آقای خامنه‌ای،‌ خودفریبی و مردم‌فریبی

عبدالعلی بازرگان

مرز میان صداقت و خودفریبی، تحرّی حقیقت یا تحریف آن بسیار ظریف است؛ گاهی سیمای شخص به طور تصنعی تصویری را وارونه جلوه می‌دهد، و گاهی آهنگ سخن و به اصطلاح «لحن‌قول» او منافقانه حکایتی متفاوت روایت می‌کند(۱).

شیوه دیگری که میان برخی دکان‌داران دین رواج دارد، گرداندن زبان به گونه‌ای است که عوام بی‌سواد گمان کنند عین متن مقدس است(۲).

تنها زبان نیست که سخن می‌گوید، صورت نیز با ده‌ها عضله لطیف و ظریف در اطراف چشم و ابرو، لب و دهان، پیشانی و گونه‌ها انواع احساسات را می‌تواند صادقانه یا ریاکارانه به طرف مقابل منتقل کند و اصولا انتقال احساسات از طریق صورت (Facial expression) و حتی زبان اندام (body language ) و آناتومی آن در این روزگار شناخته شده است.

راه دیگر مردم‌فریبی، «تحریف» است، تحریف یعنی منحرف کردن اذهان از معنای صریح و آشکار کلمات. در هر زبانی در طول زمان کلماتی برای بیان منظوری معین ابداع شده‌اند و همگان همان منظور را دریافت می‌دارند. بازی با کلمات و تحریف و توجیه آن نشانه نفاق است. نوع مهمتری از نفاق، تحریف تاریخ و تجربیات گذشته و تعریف نا به‌جا و معکوس آن درباره اشخاص یا شرایطی متفاوت است.

این خودفریبیِ ناخودآگاه یا مردم‌فریبی را در سخنان آقای خامنه‌ای پس از جنبشی که اینک در آستانه دهمین هفته آن هستیم به کرات دیده‌ایم.

از همان ابتدا پس از کشته شدن مظلومانه «مهسا امینی» و ده‌ها نوجوان معترض و هم‌وطنان کرد و لر و بلوچ و… رهبری با صحنه‌سازی و ادعای کاذب گفت «آنها قرآن آتش زدند، حجاب از سر زنان محجبه کشیدند، مسجد و حسینیه را به آتش کشیدند….» و  خطاب به نیروهای انتظامی برای تشویق بیشتر آنان افزود: «در این حوادث بیش از همه به نیروهای انتظامی و بسیج ظلم شده».

او با این سخنان نشان داد نه تحریف کلام، که تحریف حقیقت می‌کند.

در سخنرانی اخیر نیز، باز هم در جمع بسیجیان گوش به‌فرمان، وقتی به استناد قرآن می‌گوید«سست مشوید و محزون نگردید، شما برتر هستید، اگر مومن باشید»(۳).‌گویی صدها بی‌گناهی که به جرم آزادی‌خواهی در‌سراسر کشور با‌ گلوله جنگی و ساچمه‌ای با ضربات باتوم کشته شده‌اند، همگی بسیجی بوده‌اند!

خامنه‌ای با تحریفی شگفت‌آور به آیه‌ای استناد می‌کند که امیدبخشی و دلداری‌اش نه به سرکوب‌گران! که آشکارا به مردم مظلومی است که در دفاع از آزادی عقیده و ایمان و رهایی از شکنجه و کشتار، با هجرت به مدینه به نظام شرک‌آلود پشت کرده بودند و در آن ماجرا ستمگران با حمله به مدینه می‌خواستند به زعم خود بساط اغتشاش را جمع کنند.

در نبرد دفاعی «اُحُد» نیمی از مسلمانان کشته یا مجروح، فرمانده آنان «حمزه» مُثله و پیامبر زخمی و زمین‌گیر شده بود؛ در چنین شرایط سهمگینی است که آیه مورد نظر به ملت مظلوم روحیه مقاومت و امید به پیروزی القاء می‌کند.

آقای خامنه‌ای به شیوه «این همانی» خود را در جایگاه پیامبر، سردار سلیمانی را، که کارنامه‌اش حفظ اقلیت علوی شیعه در سوریه با سابقه ۵۱ سال دیکتاتوری پدر و پسر به بهای ۶ میلیون آواره و حدود ۵۰۰ هزار کشته بوده است، در جایگاه «حمزه سیدالشهداء» و بسیجیان سرکوب‌گر را در جایگاه مهاجران و انصار صدر اسلام و اکثریت ملت ایران را در جایگاه مهاجمان مشرک مکه به مدینه! قرار می‌دهد. این نعل وارونه‌زدن را خود چه نیکو در ماجرای کشتار کربلا و حق‌یه‌جانبی یزیدیان بر منابر نقل کرده‌اند!

پانوشت‌ها

۱- محمد ۳۰- وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ
۲- آل عمران ۷۸- وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقًا یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَیَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ
۳- آل عمران ۱۳۹- وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. آرزوی سلامتی برای شما
    از موارد غیر قابل تحریف تاریخ جوامع بشری به نظرم این حقیقت هست که :
    جامعه آزاد رو با حذف افراد و خشم و نفرت نمی توان ساخت
    و جامعه به معنی حقیقی آن به تک تک نفرات و گروه ها احتیاج دارد وگرنه قافیه و موفقیت رو باخته و خواهد باخت .
    در راه حقیقی آزادی از بین بردن مخالف و تحمیل تفکرات خود و همفکران به افراد دیگر هیچ میوه ای از آرامش ندارد

  2. درود یاران: این جناب عبدالعلی خان هم ملقمه عجیبی است .در حالی که خود واجدادشان
    در راه اعتلای شیعه عمرها صرف کرد ه اند و کماکان غیر شیعه را داخل آدم وحتاحیوانات
    غیرنجس هم نمی دانند از آن یکی شیعه (سید علی) چنان خرده می گیرند که هر بیننده ای
    را به توهم قبول نداشتن قران وکتاب های اربعه حدیث توسط ایشان می کشاند .
    جناب آقای محترم که کماکان معتقدید همه امامانت با رای اکثریت به امامت رسیده اند
    وهیچ شکی از به ارث بردن این مقام توسطشان ندارید بزرگواری کرده بفرمایید چرا کاری را
    که پسر یزید ابن معاویه انجام داد و از امیرالمومنینی مسلمانان استعفا کرد ونزدیکانش را هم
    منع کرد هیچ یک از امامانت حتا آن یکی که قرار است آنقدر خون بریزد که به ناف اسبش
    برسد نکردند .دوم هم اگر یارویی از خانقاهش بیرون نمی آمد وبا کشتن وشکم دریدن مردم
    ایران را شیعه زورکی نمی کرد واز لبنان آخوند وارد نمی کرد همین گفتارهای شما وپدرانت
    درموردعمر وعثمان وابوبکر نبود ؟ خوشبختانه سید علی کاری می کند که اقلن این شیعه گری
    برای ابد در ایران دفن شده وفقط مردم آزار واذیت های گروهک های شیعی را در لبنان و
    دوسه منطقه کوچک و کمتر از پنج شش هزار نفری را تا مدتی تحمل کنند.

    1. آرزوی سلامتی برای شما
      از موارد غیر قابل تحریف تاریخ جوامع بشری به نظرم این حقیقت هست که :
      جامعه آزاد رو با حذف افراد و خشم و نفرت نمی توان ساخت
      و جامعه به معنی حقیقی آن به تک تک نفرات و گروه ها احتیاج دارد وگرنه قافیه و موفقیت رو باخته و خواهد باخت .
      در راه حقیقی آزادی از بین بردن مخالف و تحمیل تفکرات خود و همفکران به افراد دیگر هیچ میوه ای از آرامش ندارد .

  3. ایشون چند وقت پیش مستضعف رو مصداق خودش تعریف کرد، نعل وارونهٔ امروز که جای خود داره.

  4. حضرت ولی امر مسلمانان جهان در جایگاهی فراتر از پیامبر گرامی اسلام نشسته اند . اگر قبول ندارید از مراجع عظام که فعلا سخنگوی البته برحق پیامبر هستند و به حضرتشان گرویده اند سئوال کنید . این حق مسلم حضرتشان است که به اقتضای زمان ایات قران را آپدیت کنند .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »