«هنگامه‌ی خشم»

روز جهانی «اقدام برای ایران» در بیش از صد شهر جهان

زیتون: از قول او می‌نویسند «وقت عزا نیست، که هنگامه‌ی خشم است». همه چیز با یک پیام کوتاه از او شروع شد «وقتش رسیده است». به همت او، حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندانپزشکی که همسر و دخترش را در شلیک به هواپیمای اوکراینی از دست داد، روز  نهم مهر ۱۴۰۱، صدها هزار ایرانی «روز جهانی اقدام برای ایران» را در بیش  از صد شهر جهان رقم زدند و همراه با مردم معترض داخل کشور پا به خیابان گذاشتند تا صدای «جمهوری اسلامی، نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» رساتر در سراسر جهان طنین‌انداز شود. زیتون کوشیده تا بخشی از اعتراضات و جنبه‌های مهم آن را  در این گزارش ثبت کند .

بچه های استرالیا و نیوزلند شیفت رو تحویل گرفتند

اعتراضات ایرانیان خارج از کشور با توجه به اختلاف زمانی از استرالیا و نیوزلند آغاز شد. هزاران ایرانی و استرالیایی ساکن سیدنی و ملبورن و همچنین نیوزلند امروز در مراکز این شهر گرد هم آمدند.

تصاویر ارسالی از ملبورن انبوهی از جمعیت را نشان می دهد که یکصدا شعار می دهند این آخرین پیامه هدف کل نظامه، در تصویر دیگری از ملبورن نیز تظاهرکنندگان آهنگ حسین حاجی پور را گذاشته و موهای خود را قیچی می کنند.

در سیدنی پایتخت استرالیا نیز جمعیت انبوهی از ایرانیان جمع شده اند و نام خانوادگی مهسا امینی را فریاد می زنند تظاهرکنندگان همچنین به انگلیسی شعار می دهند دمکراسی برای ایران تروریست ها از ایران.

در شهر نه چندان پر جمعیت آدلاید راهپیمایان زیادی در حال راهپیمایی هستند و شعار زن زندگی آزادی سر می دهند.

ژاپن:خامنه ای ضحاک است

در توکیو نیز ایرانیان تجمع کردند و علیه علی خامنه ای شعار دادند. ایرانیان تصاویر مهسا امینی و پرچم شیر خورشید ایران را در دست گرفتند. تظاهرکنندگان خامنه ای را ضحاک خواندند و خواستار کنار رفتنش از قدرت شدند.

ایتالیا :آزادی آزادی آزادی

در رم جمعیت زیادی که به بخشی از آنان ایتالیایی هستند در خیابان اصلی پایتخت ایتالیا راهپیمایی می کنند و به زبان ایتالیایی فریاد می زنند آزادی آزادی آزادی

تظاهر کنندگان ایرانی در رم همچنین در واکنش به حوادث روز گذشته زاهدان شعار می دادند زاهدان زاهدان شیر دلیر ایران و زن زندگی آزادی را به زبان ایتالیایی سر دادند

راهپیمایان رمی هم چنین پلاکاردی در دست دارند که روی آن نوشته شده صدای فریاد اعتراض به خون کشیده شده مردم باشیم

تصویر دیگری از رم انبوه جمعیت از بالا نشان می دهد. راهپیمایان به زبان ایتالیایی و فارسی شعار می دهند این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت

در میلان نیز جمع کثیری از ایرانیان این شهر تجمع کردند و فریاد مهسا امینی سر دادند.

آلمان‌ : بازم بگو رباته

تجمعات در شهرهای بزرگ آلمان نیز با حضور بی نظیر ایرانیان مقیم این کشور و دیگر شهروندان آلمانی همراه بود. در دوسلدورف شاهد انبوهی از جمعیت هستیم که دو سوی خیابان را گرفته اند و به زبان های آلمانی و فارسی شعار می دهند.

اینجا در خیابان اصلی ‌شهر دوسلدورف تظاهرکنندگان به هم رسیده و به زبان آلمانی شعار می دهند:….

در شهر فرانکفورت نیز تظاهرات کنندگان با در دست عکس مهسا امینی بر روی نقشه ایران نقش بسته است، شعار ژن، ژیان؛ازادی و زن و زندگی آزادی را به کردی و فارسی فریاد می زنند. برخی نیز پلاکاردهایی که روی آن شعار همدردی با ایران نقش بسته بالا برده اندو

جمعیت حاضر در تظارات برلین غیرقابل تصور بود. تظاهرکنندگان به آلمانی شعار زن زندگی آزادی و به فارسی مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر سر می دهند.

در هامبورگ تعداد بیشماری از ایرانیان مقیم این کشور در حالی که پرچم های سه رنگ ایران و عکس های جان باختگان اعتراضات را در دست دارند و سرود «برای آزادی» حسین حاجی پور را زمزمه می کنند، راهپیمایی می کنند.

هلند: اشکی برای آزادی
در شهرهای مختلف هلند نیز تجمعات بزرگی در حمایت از اعتراضات برگزار شد اما تمرکز بیشتر در شهرهای آمستردام و آیندهوون بود. در آمستردام ایرانیان میدان دام این شهر تاریخی را پر کردند و در حالی اشک می ریختند ترانه « برای آزادی» را زمزمه می کردند. تظاهر کنندگان همچنین شعار می دادند از هلند تا ایران جانم فدای ایران.

 

در تجمع آمستردام سوران منصورنیا برادر برهان منصورنیا از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ خواسته های تجمع کنندگان را به انگلیسی بیان کرد.

 

در این مراسم حضور شهروندان هلندی و فعالان سیاسی و اجتماعی این کشور پررنگ بود. برخی از آنان شعار زن زندگی آزادی را به زبان هلندی در دست گرفته بودند و برخی نیز با مصاحبه با خبرنگاران حاضر حمایت خویش را از اعتراضات مردم بیان کردند.

در شهر آیندهوون هلند نیز تجمع کنندگان شعار زن زندگی آزادی سر داده و نام مهسا امینی را فریاد می زدند و شعر یار دبستانی را زمزمه می کردند.

 

بروکسل: از کردستان تا تهران، اتحاد، اتحاد

ایرانیان مقیم بروکسل نیز همچون سایر هموطنان خویش با حمل پرچم و پلاکارد در مرکز بروکسل راهپیمایی می کنند. آنان شعار اتحاد سر می دهند. از کردستان تا تهران، اتحاد،اتحاد

 

آنان در قلب پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا فریاد می زنند؛ این آخرین پیامه، هدف کل نظامه


انگلیس: اسمشو صدا بزن، مهسا امینی

حضور ایرانیان مقیم انگلیس نیز در اعتراضات سراسری روز جهانی اقدام برای ایران چشمگیر بود. معترضان در لندن به انگلیسی فریاد می زدند. اسمشو صدا بزن، مهسا امینی.

در لندن همچنین تظاهرات ایرانی و اوکراینی با به اهتزاز درآوردن پرچم های دو کشور و در دست گرفتن پلارکاردهای یکدیگر با هم اعلام همبستگی کرده و یک صدا شعار زن زندگی آزادی سر دادند.

ایرانیان ساکن لندن پس از تجمع در میدان اصلی شهر دست به راهپیمایی زده و نام مهسا امینی را فریاد زدند.

در منچستر دختری در میان انبوه جمعیت با ترانه «برای آزادی» می رقصد.

 

سوئد: سر اومد زمستون
ایرانیان مقیم سوئد نیز در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو دور هم جمع شدند و با سایر هموطنان خود همصدا شدند. در استکهلم ایرانیان با برافراشتن پرچم بزرگی از شیر و خورشید، فریاد زدند « این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»

در گوتنبرگ تجمع کنندگان زیر بارش باران سرود یار دبستانی و سر اومد زمستون را خواندند.

در مالمو نیز جمعی از ایرانیان ساکن این شهر دور هم جمع شدند و شعار از « مالمو تا تهران، جانم فدای ایران» و مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
https://twitter.com/deviadvo/statu/1576209336816533504

زوریخ: حضور شهردار در جمع تظاهرکنندگان

در زوریخ نیز تجمع گسترده ای در حمایت از اعتراضات سراسری برگزار شد. در این تجمه شهردار زوریخ و رهبر حزب سوسیالیست سوئیس برای تظاهرکنندگان سخنرانی و از اعتراضات مردم ایران حمایت کردند.

نیویورک
https://twitter.com/bbckalbasi/status/1576262982853881856

کانادا: نیاگارا پرچم ایران شد

تظاهرات ایرانیان در کانادا از خال و هوای دیگری برخوردار بود. در تورنتو، اتاوا، مونترال و ونکوور به خیابان آمدند و صحنه هایی خلق کردند که در جهان کم نظیر بود. اما از همه تاریخ سازتر، رنگین شدن آبشار پر عظمت نیاگارا به رنگ پرچم ایران بود.

ایرانیان تورنتو با شکوه ترین راهپیمایی در جهان را برگزار کردند و رکورد تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات روز اقدام برای ایران را شکستند. به گفته حامد اسماعیلیون هماهنگ کننده اعتراضات سراسری در سراسر جهان، طبق برآورد پلیس تورنتو بیش از ۵۰ هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند. همراهی شهروندان تورنتو با خانواده جان باختن سرنگونی هواپیمای اوکراینی نقطه عطفی در این تظاهرات بود. خانواده ها در تورنتو در صف نخست قرار داشتند.

در تورنتو شعارها و ابتکارات جدیدی دیده می شد. فردی خود را به شکل ضحاک مار به دوش درآورده تا خود را با خامنه ای شبیه سازی کند.

 

و شعارهای ابتکاری:

اما تراژیک ترین بخش حماسه باشکوه تورنتو اشک های بی امان حامد اسماعیلیون بود. او که امروز خشم خویش را به عمل تبدیل کرده تا «بساط یک حکومت مافیایی را برچیند که مردم خویش را سپر بلای خود می کند».

 

در حال به‌روز رسانی….

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »