پرچم اعتراضات در دستان دانش‌آموزان دختر

زیتون-مدارس و خیابان‌های ایران در سومین هفته اعتراضات سراسری، شاهد حضور بی‌سابقه دانش‌آموزان بود.

ویدیوهای متعددی در فضای مجازی منتشر شده، که دختران دبیرستانی یا مقاطع دیگر را بدون حجاب در حال رقصیدن و شعار دادن به نمایش می‌گذارد. برخی از آنان نیز مقنعه‌های خود را آتش می‌زنند.

ویدیوهایی که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر منتشر شده، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در تهران، شیراز، کرج، سقز، مریوان و سنندج دست به اعتراض در مدرسه و خیابان‌ها زده‌اند.

در برخی از تصاویر منتشر شده، دانش‌آموزان عکس علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی را در کلاس درس یا در خیابان پاره می‌کنند.

اگرچه اغلب ویدیوهای منتشر شده مربوط به دانش آموزان دختر است، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد در باغ فیض تهران و گوهردشت کرج گروهی از دانش‌آموزان پسر اعتراض کرده و از مدیر و ناظم می‌خواهند که با آنها همراهی کنند.

در این میان، ویدیو بیرون کردن یک مقام آموزشی در کرج از مدرسه توسط دختران دانش‌آموز بازتاب گسترده‌ای در توییتر داشته است. دختران با شعار «خجالت، خجالت» و «بی‌شرف، بی‌شرف» و پاشیدن آب به این مقام او را وادار به خروج از مدرسه کردند.

شعار «اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم» که توسط گروهی از دانش‌آموزان در کرج سر داده شد نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
دختران دانش‌آموز در خیابان دانشگاه سقز، با شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراض کردند.

در شهر بوکان نیز دختران دانش‌آموز با شعار زن، زندگی، آزادی به خیابان‌ها آمدند.

یکی از ویدئوهای منتشر شده در توییتر نشان می‌دهد که در پاسخ اعتراضات دانش‌آموزان، مسئولین مدرسه‌ از یک بسیجی می‌خواهند تا برای آنها سخنرانی کند. اما دانش‌آموزان روبروی او ایستاده و شعار می‌دهند: «بسیجی برو گمشو»

در شهرهای حاشیه تهران مانند ملارد، مارلیک و فردیس اعتراض دانش‌آموزان گسترده بوده، دخترانی که بدون حجاب در خیابان راهپیمایی می‌کنند و شعار می‌دهند: «زن زندگی آزادی»

در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، تعدادی از دانش‌آموزان از جمله نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده، کشته شده‌اند. یک روز پس از خاک‌سپاری نیکا شاکرمی، تحت تدابیر امنیتی، ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را در حال شوخی با دوستانش و اجرای هنری نشان می‌دهد.

عکس‌های متعددی از دخترانی که در حرکتی اعتراضی با موی باز در کلاس‌ها ایستاده‌اند، منتشر شده است.

همراستا با اعتراض دانش‌آموزان در ایران، تعدادی از معلمان در شهرهای سقز و سنندج، روز سه‌شنبه ۱۲ مهر با در دست گرفتن پلاکاردهایی با شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مهسا امینی» و «روز جهانی معلم» دست به اعتصاب زدند.

کانون شوراهای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در کانال تلگرامی خود نوشت که گروهی از آموزگاران در استان فارس از ادامه اعتصابات حمایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش معلمان گفته‌اند «امروز ۱۲ مهر ۱۴۰۱ بنا به فراخوان شورای صنفی فرهنگیان، مبنی ‌بر همراهی و همبستگی قاطعانه با موج وسیع اعتراض‌ها و اعتصاب‌های عدالت‌خواهانه و حق‌طلبانه مردمی، از رفتن به کلاس درس سر باز زدیم.»
روز دوشنبه ۱۱ مهر نیز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اطلاعیه شماره دو خود شجاعت «جوانان دهه ۸۰ و ۹۰» را ستود و از دانش‌آموزان خواست «کلاس‌های درس را تبدیل به سنگر آزادی بیان، آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی» کنند

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »