سه توئیت جداگانه، به سه زبان انگلیسی، فارسی و کُردی این جایزه را به نرگس محمدی تبریک گفت.

صدر اعظم آلمان هم  با اشاره به  ۱۳ بار دستگیری و ۳۰ سال حکم زندان نرگس، به شجاعت و مبارزه برای حقوق زنان ایرانی ادای احترام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی واکنش نشان داد و گفت او با مردم سراسرجهان به نرگس محمدی برای دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ تبریک می‌گوید و «شجاعت تزلزل ناپذیر او را جشن می‌گیرم

رئیس جمهوری آمریکا نیرومندتر شدن عزم و تلاش خانم محمدی به رغم بازداشت‌ها، آزار و اذیت‌ها، و شکنجه‌ها مکرر و حبس ناعادلانه کنونی اودر زندان اوین را یادآورد شد و گفت این جایزه قدردانی از او و نشانه‌ای از شنیده‌شدن دعوت او به آزادی و برابری از سوی جهانیان است.

به گفته رئیس جمهوری ایالات متحده، «جنبش مسالمت‌جویانه زن، زندگی، آزادی» مردم ایران با مطالبه احترام به حقوق بشر، موجب امیدواریمردم سراسر جهان شده است.

ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که از انتخاب یک مبارز آزادی به‌عنوان برنده نوبل صلح استقبال می‌کند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، با اشاره به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و زندانی بودن او، در صفحه ایکس خود نوشت: «نرگسمحمدی، یکی از رهبران مبارزه برای حقوق زنان در ایران و الهام‌بخش برای همه ما استما همچنان به درخواست برای آزادی او ادامهمی‌دهیم

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  قاسم سلیمانی را شایسته دریافت جایزه صلح خواند و نوشت «لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد.حضور دهها‌میلیونی مردم در تشییع شهید ‌حاج قاسم سلیمانی در ایران و عراق و‌ همدلی جهانیان، باشکوه‌ترین و ماندگارترین اعطای ⁧‫#جایزه_صلح‬⁩ در تاریخ بود».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی گفت: «کمیته صلح نوبل اقدام به اعطای جایزهصلح به شخصی کرده است که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است. این اقدام را حرکتی مغرضانه وسیاسی‌کاری دانسته و محکوم می کنیم


این گزارش در حال به‌روز رسانی است…

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »