تجمع غیرمنتظره‌ای که پاساژ کوروش را به تعطیلی کشاند؛

شوک دهه‌ هشتادی‌ها با «میتینگ» بازی

زیتون-‌آرش بهمنی: خبر برای بسیاری از رسانه‌ها و فعالان اجتماعی غیرمنتظره بود: تجمع «دهه هشتادی‌ها» مقابل پاساژ کوروش. قراری که با کمک یک صفحه اینستاگرام و پیغام‌های تلگرامی هماهنگ شده بود،‌ موجب تعطیلی پاساژ کوروش و دخالت پلیس شد. براساس گفته شاهدان عینی، چند هزار نفر در این – آن‌گونه که گفته می‌شود – میتینگ، حاضر شده‌اند.
هم‌زمان با انتشار خبر این قرار اینترنتی، رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان از ناکام ماندن برگزاری «میتینگ آب بازی» در شهر کرج و بازداشت عامل فراخوان خبر دادند. به نوشته رسانه‌ها این میتینگ با «حضور به موقع نیروی انتظامی» مانع «بروز هنجارشکنی مجدد»‌ شد.

این البته نخستین بار نیست که چنین تجمع‌هایی برگزار می‌شود. از اواسط دوران دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که خبر این تجمع‌ها به رسانه‌ها راه پیدا کرد و واکنش مسئولان را برانگیخت.

اینستاگرام پاساژ کوروش را تعطیل کرد
هماهنگی برای تجمع مقابل پاساژ کوروش در یک صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام آن انجام شده. صفحه‌ای به نام «میتینگ تهران» که ۱۴۸۳ دنبال کننده در اینستاگرام و ۲۲۵۵۴ عضو در تلگرام دارد. این صفحه اینستاگرام، یک هفته پیش خبر تجمع در مجتمع تجاری کوروش را منتشر کرد. قراری برای روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد به عنوان «اولین میتینگ تابستان». با این حال کانال تلگرام این گروه ظهر روز گذشته نوشت که به دلیل عدم «هماهنگی با مسىولین حراست و روابط عمومی مجتمع [کوروش]»، تجمع مقابل این پاساژ لغو شده است.

با این حال به نظر می‌رسد که خبر لغو این دعوت به گوش همه مشتاقان حضور در این «میتینگ» – که گفته می‌شود نزدیک ۲۰ هزار نفر گفته بودند در آن حاضر خواهند شد – نرسید. تعداد افرادی که مقابل مجتمع تجاری کوروش جمع شدند،‌ آن‌قدر زیاد بود که به تعطیلی این مجتمع منتهی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت که این «دانش‌آموزان دهه هفتادی و هشتادی» باعث «ازدحام جمعیت و ایجاد ترافیک» شدند و به همین دلیل پلیس «آن‌ها را به سمت منزلشان هدایت کرد». برخی رسانه‌ها مدعی شدند که پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است.

براساس آن‌چه وب‌سایت مجتمع تجاری کوروش نوشته،‌ این مجتمع در غرب تهران «به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع احداث شده است. این مجموعه با دارا بودن بیش از ۱۴۴۸۰مترمربع واحد تجاری، ۱۲۷۰۰ متر مربع سینما، ۱۳۰۰ متر مربع فست فود، ۵۰۰۰۰ متر مربع پارکینگ، و ۴۴۰۰ متر مربع شهر بازی، یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی و تجاری» تهران است.
حاضران در این قرار اینترنتی، عکس و فیلم‌های «میتینگ» خود را در شبکه‌ای اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند. چه در اینستاگرام (هشتگ اول، هشتگ دوم) و چه در توییتر با هشتگ‌ #میتینگ_کوروش. برخی فیلم‌ها حکایت از درگیری میان حاضران در این تجمع می‌دهد و در برخی دیگر این نوجوانان مشغول رقص و پایکوبی هستند.

صفحه اینستاگرام این گروه برای مکان «میتینگ» بعدی، از کاربران نظرخواهی کرده است. میتینگ اب‌بازی که قرار است پنج‌شنبه سوم تیر برگزار شود. این نظرسنجی میان ۱۵ پارک مختلف تهران برگزار می‌شود. یکی از این پارک‌ها قرار است – براساس توصیف مدیران صفحه – میزبان «بزرگ‌ترین میتینگ آب بازی» باشد.

متهم؛ شبکه‌های اجتماعی

چند کیلومتر دورتر اما به نظر می‌رسد که هماهنگ‌کنندگان برگزاری چنین میتینگ‌هایی خوش‌شانس نبوده‌اند. خبرگزاری بسیج نوشت که برگزاری همایش آب‌بازی در بوستان ایران زمین کرج نافرجام ماند و عامل دعوت به این میتینگ نیز بازداشت شد.

خبرگزاری بسیج چنین تجمع‌هایی را «فراخوان‌های غیرقانونی»‌ توصیف کرده که از طرف «ایادی فرصت‌طلب و هنجارشکن ناتوی فرهنگی و اجتماعی در جنگ نرم» با استفاده از «جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی موبایلی و غیرموبایلی» و در میان «غفلت خانواده‌ها» هماهنگ می‌شود.

این خبرگزاری اضافه کرد که در نخستین روز ماه رمضان سال گذشته نیز «نمایش هنجارشکنانه آب بازی مختلط و روزه خواری در ملا عام با حضور عده ای از جوانان زیر ۲۰ سال در بوستان ایران زمین کرج و بوستان تندرستی فردیس شکل گرفت».

برای نخستین بار تابستان سال ۹۰ بود که جمع شدن در پارک آب و آتش و «آب‌بازی» آن‌ها، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. برگزاری این تجمع واکنش‌های مختلفی را برانگیخت و در نهایت منجر به بازداشت چند تن از عوامل برگزاری آن و مصاحبه‌های تلویزیونی آن‌ها شد. آیا چنین سرنوشتی برای برگزارکنندگان میتینگ‌های دهه‌ هشتادی‌ها هم رخ خواهد داد؟

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تجمع غیرمنتظره‌ای که پاساژ کوروش را به تعطیلی کشاند؛

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »