ابهام و مانع‌تراشی در دسترسی به پرونده حمید قره‌حسنلو؛ «وکیل تسخیری خلاف منافع متهم عمل کرده»

زیتون – پرونده حمید قره‌حسنلو، پزشکی که به اتهام دست داشتن در کشته‌شدن یک بسیجی به محاربه و اعدام محکوم شده، به‌تنهایی نمونه‌ی بارزی است که گویای رفتارهای غیرقانونی و رویکرد سیاسی و شلختگی قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های با اتهامات سیاسی و امنیتی است.

رییس دادگستری استان البرز می‌گوید اخبار مربوط به محرومیت حمید قره‌حسنلو، پزشک محکوم به اعدام، از دسترسی به وکیل خلاف واقعیت است.

به گفته حسین فاضلی هریکندی این پزشک متخصص در مرحله تحقیقات مقدماتی مجاز به انتخاب وکلای مورد تایید قوه قضائیه بوده ولی «به دلیل اینکه آقای قره حسنلو…وکیل معرفی نکرده بود، مطابق مقررات قانونی وکیل تسخیری از سوی مقام قضائی برای ایشان انتخاب شد.»

فاضلی هریکندی افزود: «به محض اینکه حمید قره حسنلو اقدام به معرفی وکیل کرد، دستورات لازم برای ملاقات وکیل تعیینی با وی داده شد.»

پیشتر نیز رییس کل سازمان نظام پزشکی از صدور اجازه دسترسی به وکیل تعیینی برای آقای قره‌حسنلو خبر داده بود.

این درحالی است که فاطمه، خواهر آقای قره‌حسنلو، اعلام کرده بود رسیدگی به پرونده برادرش بدون داشتن وکیل انجام شده است و «اجازه حضور هیچ وکیلی نه تعیینی و نه تسخیری در ابتدای پرونده داده نشد.»

حسن بیات، وکیل دادگستری، نیز با تایید سخنان خانم قره‌حسنلو اظهار داشت:«به رغم اینکه مهلت فرجام خواهی همچنان باقی است و هیچ منع قانونی برای اقدام وکلای تعیینی در دسترسی و مطالعه پرونده وجود نداشته، تاکنون مساعدت لازم انجام نشده است.»

بر اساس گزارش رسمی قوه قضاییه از دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای قره‌حسنلو، وی در جریان دادرسی تنها به وکیل تسخیری دسترسی داشته. اما به گفته بیات این وکیل تسخیری در بیشتر اوقات به ضرر موکلش عمل کرد:«احمد مولایی، وکیل تسخیری تعیین شده برای حمید قره حسنلو، نه تنها اقدام مناسبی در دفاع از متهم نداشته، بلکه در بسیاری از موارد برخلاف منافع این متهم عمل کرده است.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعیینی حمید قره حسنلو، نیز حضور وکلای تسخیری در دادگاه و جلسه فرجام خواهی موکلش را غیرقانونی خواند.

حمید قره حسنلو اخیرا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به  دست داشتن در کشته‌شدن یک بسیجی به محاربه و فساد فی الارض متهم و به اعدام و همسرش نیز به ۲۵ سال زندان در تبعید محکوم شد.

فاطمه قره‌حسنلو این اتهامات را واهی و بی اساس خواند و گفت:«برای برادر من در حالی صادر شده است که هیچ مدرکی علیه ایشان وجود ندارد و حمید حتی یک خط اعتراف هم علیه خود ننوشته است.»

چندی پیش روزنامه اعتماد از لغو حکم اعدام این متخصص رادیولوژی توسط یک مقام عالی خبر داد. به گفته این نشریه «یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام  درخواست کرده حکم این فرد لغو شود». پیشتر هم شایعه‌ی لغو حکم اعدام به‌دستور رهبری و با درخواست علی‌اکبر ولایتی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

با این وجود قوه قضاییه این خبر را تکذیب کرد و گفت «نامه‌نگاری موضوعیت ندارد.»

خانم قره‌حسنلو رسیدگی عادلانه با حضور وکلای مورد تایید خانواده را حداقل حق برادرش دانست و افزود:«امیدوارم هر چه سریع‌تر خبر تجدیدنظر در این حکم را بشنویم.»

اظهارات متفاوت مقامات قضایی و خانواده و وکلای این پزشک خییّر نشان می‌دهد که علی‌رغم پیگیری‌های فراوان از سوی جامعه پزشکی و مجامع بین‌المللی، این پرونده سرشار از ابهامات و قانون‌شکنی است. این در حالی‌ است که بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در اعتراضات اخیر بازداشت و  در زمان کوتاهی احکام سنگینی از جمله حکم اعدام برای ده‌ها نفر از متهمان صادر شده و بسیاری از آنان نیز در گمنامی به‌سر برده و نحوه دسترسی آنان به وکیل و طی پروسه دادرسی معلوم نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »