نماینده خمینی‌شهر اصفهان در واکنش به پیشنهاد مولوی عبدالحمید، نزاع مذهبی را به تریبون مجلس کشاند: رفراندوم ۱۴۰۰ سال پیش برگزار شد

زیتون– محمدتقی نقدعلی، نماینده‌ی خمینی‌شهر اصفهان، امروز در صحن علنی مجلس  در واکنش به مواضع اخیر مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت مردم زاهدان، گفت: «می‌گویند آزادی نیست، اگر آزادی نبود شما هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید تا هرچه که دلتان بخواهد مطرح کنید و هر جمعه شاهد یک فتنه باشیم.»

این نماینده معمم، با اشاره به پیشنهاد برگزاری رفراندوم که مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه‌ی اخیر خود مطرح کرده بود، گفت: «بالاترین رفراندوم را نظام اسلامی از خود ارائه کرد. ۱۴۰۰ سال پیش در صحرای غدیر بالاترین رفراندوم برای ولایت امیرالمومنین (ع) برگزار شد.»

بنا به قرائت شیعی از اسلام و تفسیر شیعی از آیات و روایات اسلامی، علی بن ابی‌طالب، در صحرای غدیر از سوی پیامبر اسلام به جانشینی انتخاب شده است. مسلمانان  اهل سنت این قرائت و تفسیر را  نادرست می‌دانند.

نقدعلی همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی تنها حاکمیتی است که نوع حکومت خود را براساس رفراندوم گذاشته است.

او مولوی عبدالحمید را به خاطر سخنانش در حمایت از آزادی و حقوق زنان، به ایجاد آشوب در نقاط مختلف ایران متهم کرد و افزود: «اگر مدافع حقوق زنان هستند از حقوق دختر پیامبر دفاع کنند که حق او را زیرپا گذاشتند.»

به‌نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به روایتی باشد که بر اساس آن فاطمه، دختر پیامبر اسلام، بر اثر ضربه‌ای از سوی خلیفه دوم اسلام، عمربن‌خطاب، کشته شده است. مسلمانان اهل تسنن و بسیاری از اهل تشیع این روایت را نادرست می‌دانند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه‌ی چهاردهم آبان ماه، ضمن محکوم کردن کشتار و سرکوب گسترده‌ی معترضین در سراسر ایران، خواهان برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی شده بود و بیانیه‌ای نیز در محکومیت کشتار دست‌کم ۱۶ تن از مردم معترض شهر خاش در روز جمعه منتشر کرده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »