حمله موشکی و پهپادی سپاه به اقلیم کردستان؛ دو کشته و ۱۰ مجروح

زیتون– از ساعت ۹ صبح امروز، دوشنبه ۲۳ آبان، سپاه پاسداران حملات موشکی و پهپادی خود را به مقرها و کمپ‌های مدنی احزاب دمکرات کردستان و کومله واقع در شهر «کوی‌سنجق» (کویه) اقلیم‌ کردستان عراق از سر گرفت.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در اثر این حملات، دو پیشمرگه به نام ریبوار عبدی ۴۵ ساله اهل سقز و آسو توانا اهل بوکان جانشان را از دست داده و دست‌کم ۱۰ نفر نیز مجروح شده‌اند که دو تن از آنها برای انجام عمل جراحی به مراکز درمانی شهر هولیر (اربیل) انتقال یافته‌اند.

همچنین یک شهروند اهل شهر کویه در اثر این حملات، ایست قلبی کرده و جان باخته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران با پنج موشک بالستیک مقرهای حزب دمکرات کردستان ایران را که در شهر کویه واقع در عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک اقلیم کردستان، هدف قرار داده است.

حزب کومله خبر داده که حملات سپاه به مقرهای این حزب که با ۶ پهپاد صورت گرفته و ۴ پهپاد از این میان، منفجر شده است، تنها موجب خسارات مالی شده و خسارات جانی به دنبال نداشته است.

توپخانه‌های سپاه پاسداران که در شهرهای اشنویه و پیرانشهر مستقر هستند نیز مقرهای دو حزب دمکرات و کومله در ارتفاعات مرزی اقلیم کردستان را توپ‌باران کرده‌اند. هنوز گزارشی از میزان خسارات جانی و مالی این حملات در دست نیست اما گزارش‌های دریافتی از وارد شدن خسارات زیاد به محیط‌‌ زیست این منطقه خبر می‌دهد.

نچیروان ادریس بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان، این حملات را محکوم کرد و آن را «نقض حاکمیت» دانست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی در نشست مطبوعاتی امروز خود ضمن تأیید انجام این حملات گفت: «ایران تأکید کرده بود که نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد.» او افزود که حملات امروز سپاه «در همین چارچوب صورت گرفته است.»

خبرگزاری حکومتی «فارس» نیز انجام حملات امروز را تایید کرده و به نقل از یک منبع نظامی نوشته است: «در این حملات که به صورت پهپادی و موشکی صورت گرفت، مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق هدف قرار گرفت.»

بامداد امروز، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه نیز این خبر را تأیید کرد و از «حملات توپخانه‌ای و موشکی» به مواضع «گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق» خبر داد.

مقامات این احزاب کرد ادعاهای سپاه پاسداران و مقامات حکومتی ایران را به‌ شدت تکذیب می‌کنند و می‌گویند که حملات دو ماه اخیر سپاه به مقرها و کمپ‌های مدنی این احزاب، نشانه‌ی «تلاش جمهوری اسلامی برای منحرف‌کردن جریان اعتراضات سراسری داخل ایران» بوده است.

روز گذشته عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله، در گفت‌وگو با تلویزیون  ایران‌اینترنشنال  هرگونه اتهام تجزیه‌طلبی، فعالیت مسلحانه و حضور پیشمرگه‌های این حزب را در اعتراضات اخیر تکذیب کرد و گفت «هراس افکنی درباره تجزیه‌طلبی حربه  چهل و‌چند‌ساله‌ی جمهوری اسلامی برای توجیه و حقانیت‌بخشی به سرکوب و ایجاد فضای امنیتی است»‌.

مهتدی افزود ما چون پیش‌بینی می‌کردیم که جمهوری اسلامی برای سرکوب و انحراف اعتراضات می‌خواهد پیشمرگه‌های کرد را وادار به واکنش مسلحانه کند از هرگونه درگیری احتراز کردیم.

پیش از این، در هفته‌ی اول مهرماه سال جاری، به فاصله‌ی چند روز از شروع اعتراضات سراسری در ایران، سپاه پاسداران مواضعی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان و همچنین شهر سلیمانیه در این اقلیم را هدف حمله قرار داده بود که طبق گزارش‌های خبرگزاری دولتی عراق، به ‌کشته شدن ۱۳ تن و مجروح‌ شدن ۵۸ تن منجر شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »