مهاباد تنها نیست؟ 

زیتون– روز گذشته، تنها ساعاتی پس از آن‌که تصاویری از اجتماع پر تعداد و مسالمت‌آمیز و متفاوت مردم مهاباد مورد توجه و تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، برق مهاباد شبانه قطع شد و‌ صدای پیاپی تیر و رگبار در خیابان‌های این شهر به گوش رسید. شمار قابل توجهی نیرو از قرارگاه حمزه ارومیه با تسلیحات جنگی و سلاح نیمه سنگین به مهاباد اعزام شده‌ و صدای تیراندازی سنگین در مناطق مسکونی مهاباد شنیده شد.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۱، حضور گسترده نیروهای مسلح را در مهاباد نشان می‌دهد.
در این این ویدیوها دیده می‌شود که برخی از خودروهای نظامی مجهز به دوشکا هستند و در سطح شهر فضای رعب و وحشت برقرار کرده‌اند.

فردی که یکی از این ویدیو‌ها را منتشر کرده، از برقراری حکومت نظامی در مهاباد می‌گوید. دسترسی به شبکه‌های برق و اینترنت در مهاباد مختل شده است.

خبرگزاری هه‌نگاو از حاکم شدن فضای جنگی بر تمامی محله‌های مهاباد، شنیده شدن صدای تیراندازی ممتد و همچنین هلیکوپتر بر آسمان شهر و تعقیب و گریز مردم در داخل کوچه‌ها خبر داد.

خبرهای رسمی حکومت هم برقراری فضای امنیتی و نظامی شدید را در مهاباد تأیید می‌کند.

قرارگاه «حمزه سیدالشهدا» نیروی زمینی سپاه در بیانیه‌ای از «تقویت نیروهای خودی در محدوده جغرافیای مأموریتی» برای «مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه» خبر داده است.

وزارت اطلاعات با انتشار تصاویری هوایی از مهاباد، از حضور پهپادها بر فراز این شهر ۱۷۰ هزار نفری در غرب کشور ایران خبر داده است.

در این تصاویر که اصالت آن‌ها مشخص نیست، افرادی با لباس شخصی و مسلح به سلاح کمری دیده می‌شوند.

وزارت اطلاعات این افراد را به معترضان منتسب می‌کند و از آن‌ها به «اغتشاشگر» و «تروریست» یاد می‌کند.

مهاباد تنها نیست
هم‌زمان فیلم‌های متعددی از شهرهای کرد نشین از جمله جوانرود، پاوه، مریوان، کامیاران، پیرانشهر، سنندج، دیواندره و سقز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که جملگی نشان از ناآرامی و سرکوب شدید دارند.

در تمام این فیلم‌ها صدای شلیک‌های متعدد گلوله و رگبار تفنگ‌های جنگی به گوش می‌رسد.

در جوانرود صدای تیراندازی سنگین شبانه به همراه فریادهای معترضان در این شهر شنیده می‌رسد.

در این شهر کردنشین در استان کرمانشاه، دست کم دو نفر به نام‌های عرفان کاکایی و بهاء‌الدین ویسی ۱۶ ساله کشته شده‌اند. تلاش حکومت برای خاکسپاری  شبانه عرفان کاکایی با مقاومت خانواده و بستگان رو برو شده.

کاروان قادر شوکری ۱۶ ساله اهل پیرانشهر، در جریان اعتراضات شامگاه یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شد.

تصویری «آخرالزمانی» از مراسم تشییع پیکر «طاهر عزیزی» در پیرانشهر منتشر شده است.

‏ https://twitter.com/maryammoqaddam/status/1594429399427850244?s=21

خیابان‌های پاوه شبیه میدان جنگ است و از تلفات احتمالی خبری در دست نیست.

در سقز  هم‌زمان با صدای شلیک گلوله، شعار «زنده باد مهاباد، زنده باد بوکان» به زبان کردی شنیده می‌شود.

مهاباد تنها نیست؟

هشتگ مهاباد در توییتر بیش از ۲ میلیون بار تکرار شده است.

مولوی عبدالحمید در توییتر نسبت به اوضاع «نگران کننده» در مهاباد و دیگر مناطق کردنشین ابراز نگرانی کرد و از ماموران خواست که به مردم شلیک نکنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان معترضان کُرد را «اعضای ملت بزرگ ایران» خطاب کرد و نوشت: «صیانت از جان و مال و عزت مردم، وظیفه‌ی انسانی همه است.» وی در ادامه  «فشار و سرکوب» توسط حکومت را باعث گسترش نارضایتی مردم قلمداد کرد.

علی کریمی از مردم خواست که در حمایت از «مردم بی‌دفاع مهاباد» به خیابان‌ها بیایند.

این گزارش در حال به‌رزو رسانی است…

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. حکومت اسلامی با کشتار مردم ازادیخواه و بی سلاح نشان میدهد که از حکومت مغول ها و خلفای عباسی بی رحم تر و غیر انسانی تر است!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »