«هیچ‌کس خبر ندارد»؛ مقامات رسمی درباره مسمومیت‌های زنجیره‌ای چه می‌گویند؟

زیتون – بیش از سه ماه پس از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان اولین گزارش رسمی از نتایج بررسی این حوادث زنجیره‌ای منتشر شد. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت عامل این مسمومیت‌ها ماده محرکی «استنشاقی» است که حالت گازی دارد.

سعید کریمی دوشنبه، پانزدهم اسفند، با اعلام «نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی» این وزارتخانه، مصدومان این سری حوادث را سه دسته دانست؛ بخشی از دانش‌آموزان که ماده سمی را استنشاق کردند، عده‌ای که «در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است و گروهی که «اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است.»

وزارت کشور نیز در بیانیه‌ای با تایید گزارش وزارت بهداشت اعلام کرد «بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است.»

این ارگان اعلام کرد در کمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرک یافت شده و باقی موارد یا «ناشی از اقدامات ماجراجویانه» بوده و یا «اکاذیب عناصر مخل روان و سلامت جامعه».

بر اساس این بیانیه از آذر‌ماه سال جاری که دانش‌اموزان دبیرستان دخترانه‌ای در قم در فاصله چند روز دو بار مورد حمله قرار گرفتند تاکنون ۲۵۰ مدرسه در سراسر کشور درگیر این مسمومیت‌ها شده‌اند.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و عضو کمیته حقیقت یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان نیز از درگیری ۲۵ استان با این حمله‌ها خبر داد و تعداد مسموم شدگان را بیش از ۵۰۰۰ نفر اعلام کرد. به گفته او بیشترین آمار مربوط به دختران بوده است.

در حالی که به گفته نماینده اراک «هنوز بطور صد در صد منشا این مسمومیت‌ها تعیین نشده است»، علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس، «توطئه مسموم کردن دانش آموزان» را کار «خارج نشین ها» و گروه مجاهدین خلق دانست.

اما مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حمله به مدارس را «پروژه صهیونیست‌ها» و «کارزار جهانی مستکبران جهانی برای بدنام کردن چهره نورانی نظام جمهوری اسلامی» دانست.

با این وجود شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مسمومیت‌ها را یک حرکت کاملا سازمان یافته با «عوامل و عناصر داخلی» دانست و از عملکرد نهادهای اطلاعاتی در کشف علت این حملات انتقاد کرد.

او گفت:«نقدی به این موضوع وارد است که به جامعه اطلاعاتی و حراست‌ها برمی‌گردد، چرا که حتی در مدارس کوچکی که شش محصل داشته باشند هم دولت نماینده‌ای از حراست قرار داده است که کار نهادهای اطلاعاتی را انجام می‌دهد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه‌ قضاییه، نیز روز دوشنبه در واکنش به گسترش مسمومیت‌ها، عوامل این حمله‌ها را «مفسد فی الارض» قلمداد کرد و وعده داد پس از دستگیری، دستگاه قضا «به صورت ویژه و خارج از نوبت» به پرونده آن‌ها رسیدگی کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهور اسلامی، نیز در اولین واکنش به مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان خواستار «اشد مجازات» برای عاملان این «جنایت» شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، پانزدهم اسفند، همچنین از مقامات نظامی و امنیتی خواستار «دنبال‌کردن جدی» این مسئله شد و تاکید کرد در مورد عوامل این مسمومیت‌ها «هیچ عفوی نخواهد بود.»

در عین حال، روز یک‌شنبه، رسانه‌های ایران از بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگار واز گردانندگان پایگاه خبری «قم نیوز» خبر دادند. این خبرنگار ساکن قم در روزهای گذشته پیگیر اخبار مربوط مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه ایران بود.

فاضله پورطباطبایی، خواهر او روز یکشنبه به «شبکه شرق» گفت «برادرم صبح امروز بازداشت شد اما ما تا این لحظه اطلاع نداریم که اتهامات او چیست، دلیل بازداشت چیست و کدام نهاد او را بازداشت کرده است.»

به گفته خانم پورطباطبایی برادرش، خود با تماس تلفنی از بازداشتش خبر داد و افزود «هیچ‌جزئیات بیشتری نداریم.»
مشخص نیست کدام نهاد امنیتی این خبرنگار را بازداشت کرده‌است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »