تداوم آتش سوزی گسترده در پاسارگاد

زیتون– با وجود تداوم حریق در منطقه پاسارگاد و نرسیدن نیروها و دستگاه‌های کمکی تخصصی از سوی نهادهای متولی، فرماندار شهرستان پاسارگاد از توقف هلی برد در این منطقه خبر داد.
طاهر ایزدی دقایقی قبل در گفتگو با ایسنا خبر داد که حریق در جنگل های پاسارگارد مهار نشده است.
او در باره آتش جنگل های پاسارگاد توضیح داد:« خلبان و عوامل پروازی هلی‌کوپتر هلال‌احمر حاضر در محل اعلام کردند که چون ساعت پروازی آنان محدود است دیگر امکان ادامه کار را نخواهند داشت و هلی برد نیروها متوقف شده است.»
download ایزدی با تایید اینکه هلی کوپتر هلال‌احمر حاضر در منطقه مربوط به استان خوزستان بوده است، گفت:« اگر ما امکان هلی‌برد نیروها را با تعداد بیشتری هلی‌کوپتر داشتیم، می‌توانستیم افراد زیادتری را به منطقه اعزام کرده و کار را با سرعت بهتری پیش ببریم.»
رییس شورای تامین شهرستان پاسارگاد اضافه کرد:« تاکنون پیگیری‌ها برای اعزام هلی‌کوپتر و هواپیمای آب‌پاش از مرکز، نتیجه‌ای نداشته است. اما صبح امروز نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز به نیروهای مردمی پیوسته‌اند. امروز ۱۳۰ نفر از نیروهای ارتشی در محل حاضر شدند اما علی‌رغم آنکه می‌شد از ظرفیت تکاوران استفاده مطلوبی را کرد تنها ۷ نفر از آنان با هلی‌کوپتر به منطقه منتقل شدند و ما بقی با استفاده از ماشین‌های آفرود به سمت کوهستان محل حریق عزیمت کرده‌اند.»
ایزدی با قدردانی از نیروها و تشکل‌های مردمی حاضر در منطقه، تصریح کرد که بخشی از نیروهای اعزام شده به این منطقه به واسطه نداشتن تخصص و تجربه کافی از یک‌سو و نبود ابزار مناسب، عملا تاثیرچندانی در مهار حریق نداشته‌اند.
او در پاسخ به اینکه آیا گروه‌های اعزام به شکلی مدیریت می‌شوند که پس از پایان عملیات اطفاء حریق کسی مفقود، مصدوم یا با مشکل مواجه نشود؟ گفت:« اعزام‌ها به شکل گروهی انجام و تلاش شده است که افراد به‌خوبی مدیریت شوند اما با توجه به پراکندگی آتش و اینکه تمرکز کار بر مهار حریق بوده است، نمی‌توان با قاطعیت گفت که همه افراد به‌خوبی در محل مدیریت می‌شوند.»
فرماندار پاسارگاد با بیان اینکه تخمین دقیقی از تعداد نیروهای حاضر در منطقه ندارد، اضافه کرد:« براساس اعلام دوستان منابع‌طبیعی، امروز بیش از دو هزار قوطی کنسرو ماهی و بطری آب معدنی، بین افراد در منطقه توزیع شده است. البته فرمانداری شهرستان نیز مقدار قابل توجهی آب و کنسرو بین نیروها توزیع کرده است. مهار حریق در مناطق جنگلی و کوهستانی صعب‌العبور کاری تخصصی و نیازمند ابزار و وسایل مناسب است و نمی‌توان تنها با اتکاء به نیروهای غیرماهر مردمی و تجهیزات اندک، حریقی با این گستردگی را مهار کرد.»
ایزدی در خصوص تخمین وسعت منطقه حریق، نیز گفت:« هیچ عدد دقیقی نمی‌توان در این مورد داد و اگر عددی داده می‌شود، دقت کافی را ندارد. از طرفی هنوز علت وقوع حادثه نیز مشخص نیست و آنچه بیان می‌شود، حدس و گمانه‌زنی است.»
فرماندار شهرستان پاسارگاد همچنین تاکید کرد: به دوستان خبرگزاری‌ها و خبرنگاران اعلام کرده‌ایم که اخبار موثق و دقیق را از طریق فرمانداری پیگیری کرده و از انعکاس خبرهایی که به تایید این فرمانداری نرسیده است،‌ خودداری کنند.
یزدانی گفت: طی زمان آغاز حریق تاکنون، تنها یک‌بار هواپیمای آب‌پاش حوالی ساعت ۱۴ امروز بر فراز منطقه پرواز داشت و پس از آن دیگر مشاهده نشده است. البته این پرواز هم کمک چندانی به مهار آتش نکرد.
به گزارش ایسنا، حریق منطقه پاسارگاد در محدوده تنگه‌بلاغی از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۱۹ خرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
فرماندار شهرستان پاسارگاد همچنین با تایید مهار حریق در برخی نقاط به شکل پراکنده، گفت: حریق در محدوده تنگه‌بلاغی هنوز وجود دارد و مهار نشده است. از طرفی وزش باد هم ادامه دارد که این موضوع به شعله‌ور شدن آتش‌ و انتقال آن به دیگر بخش‌ها، کمک می‌کند.
مجتبی شکرانه،فرمانده یگان محیط زیست استان فارس نیز در همین رابطه با اعلام اینکه علت این آتش سوزی هنوز مشخص نیست به خبرگزاری تسنیم گفته به احتمال فراوان سهل‌انگاری مرتع‌داران و دامداران سبب بروز این آتش‌سوزی بوده و افزوده است:« چون منطقه‌ای که آتش گرفته شامل دشت، جنگل و دره است برآورد دقیقی از میزان خسارت نمی‌توان داد و بعد از اطفا حریق کارشناسان میزان دقیق خسارت را اعلام می‌کنند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »