حملات مرگبار سپاه به مواضع احزاب کرد ایرانی در اقلیم؛ عراق سفیر ایران را احضار کرد؛ آمریکا هشدار داد

دولت منطقه خودمختار عراق اعلام کرده است که در حملات روز چهارشنبه سپاه پاسداران به احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان دستکم ۹ نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شدند. سپاه پاسداران اعلام کرده این اقدام به دلیل پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران است. همزمان دولت مرکزی عراق سفیر ایران را احضار کرد. و آمریکا به ایران هشدار داد.

وزارت بهداشت عراق در اربیل، پایتخت کردستان عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه کوی سنجاق «چهار نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی» شدند و «سه کشته و ۱۴ زخمی» در شراوه کشته شدند.

یک مقام ارشد اقلیم کردستان به خبرگزاری فرانسه گفت یک غیرنظامی هم در میان کشته‌شدگان است.

این حملات پس از آن آغاز شد که احزاب کرد ایرانی مخالف حکومت، پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، خواستار اعتصاب شدند. این اعتصاب، در کردستان ایران با تظاهرات خیابانی گسترده‌ای همراه شد و بلافاصله به شهرهای دیگر ایران هم کشید.

حزب دموکرات کردستان ایران در توئیتی این حمله را «بزدلانه» خواند و گفت سپاه پاسداران که آن را یک نیروی «تروریستی» خوانده است، یک مرکز این حزب و همچنین کمپ کویا را هدف قرار داده است.

سپاه پاسداران از پنج روز پیش حملات خود علیه مناطقی در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده بود.

سپاه امروز نیز در بیانیه‌ای گفته است که مقام‌های اقلیم هشدارها درباره «فعالیت‌های گروه‌های تروریستی ضد ایرانی» و «پشتیبانی از آشوب‌های اخیر» را نادیده گرفته‌اند.

حکومت و مقام‌های ایران اعتراضات اخیر را «آشوب و اغتشاش» می‌خوانند که از خارج این کشور تحریک می‌شود.

پیشتر عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه گفته است «مقرهایی که اخیرا مورد هدف واقع شدند بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حملات ادامه‌دار سپاه پاسداران به مناطقی در اقلیم کردستان عراق را به‌شدت محکوم کرد و آن را «گستاخانه» خواند.

ند پرایس روز چهارشنبه ششم مهر گفت: آمریکا «به‌شدت حملات مرگبار ایران» به اقلیم کردستان را محکوم می‌کند.

او نسبت به حملات بیشتر جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق در میانه اعتراضات مردمی در خود مناطق کردنشین ایران هشدار داد.

آقای پرایس گفت: «ما در کنار مردم و دولت عراق برای مقابله با حملات گستاخانه ایران هستیم».

او حملات پهپادی و موشکی سپاه را «توجیه‌ناپذیر» و «نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق» خواند.

*بی‌بی‌سی * رادیوفردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »