اگر به دنبال محارب می‌گردید…

احمد عابدینی

در ماه‌های قبل افرادی را به اسم محارب و این روزها به اسم ساب النبی اعدام کرده‌اند. به عنوان کسی که در فقه کار کرده است و حدود ۱۰ سال در حوزه و دانشگاه درس فقه خود را به کتاب حدود و تعزیرات و قصاص و دیات اختصاص داده و فایل های صوتی آن موجود است اعلام می‌کنم هر دو حکم کاملا غلط است و ربطی به اسلام ندارد. و برخی از مقالاتِ مناقشه در آن در فصلنامۀ «الاجتهاد و التجدید» شماره های “۹ و ۱۰، ۲۴ و نیز ۳۲ و ۳۳” چاپ شده است و در نامه‌ای که به رئیس اسبق قوه قضائیه در شهریور ۱۳۹۳ نوشتم، اشکالات این نوع قضاوت را بیان کردم و این حکم‌های غلاظ و شداد را برخاسته از قضاوت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس دانسته‌ام و غبار آن را از دامن اسلام محمدی و شیعه علوی کاملا پاک کرده‌ام.

اکنون نیز برای چندمین بار می‌گویم: اگر دنبال محارب می‌گردید، امروز گردنه‌ها و گردنه‌زن‌ها عوض شده‌ است. امروز به جای رفتن به گردنه کوه‌ها در کاخ‌های زرین نشسته‌اند و به جای دزدیدن مال پول اضافی چاپ می‌کنند. کسانی که با چاپ بی رویه پول و ایجاد تشنج پول مردم را سقوط داده‌اند و دلار شصت ریالی را طی چهل و پنج سال به حدود ششصد هزار ریال رسانده‌اند، گردنه‌زن و محارب واقعی هستند نه معترضی که از درد فقر و نداری و تحقیر و بیکاری از روی عصبانیت اقدامی عجولانه می‌کند.

آنان که با عصبی کردن مردم در اثر گرانی و بیکاری و نداری زمینه بد نام کردن اسلام و معصومان را فراهم می‌کنند، ساب النبی هستند نه آن بیچاره‌ای که با فقر دست و پنجه نرم می‌کند و از روی عصبانیت چیزی می‌گوید. آنان که با اسم امام و پیامبر(ص)، اموال مردم را بالا می‌کشند و موجب می‌شوند مردم فقیر و عصبی شوند ساب النبى هستند نه کسانی که می‌گویند از تشنج‌ها کم کنید و به درد مردم برسید و اگر واقعا نمی‌توانید این کار را انجام دهید کنار بروید.

علاوه بر این با توجه به مقالات بنده که با تحقیق نوشته‌ام، حکم ساب‌النبی یا ساب‌الامام کشتن نیست. و امروزه محارب با رسول خدا تحقق خارجی ندارد، پس اجرای چنین احکامی یقینا غلط است.

مگر پیامبر (ص) هند جگرخوار را که به ایشان ناسزا می‌گفت کشت؟ یا مگر آن حضرت ابو سفیان را کشت؟ یا مگر وحشی را کشت که شما می‌خواهید ساب النبی را بکشید؟
مگر نشنیدید که حضرت علی (ع) به پیروانش درباره‌ی فردی که به او دشنام داد فرمود: “سَبٌ بِسَبّ او عفو عن سب”.

چرا با کشتن چند جوان که از روی عصبانیت حرفی زده‌اند باعث بدنام شدن رسول خدا( ص) حضرت علی (ع) می‌شوید؟

آیا من که با این کشتارها مخالف هستم و بر سخنم استدلال فقهی دارم و در این باره مقاله نوشته‌ام و به چاپ رسانده‌ام مخالف دین و اهل بیت هستم و حکم دهندگان به قتل و مجریان آن و شادی کنندگان بر آن مسلمانند؟!

شرم بر آن مسلمانی که بر خون محرومان و مظلومان بنا شده باشد و خوشا به حال اسلامی که بر فطرت پاک و مهربانی و دستگیری از مستمندان و بر پایۀ عقل و دلیل صحیح استوار باشد.

خوب است که این حکم دهندگان، قرآن را برای فهمیدن و عمل کردن نخوانده‌اند؛ زیرا اگر این چنین قرآن خوانده بودند، حکم قتل حضرت موسای کلیم را هم صادر می‌کردند که چرا الواح را بر زمین انداخت. (اعراف /۱۵۰)؛ زیرا مسلّما انداختن الواح توهین به الواحی است که مستقیما از سوی خدا صادر شده است نه خط و نوشته و کتاب چاپ شده. همچنین چرا ریش پیامبر خدا حضرت هارون را کشید و به سر و صورتش زد؟ از دید اینان حتما حضرت موسای کلیم، اهانت کنندۀ به مقدسات و ساب النبی است. حتی به نظر می‌رسد که اگر پروندۀ حضرت محمد(ص) ناشناس به دست آنان بیفتد او را نیز به اعدام محکوم می‌کنند که چرا گزارشگر شدی و این آیه را بر مردم خواندی که مردم بفهمند میان موسی و هارون نزاع شده است و موسی الواح را به زمین انداخته است؟!

نمی‌دانم چرا حضرت موسی (ع) حق دارد عصبانی شود و الواح را پرتاب کند و ریش برادرش را بکشد ولی یک جوان امروزی که این همه حق‌کشی و ظلم را می‌بیند حق ندارد عصبانی شود و چرا توبۀ حضرت موسی به راحتی بخشوده می‌شود ولی توبۀ یک جوان و گریه و زاری او و خانواده‌اش مورد قبول قاضی واقع نمی‌شود؟ آیا قاضی بندۀ خدای دیگری است!!

خداوند همۀ ما را از خواب غفلت بیدار کند و به همه عقل و انصاف عنایت کند تا دین خدا را بیش از این تخریب نکنیم.

توضیح: این یادداشت بخشی از متن اصلاح شده و پیاده شده‌ی یک سخنرانی در هفته گذشته است. متن کامل ان را در این‌جا می‌توانید دریافت کنید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. جالب اینکه در مملکت امام زمان هر کس به اسم امام زمان بخواهد ظهور کند اجازه اظهار نظر نمی دهند! شاید آن که فردا قرار بیاید آمده باشد اما شما نمی گذارید!

  2. حاج آقا، پیامبر اسلام خود شخصا دستور قتل و حتی ترور چند شاعر که به او فحاشی کرده بودند را صادر کرد. از آن جمله کعب ابن اشرف،ابوعفک،عصما بنت مروان،ابورافع(معروف ابن ابی الحقیق)،نضر ابن حارث،عبدالله ابن قتل و دو کنیز خواننده‌اش…تازه اینان کسانی بودند که به جرم شعرخوانی ترور شدند.‌پیامبر اسلام در موارد فراوانی فردی را برای ترور مخالفان خود فرستاده است. در مورد فحاشی نیز،آیا قرآن یا نهج البلاغه را نخوانده‌اید؟! ندیده‌اید با چه لحنی از ابولهب و همسرش،عمروعاص و معاویه و خوارج…نام برده و به مادر و همسرانشان فحش داده شده است؟! نشنیده‌اید که گر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی،برآرند غلامان او درخت از بیخ؟! این تجاهل‌ها در عصر اطلاعات دیگر چیست،چرا در هنگام بحث به استدلال‌های طرف مقابل به این آیات و سنتها نمیپردازید و نقدشان نمیکنید؟! می‌فرمایید دامن اسلام و مذهب شیعه را از این کارها “پاک” کرده‌اید، اینطوری؟! با نادیده گرفتن کامل این سوابق در سنت نبوی؟! البته پیش از شما فراوان تلاش کرده‌اند که پاسخی بدهند،ولی در نهایت مجبور به تایید و توجیه این کارها شده و با رژیم یکسو شده‌اند. اسلام از پایه مشکل دارد و این کارها سودی ندارد که هیچ،مایه خنده همه هم خواهد شد. نمیتوان خمس و زکات اسلام را بخورید ولی این مسایلش را نادیده بگیرید یا توجیهش کنید. کافی است!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »