علی‌اکبر صالحی: اگر کشور از نخبگان خالی شود، ایران درست نخواهد شد

زیتون – علی اکبر صالحی مهاجرت گسترده نخبگان کشور را یک پدیده خطرناک توصیف کرد و افزود اگر کشور از نخبگان خالی شود، ایران درست نخواهد شد.

قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به مهاجرت نخبگان گفت باید اهمیت این موضوع برای مقامات ارشد نظام تشریح شود.

صالحی گفت:«تفکر دیگری در کشور حاکم است. به یکی از استاندارهای فرهیخته کشور گفته شد که نخبگان و پزشکان کشور در حال مهاجرت هستند و ایشان گفتند”خب بروند”!؛
زمانی که فهم و درک ما از مهاجرت در حد استاندار فرهیخته کشور به این اندازه باشد، می‌تواند خطرناک باشد.»

صالحی همچنین درباره جذب نخبگان خارجی گفت:«زمانی که آمریکا از نخبگان ایرانی و سایر کشورها بهره می‌برد و کشور خود را می‌سازد، ما نه تنها می‌گوییم نخبگان از کشور بروند، بلکه به مهاجران خارجی که علاقه‌مند به ماندن در ایران هستند نیز اجازه تابعیت نمی‌دهیم.»

او افزود:«نمی‌توانیم درهای کشور را ببندیم و حتی با دارا بودن با استعدادترین انسان‌ها انتظار داشته باشیم که سقف محدود ما، وسیع شود.»

وی با بیان اینکه برای دارا بودن سقف نامحدود نیازمند تعامل با دنیا هستیم، اظهار کرد:«تکلیف روابط بین‌الملل ما مشخص نیست، ولی توافقات با عربستان سعودی نشان می‌دهد اتفاقات و یک واقع‌نگری در حال رخ دادن است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »