سونامی اعدام؛ آغاز چرخه‌ی خشونت از سوی جمهموری اسلامی؟

زیتون – با اعلام خبر به دار آویخته شدن یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی، در بامداد روز دوشنبه، هجدهم اردیبهشت، در زندان اراک، شمار اعدامیان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به بیش از ۲۳۰ مورد رسید.

به گزارش «میزان»، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، آقای فاضلی زارعی به «سب‌النبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت» و آقای مهرداد نیز به «سب النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی» متهم شده بودند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خانواده و حتی وکیل تسخیری این افراد پیش از اعدام از اجرای حکم مطلع نشده بودند.

آقایان مهراد و فاضلی زارع در خردادماه سال ۹۹ به دلیل مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران یوسف مهراد که پس از بازداشت دو ماه در سلول انفرادی نگه داشته شده بود، به مدت ۸ ماه از دسترسی به وکیل و حتی تماس با خانواده خود محروم بود.

این نهاد در واکنش به این خبر اعدام این دو منتقد حکومت با تاکید بر «غیرانسانی» بودن مجازات مرگ، استفاده از اعدام صرفا به خاطر ابراز نظر و عقیده را به‌شدت محکوم کرده و از جامعه جهانی خواست تا «به این جنایت واکنش جدی، فوری و موثر نشان دهد.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، نیز «قتل حکومتی دو نفر به خاطر ابراز عقیده و اعلام آن» را نشان از «ماهیت قرون‌وسطایی» جمهوری اسلامی دانست.

سحرگاه دوشنبه همچنین حکم شش زندانی – از جمله سه شهروند بلوچ – که پیش‌تر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان های عادل آباد شیراز، زاهدان، اصفهان و دزفول به اجرا درآمد.

با اعدام سه زندانی دیگر بلوچ شمار زندانیان اعدام‌شده بلوچ در روز جاری به سه تن و در مجموع یازده روز اخیر به ۲۶ نفر رسید.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شنبه، شانزدهم اردیبهشت، از اجرای حکم اعدام حبیب کعبی (اسیود)، فعال سیاسی، خبر داد.

حبیب کعبی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «افساد فی‌ الارض از طریق سرکردگی گروهی به نام حرکته النضال‌» به اعدام محکوم شده بود. آقای اسیود آبان‌ماه سال ۹۹ در ترکیه توسط وزارت اطلاعات ایران ربوده و به ایران منتقل شده بود.

اعدام زندانیان طی دو هفته گذشته شدت کم سابقه‌ای گرفته است و تنها ظرف این دو هفته ۵۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند، اعدام‌هایی که اگرچه به قصد ایجاد وحشت و هراس در میان معترضان انجام می‌شوند اما می‌توانند منجر به آغاز چرخه‌ی خشونت از سوی جمهموری اسلامی شوند.

بنا بر آمارهای این نهاد حقوق بشری، با احتساب اعدام‌های روز دوشنبه، از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون، دست‌کم ۲۳۵ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »