«حقیقت روشن می‌شود»

فیک‌نیوز یا بولتن‌های محرمانه؟

زیتون – همه‌چیز با خبر هک خبرگزاری فارس در روز جمعه چهارم آذر ماه آغاز شد. گروه «بلک‌ریواردز» پس از این حمله سایبری از دسترسی به میزان زیادی از اطلاعات محرمانه خبر داد و به مرور بخشی از آن‌ها را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

در چند صباحی که از آغاز اعتراض‌های مردمی می‌گذرد و حتی پیش از آن بارها خبر هک شدن سایت‌های دولتی، ارگان‌ها و حتی صدا و سیما و زندان اوین در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شده بود، ولی هیچ‌کدام به اندازه هک شدن سرورهای این خبرگزاری وابسته به سپاه چنین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و جامعه نداشت.

مهم‌ترین بخش از اطلاعات منتشر شده مربوط به ده‌ها بولتن خبری است که به گفته این گروه هکری با نظارت عباس درویش توانگر، قائم‌مقام خبرگزاری فارس تهیه و به دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ارسال می‌شده‌ است.

این جزوه‌های خبری که تحت عنوان «بولتن ویژه بیان» گردآوری شده‌اند، در واقع حاوی گزارش جامعی است از آنچه در رسانه‌های داخلی و خارجی در رابطه با اتفاقات درون ایران گفته شده است.

صحبت‌های مقامات کنونی و پیشین، فعالان سیاسی و رسانه‌ای و حتی نظرات مخاطبان خبرگزاری فارس نیز از جمله اطلاعات موجود در این بولتن‌هاست.

خبرگزاری فارس با تایید هک شدن و درز اطلاعاتش در رشته توییتی این جزوه‌ها را «مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود» دانست و هدف از ارسال آنها به مقامات را «بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات…و آگاهی برخی مسئولان» قلمداد کرد.

نقل قول‌های منتسب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره شیوه مقابله با معترضان از جمله موارد بارز این اطلاعات لو رفته هستند. یکی از این موارد دستور خامنه‌ای برای بی‌آبرویی مولوی عبدالحمید و سلب قدرت‌اش است. در همین زمینه همچنین «برخی از کارشناسان» خواستار بازتاب نظرات مولوی عبدالحمید در باره چند همسری و «انتقاد از حضور زنان در صدا و سیما، سینما و بازار» شده‌اند تا «نقاب فریب از چهری وی» بردارند.

همچنین از رهبر جمهوری اسلامی نقل شده که وی معتقد است اعتراض‌های جاری به زودی پایان نخواهند یافت. وی همچنین از انفعال دولت و برخی دیگر مسئولان و همچنین رسانه‌ها در مواجهه با این حوادث ناراضی است.

خامنه ای در بخشی دیگر بر برخورد قاطعانه با «اغتشاشگران» تاکید می‌کند و در جایی دیگر دستور توقف صدور فله‌ای کیفرخواست‌های محاربه برای معترضان را می‌دهد.

این در حالی است که صدور احکام محاربه و فساد فی الارض برای بازداشت شدگان کماکان به قوت خود باقی است. تنها در یک نمونه دو نوجوان بلوچ در هفته گذشته این احکام را دریافت کردند. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم برای ۲۱ معترض بازداشت‌شده حکم محاربه یا افساد فی الارض صادر شده که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

در همین‌حال در بخش‌هایی دیگر از همین بولتن، تصویری از آقای خامنه‌ای ارائه شده است که او را در جایگاه یک رهبر منصف و  فردی که نمی‌خواهد در امور اجرایی و قوای سه‌گانه دخالت کند ارائه شده است. او در پاسخ به در خواست قالیباف برای ورود «در بعضی از موارد نسبت به تغییرات در دولت یا آنچه در نظام باید اتفاق بیافت» می‌گوید که «من ورود مستقیم نمی‌کنم. شما و ارکان نظام به یک اجماع برسید. به یک تصمیم برسید و ان را انجام دهید».

این بولتن هم‌چنین مدعی می‌شود که خامنه‌ای به  علی اکبری، فردی که به‌نمایندگی از رهبری به زاهدان رفت، می‌گوید «آن فرد – مولوی عبدالحمید- برای ما نامه نوشته و ما باید جواب او را بدهیم. قرار است تعاطفی صورت گیرد. البته در جلسه محکم و قاطع باشید. اگر نقایصی در کار بوده بپذیرید. اگر در مواردی حق با ان ها بوده بپذیرید»

با وجود تاکید خبرگزاری فارس بر وجود این جزوه‌ها برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی مطالب منتشر شده از جانب وی را ناموثق و جعلی خوانده اند. جالب آن است که درباره مطالب منتسب به دیگر افراد و مسئولان در این بولتن‌ها چنین تکذیبیه‌ای منتشر نشده است.

از موارد مطرح شده دیگر می‌توان به گزارش سرویس جاسوسی روسیه اشاره کرد که با استناد به منابع غربی، ایران را در شرایط انقلاب می‌داند. در این بخش همچنین به تلاش مخالفان حکومت برای انتخاب حامد اسماعیلیون به عنوان رهبر اپوزیسون نیز اشاره شده است.

در بخشی دیگراز این اسناد و در رابطه با حضور تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی، از توافق با قطر برای جلوگیری از ورود پرچم‌های شیر و خورشید به ورزشگاه‌ها پرده برداشته شده است.

اطلاعات یکی دیگر از بولتن‌های هک شده حکایت از سرکوب و برخورد شدید با معلمان در قالب برخورد اداری دارد. بر اساس این گزارش تنها آموزش و پرورش استان کردستان ۳۰۰ معلم را به نهادهای تنبیهی معرفی کرده است.

در بولتن سرّی دیگری آمده است که وزارت اطلاعات پیش از حمله به شاهچراغ، عوامل آن را شناسایی کرده ولی برای دریافت اطلاعات بیشترجلوی آن را نگرفته است.

در سندی دیگر با اشاره به اعتصابات در کردستان و آذربایجان غربی، هدایت کنندگان اصلی این جریان «رسانه‌های معاند آوا تودی و نیشتمانی جوان منتسب به علی جوانمردی و هه‌نگاو متعلق به ارسلان یاراحمد و لیلا مستاجر» معرفی شده اند.

براساس یکی از اسناد درز کرده به رسانه‌ها، نتایج یک نظرسنجی وزارت کشور نشان می دهد ۵۱ درصد از مردم معتقد به حجاب اختیاری هستند. ۸۴ درصد از مردم نیز اعتراض‌های خیابانی را موثر در کاهش مشکلات جاری می دانند. در یک نظر سنجی دیگر که توسط وزارت ارشاد تهیه شده است ۶۰ درصد از مردم مخالف محدودیت‌های اینترنتی هستند.

در مجموع مطالب بیان‌شده در این بولتن‌ها بسیار زیاد و پراکنده هستند و در تنظیم آنها نظم خاصی به نظر نمی‌رسد و به ندرت حاوی مطالب یا اطلاعات محرمانه‌‌اند. اعمال سلیقه شخص یا اشخاص تنظیم‌کننده در آن به‌چشم می‌خورد و  اغلب  اطلاعات موجود در این اسناد برای عموم مردم بسیار آشنا و قابل پیش‌بینی است. حتی در مواردی به‌نظر می‌رسد که نوعی ارائه صورت وضعیت به نهاد یا فرد بالادستی یا منبع تأمین بودجه است؛ صورت‌وضعیتی از سر انجام وظیفه اداری و رفع تکلیف.

در حالی‌که برخی در حکومت کماکان وجود این اسناد را تکذیب می‌کنند یا آنها را نتیجه فعالیت «دشمن» می‌خوانند، توضیحات و تاییدیه تلویحی فارس‌نیوز عملا به آن‌ها اعتبار بیشتری بخشیده است. با توجه به حجم انبوه اطلاعات موجود و نحوه تحلیل‌های ارائه شده توسط تهیه‌کنندگان، دور از ذهن است که مخالفان جمهوری اسلامی در تهیه آنها نقشی داشته باشند، اما فرضیه‌ای که نباید آن‌ را نادیده‌ گرفت وجود اطلاعات نادرست و هدفمند و یا داده‌هایی است که می‌تواند مخالفان یا مجامع جهانی و تحلیل‌گران را دچار خطای تحلیلی کند؛ همان کارکردی که فیک‌نیوز‌ها در  جهان رسانه‌ها به‌عهده گرفته‌اند.

هر چه هست انتظار می‌رود در روزهای پیش‌رو و با گذشت زمان زوایای دیگری از این اسناد و دیگر اسناد هک شده توسط گروه «بلک‌ریواردز» به گوش برسد؛ دور نیست فارس‌نیوز، این خبرگزاری امنیتی و وابسته به سپاه، به تحقق شعاری که برای خود انتخاب کرده کمک کند و این‌بار خبرهای این سایت «حقیقتی را روشن کند»؛ اگرچه ناخواسته.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »