مراسم چهلم کشته‌‌شدگان جوانرود از سوی قوای نظامی به خشونت کشیده شد؛ یک کشته و چند زخمی

زیتون– مراسم چهلم کشته‌شدگان جوانرود، با حضور سنگین نیروهای نظامی و امنیتی به‌خشونت کشیده شد.

گزارش‌ها از کشته شدن یک جوان به اسم برهان الیاسی با شلیک مستقیم ماموران حکومتی حکایت دارد.

تعداد مجروحان نیز بیش از ده نفر گزارش شده که حال دو تن از آن‌ها وخیم است.

شنبه، دهم دهم دی‌ماه ۱۴۰۱، محاصره قبرستان حاج‌ابراهیم جوانرود، محل دفن کشته‌شدگان، از سوی نظامیان، جمعیتی را که به قصد شرکت در مراسم چهلم تجمع کرده بودند به داخل خیابان‌ها و کوچه‌های شهر کشاند و تداوم حضور اعتراضی مردم‌ جوانرود با شلیک گلوله‌ها جنگی و گاز اشک‌اور از سوی قوای حکومتی به خشونت کشیده شد.

ویدیو‌های متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حضور پر تعداد نیروهای نظامی و درگیری‌های خیابانی با معترضان را نشان می‌دهد.

جوانرود از جمله شهرهای کردنشین در استان کرمانشاه است که در جریان اعتراضات اخیر با شدیدترین سرکوب‌ها روبرو شده است.

در تظاهرات یکشنبه ۲۹ آبان، عرفان کاکایی، دبیر ورزش ۵۰ ساله و بهالدین ویسی، نوجوان شانزده ساله  با شلیک مستقیم ماموران جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند.

حضور اعتراضی هزاران نفر در مراسم خاک‌سپاری این دو نفر نیز با سرکوب شدید سپاه و نیروهای امنیتی همراه بود و منجر به کشته شدن ۵ نفر دیگر به نام‌های جوهر فتاحی، جمالاعظمی، تحسین میری،اسماعیل گل عنبر، مسعودتیموری و مجروح شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر شد.

در این روز نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط این شهر با تجهیزات نیمه سنگین از جمله دوشکا مردم را هدف قرار داده‌ و پرواز پهپاد‌ها بر فراز شهر گزارش شد. سردار آسیابانی، جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف، رأسا فرماندهی این عملیات را برعهده داشته است.

اخبار رسیده به‌زیتون حاکی است که در هفته‌های گذشته فضای سنگین امنیتی در شهر حکم‌فرما بوده و ده‌ها نفر احضار و بازداشت شده‌اند.

در ورودی‌های شهر جوانرود مأموران مستقر شده و هرگونه ورود و خروج مردم به شهر کنترل می‌شود. این محدودیت‌ها فشار شدید اقتصادی را بر مردم جوانرود و کسبه این شهر که  عمده ‌درآمد خود را از بازارچه مرزی دارند، اعمال کرده و این بازارچه عملا به تعطیلی کشیده شده و مردم شهر از «محاصره اقتصادی» شهر می‌گویند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »