دعوت کانون «هنر، فرهنگ، کنش» از هنرمندان برای به‌ رسمیت نشناختن «دستگاه‌های سانسور»

زیتون – کانون «هنر، فرهنگ، کنش»‌ در بیانیه‌ای از همه‌ی هنرمندان، نویسندگان، ناشران، و دست‌اندرکاران فیلم و نمایش ایران درخواست‌ کرد تا «نهادهای نظارت و کنترل فرهنگ» را به‌ رسمیت نشناسند و در برابر «قدرتِ ناحق و ناروایِ دستگاه‌های سانسور» بایستند.

امضاکنندگان این بیانیه که سه‌شنبه، بیست و ششم اردیبهشت، در فضای مجازی منتشر شد، تاکید کردند که خود نیز «از این پس برای هیچ یک از کارها و کنش‌های هنری و فکری، از جمله برپایی نمایشگاه، نشر کتاب و مجله، ساخت و نمایش فیلم و مانند آن‌ها، از هیچ نهادی، به ویژه نهادهای حکومتی، کسب اجازه» نخواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است:«بازپس‌گیری حق آزادی بیان و بودن، و رهایی آفرینش هنری و فکری از سانسور که سال‌ها برای آن مبارزه شده است، در جنبش مترقی زن، زندگی، آزادی به گونه‌ای گسترده و ژرف به نمایش درآمد.»

این بیانیه اضافه می‌کند:«اکنون و در پی این جنبش، جامعه هنری ایران نشان داده که دیگر به مقررات نهادهای متجاوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری اسلامی و دیگر دستگاه‌های سرکوب و سانسور تن نمی‌دهد.»

اعضای این کانون خود را «دربرگیرنده‌ شماری از دست‌اندرکاران هنر ایران» معرفی کرده که «با هدف پشتیبانی از آزادی‌های صنفی، سیاسی، و مدنی در هنر ایران شکل‌ گرفته» است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »