حمید قره‌حسن‌لو به اعدام و فاطمه قره‌حسن‌لو به ۲۵ سال زندان محکوم شدند؛ کمپین‌ جامعه پزشکی برای لغو احکام

زیتون – گزارش‌ها حاکی است حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی، یکی از محکومان به اعدام در پرونده کشته‌شدن یک بسیجی در کرج است.

قره‌حسنلو و همسرش فرزانه پنچ‌شنبه دهم آذر در دومین دادگاه رسیدگی به قتل روح الله عجمیان به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شدند.

فرزانه قره‌حسنلو، کارشناس علوم آزمایشگاهی، نیز به «۲۵ سال حبس نفی بلد در اهواز» و ممنوعیت از هرگونه معاشرت و ملاقات  در دادگاه بدوی محکوم شده است.

این زوج پس از حضور در مراسم خاکسپاری حدیث نجفی، یکی از قربانیان اعتراض‌های جاری، نیمه شب جمعه سیزدهم آبان توسط نیروهای امنیتی ضرب و شتم و سپس بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌ها، شدت ضرب و شتم به حدی بوده که آقای قره‌حسنلو دچار چند شکستگی دنده و خونریزی در فضای جنب  و در نتیجه به بیمارستان منتقل شده است.

با این وجود اینکه وی تا کنون چندین عمل جراحی برای بهبودی اعضای آسیب دیده او انجام شده، شرایط جسمی او کماکان بحرانی گزارش شده است.

برخی از گزارش‌ها نیز آثار کبودی و شکستگی در عکس‌های منتشر شده از وی را ناشی از شکنجه قلمداد کردند.

رسانه‌های وابسته به حکومت حضور آقای قره‌حسنلو در دادگاه را دلیل «کذب» بودن گزارش‌های ضرب و شتم و بستری شدن در بیمارستان دانستند.

در جریان رسیدگی به اتهامات آقای قره‌حسنلو، قاضی دادگاه با اشاره به «آثار زخم و خونریزی روی انگشت اشاره دست چپ» این متخصص رادیولوژی، وی را «لیدر آشوب» و «صحنه‌گردان» خواند.

خانم قره‌حسنلو نیز به استفاده از «عینک آفتابی با شیشه بزرگ» و «کنار زدن جمعیت» برای «تصویربرداری بهتر» از حادثه متهم شد.

به گفته دادگاه خانم قره‌حسنی در اظهارات خود گفته همسرش «یک لگد به بسیجی شهید زده است.»

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که  «در بازجویی‌ها به قدری با باتوم بر سر فرزانه کوبیدند که مقاومتش شکست و برای خلاصی گفته شاید حمید هم لگدی به عجمیان زده باشد در صورتی که این حقیقت نداشته است.»

خانم قره‌حسنی نیز در جلسه دادگاه در این باره چنین گفت:«همسرم رفت که عینکش را در کنار شهید بردارد اشتباه گفتم که لگد زد پشیمانم. آسیبی به شهید عجمیان نزدم و هیچ دخالتی در برهم زدن امنیت نداشتم.»

در انتهای دادگاه این زوج اتهام «افساد فی‌الارض» را رد کردند و نقش داشتن در کشته‌شدن آقای عجمیان را نپذیرفتند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که چندی پیش منتشر کرد، از شکنجه این زوج خبر داد و گفت: «به گفته منابع مطلع مقام‌های ایران این زوج را شکنجه کردند تا از حمید قره‌حسنلو اعتراف بگیرند و فرزانه قره‌حسنلو را وادار کنند شوهرش را متهم کند.»

هم‌زمان انتقادات حقوقی و قانونی هم به حکم اعدام حمید قره‌حسنلو وارد شده ‌است. عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، در یک رشته توییت حکم صادره را دارای دو اشکال دانست.

وی نوشت:«اقرار هر کس نسبت به خود آن شخص و قائم مقام او نافذ است و در حق دیگری نافذ نیست. ولی دکتر قره حسنلو را به استناد اقرار زنش متهم کرده اند. [همچنین]خود اقرار همسر نیز بی اعتبار است زیرا اقرار نزد حاکم‌ معتبر است نه اقرار در بازجویی بدون‌ حضور قاضی. اقرار همسر متهم در دادگاه نیز در تضاد با اتهامات وارده است.»

این فعال حقوق بشر اقراری  را که «تحت اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی اخذ شود» فاقد ارزش و اعتبار خواند و نوشت:«دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد کند».

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، پنج متهم از شانزده متهم در جریان کشته‌شدن روح الله عجمیان به اعدام محکوم شده‌اند. ۱۱ متهم دیگر، از جمله سه نوجوان زیر ۱۸ سال نیز به «حبس‌های طویل‌المدت تا ۲۵ سال» محکوم شده‌اند.

تلاش‌ جامعه پزشکی برای لغو حکم اعدام  

هم‌زمان کمپین‌هایی برای حمایت و رهایی این پزشک رادیولوژیست از سوی همکاران او در ایران و سایر کشورها آغاز به‌کار کرده است و هشتگ  FreeDrHamid# از سوی جامعه پزشکی ایرانیان استرالیا برای حمایت از او راه‌اندازی شده است.

در یکی از  این کمپین‌ها گفته شده که هدف از صدور حکم اعدام، فشار بر جامعه‌ی پزشکی است تا نخستین کسانی را که با آثار خشونت حکومت روبرو می‌شوند وادار به همراهی و سکوت کنند.

همکاران حمید قره‌حسنلو او را پزشکی خیّیر معرفی‌کرده‌ و به سوابق حضور او در جبهه و کمک به ساخت مدرسه  در مناطق محروم و گرایش‌ لو به «مسلک درویشی» اشاره  کرده و می‌نویسند«دکتر قره حسنلو پزشکی خوشنام با بیش از ۲۶ سال سابقه حرفه ای و نیز فعال در عرصه مدرسه سازی در مناطق محروم ایران است و خانم قره حسنلو نیز در کنار همسرش سالها به فعالیتهای انسان دوستانه مشغول بوده و حتی به شهادت کلیپ منتشره دستگاه امنیتی، در زمان حادثه نیز در جهت نجات جان مقتول کوشیده است. ضمنا دکتر قره حسنلو از دو بیماری جدی قلبی و گوارشی رنج می برد که هر گونه فشار عصبی موجب تشدید و وخامت اوضاع هر دو بیماری میگردد و بیم آن می رود که فشارهای جسمی و روانی وارده در محیط زندان حال ایشان را به وضعیت خطرناکی بکشاند. دادستانی کرج تا کنون از پذیرش وکالت شخصی متهمان پرونده به بهانه امنیتی بودن آن سر باز زده و ظاهرا بناست ایشان را طی دادگاهی فرمایشی و تنها با حضور وکیل منصوب دادستانی به محکمه ببرد. ضمنا بنظر می رسد که گرایش دکتر قره حسنلو به مسلک درویشی در ایراد اتهامات یادشده به ایشان و همسرشان بی تاثیر نبوده و در آینده هم مستمسک برخورد با درویشان شود، که سابقه ظلم آشکار نسبت به ایشان در کشور بسیار است».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. داد از این بی دادگاههای ظلم که بخاطر چند صباحی حکومت مردم بیگناه را متهم به قول خودشان افساد فی الارض میکنند. آیا دین اسلام از پایه هم چنین بوده است؟ که اگر چنین بوده وای بر حال ایرانیان. چطور باید بگوییم که دیگر نمیخواهیم بر ما حکومت کنید اگر اهل منطق و همان اسلام خودتان که میگویید ما در قلب مردم هستیم و حالا همین مردم شماها را از ته قلب نمیخواهند ای اهل فساد و ضد بشریت پس تا به حال هر چقدر چپاول و سرقت کردیده اید کافیست و حکومت را به خود مردم برگردانید ای ناپاکان کل دوران

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »